Gå til innhold

Har rotet til yum i Fedora 7


Anbefalte innlegg

Som relativt fersk bruker av linux mistenker jeg at jeg har klart å rote til pakkesystemet i nyinstallerte Fedora 7. Jeg får ikke oppdatert pakker via yum update, får kun feilmelding da.

 

Det jeg har gjort som jeg tror er feil er at jeg med en gang etter installasjon, uten å oppdatere tilgjengelige pakker først, har lagt til livna og freshrpm som repos. Jeg har så installert diverse pakker, først og fremst noe codec-greier for å kunne spille mp3 og vlc for å kunne spille filmer. Jeg har forstått at det kan bli konflikter ved bruk av livna og/eller freshrpm, men forstod ikke akkurat hva som var galt å gjøre.

 

Jeg tror jeg kan løse problemet dersom jeg fjerner de installerte pakkene, men jeg husker ikke alle pakkene jeg har installert.

 

Det jeg da lurer på er: Har jeg rett angående hva jeg har gjort feil, og hva gjør jeg for å rette opp i det? Og hvilke repos bør jeg bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve Yum Extender (yum -y install yumex), i fc6 så viser den ikke hvilken repo pakkene er installert fra, men gir en grei oversikt over hva som er installert og en enkel måte å skru repos av og på. Vet ikke hvordan du kan se hvilket repo pakkene er installert i fra, så får håpe noen andre kan bidra på det området, hvis det er mulig.

 

Du kan fint bruke både Livna og Freshrpms, men ha Livna standard avslått og kun skru det på når du vet at du må ha noen pakker der i fra. Jeg har stortsett kun brukt Livna til nVidia drivere og mp3 støtte med gstreamer.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Som relativt fersk bruker av linux mistenker jeg at jeg har klart å rote til pakkesystemet i nyinstallerte Fedora 7. Jeg får ikke oppdatert pakker via yum update, får kun feilmelding da.

 

Det jeg har gjort som jeg tror er feil er at jeg med en gang etter installasjon, uten å oppdatere tilgjengelige pakker først, har lagt til livna og freshrpm som repos. Jeg har så installert diverse pakker, først og fremst noe codec-greier for å kunne spille mp3 og vlc for å kunne spille filmer. Jeg har forstått at det kan bli konflikter ved bruk av livna og/eller freshrpm, men forstod ikke akkurat hva som var galt å gjøre.

 

Jeg tror jeg kan løse problemet dersom jeg fjerner de installerte pakkene, men jeg husker ikke alle pakkene jeg har installert.

 

Det jeg da lurer på er: Har jeg rett angående hva jeg har gjort feil, og hva gjør jeg for å rette opp i det? Og hvilke repos bør jeg bruke?

8805895[/snapback]

 

Prøv å trykke opp i terminalen, kanskje kommandoene står der (om du ikke har brukt grafisk da). Evt. så finnes det en fil som heter /var/logs/yum.log ;)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Etter litt testing av yumex virker plutselig yum update, og problemet ser ut til å være løst. Da skrur jeg av Livna som rep, men bør jeg også skru av freshrpms eller virker det greit?

Endret av joZa
Lenke til kommentar

Freshrpms kan stå på som standard.

 

Du har nok ikke ødelagt noe med yum og blandet inkompatible pakker :) Er nok bare at alle avhengighetene(?) til de forskjellige pakkene ikke har blitt oppdatert i de nødvendige repos. Da blir programmer som Yumex veldig kjekke hvor du kan oppdatere det andre i mens enn de pakkene som gir feilmeldinger. Når dette skjer så er det stort sett bare å venter noen timer/dager og så er nok de manglende oppdaterte pakkene på plass også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...