Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe digitalt videokamera?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått i oppdrag å finne det beste videokameraet i 2 forskjellige kategorier;

 

Kategori 1: Under 5000 ,-

Kategori 2: Rundt 10 000 ,-

 

 

Kameraet skal ha/være godt egnet til:

- skarpt lys

- nightvision

- Generelt bra zoom

- kunne kobles til en datamaskin for videoredigering

- DV kamera bedre enn "vanlig" ??

- Støtte 3CCD eller 5CCD (hva er best?)

 

Skal nevnes at jeg har lite kunnskaper om dagens digitale videokameraer. Er lite oppdatert på denne fronten, så det jeg har nevnt er bare noe jeg har kommer på i farten som jeg vet jeg kanskje trenger. Dere kamerakyndige vet helt sikkert best ;)

 

På forhånd takk for alle svar ;)

Endret av sull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 CCD får du ikke før du er oppe i prisklassen: ''2 stk familiebiler'' ;)

 

3 CCD er det bare Panasonic som lager i den prisklassen.

 

Jeg ville ha godt for:

 

1. Panasonic NV GS 280

 

2. Panasonic NV GS 500 + Røde videmic, ekstra batteri og vidvinkellinse

Lenke til kommentar

Har du Flatskjerm tv som viser HD bilder og en pc med Firewire innganger så anbefaler jeg absolutt Sony HDR-HC7E. Har dette selv å er MEGET fornøyd. Gir knivskarpe bilder, har også redigerings muligheter tilkoblet pc. Dette kjøpet har jeg ikke angret ett sekund på. Alle som ser film på min tv er imponert av hva de ser. BTW, En kompis av meg hadde Panasonic NV GS 500, han kjøpte dette (sony kamera) etter han så mitt. Han er også strålende fornøyd. ;)

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt GS500 og får det 22. juni.

 

Jeg har også kjøpt Røde VideoMic og Røde Dead Cat (vindhette)

 

Dette skal være en det beste du får til under 10 K når det gjelder lyd og bilde.

 

Jeg skal senere kjøpe dette i denne rekkefølgen:

 

- Kamera veske

- Stativ

- Vidvinkel linse og solblender

- Ekstrabatteri

- Undervannshus

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for et Canon Hv20

 

Om man sjekker tester fra hjemmebrukere og profesjonelle er konklusjonen enkel. Kameraet fås for under 9000,-

 

 

http://www.simplydv.co.uk/Reviews/canon_hv20.html

 

 

"Conclusion

Let's cut straight to the chase. This is a very, very good camcorder! There's nothing at all missing from the feature list and the comprehensive connectivity really is something to write home about. Not only is its HDV/DV recording capability a boon, but its ability to handle either format in either direction via FireWire is also a big plus. Having a mic input and also a headphone output (actually switchable on the single AV connector socket) is another feather in the cap.

 

In fact, the HV20 is - at its price point - quite possibly the best consumer video camcorder ever reviewed here on SimplyDV. And that's saying something. Most impressive, and if you're wavering over whether or not to buy a DV camcorder or a new feature-rich HDV model then waver no more. With the HV20 you have the best of both worlds at a great price. Well done Canon."

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert mange videokamere i prisklassen +/- 10.000 kroner de siste ukene selv. GS500, HC7 oh HV20 var de jeg satt igjen med på blokka til slutt.

 

GS500 strøk jeg da bildekvaliteten der ikke kan sammenlignes med HDV-kameraene HC7 og HV20. Det fremgår også mange plasser på nettet.

 

Redigering av HDV er like enkelt som DV, så jeg så ingen ulemper.

 

Etter mye lesing så strøk jeg også HV20 av lista. Grunnen er rett og slett at dette kameraet har en svakhet med såkalt "wobbling". Se kameraets egen "Trouble in Paradise" på www.hv20.com

 

Valget falt da på Sony HC7. Har nå hatt dette i ei snau uke og filmet og redigert. Er fornøyd.

 

Bottomline: GS500 har muligens den beste bildekvaliteten i sin klasse. Og klassen er DV-kamera. HDV er en annen klasse.

Lenke til kommentar

Valget falt da på Sony HC7. Har nå hatt dette i ei snau uke og filmet og redigert. Er fornøyd.

 

Bottomline: GS500 har muligens den beste bildekvaliteten i sin klasse. Og klassen er DV-kamera. HDV er en annen klasse.

8843744[/snapback]

 

Jeg ser at wobbling på HV20 skyldes at den har en CMOS brikke og bruker 'rolling shutter', som så vidt jeg forstår, er at bildepunktene ikke leses av nøyaktig samtidig. Dermed får man en tidsforskyving mellom hver rad, og loddrette linjer blir stående på skrå dersom man beveger kameraet sideveis.

 

Men HC7 har også CMOS. Har den ikke også rolling shutter og dermed wobbling slik som HV20? (noen som vet noe om det?)

 

 

Selv lurer jeg på om jeg skal kjøpe Panasonic GS320 (mens jeg venter på et hd kamera med solid state disker eller noe slikt til kr 5000) ELLER om jeg skal fleske til å kjøpe et Canon HV20...

 

HDR-HC7E ser også fint ut, men HV20 er billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...