Gå til innhold

Dømming/regler av mikro/mini kamp..


gard.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nettopp en telefon av en oppman for et lokalt fotballag, og ble spurt om jeg ville dømme en kamp (mikro/mini). Jeg takket så klart ja, ettersom jeg trodde det kunne vært moro.

 

Nå spiller jeg jo fotball selv på g-14 laget, så vet jo det meste som trengs, men er egentlig ikke den som vet mest om dømming.

 

Så, jeg lurte på om noen hadde tips, ting å passe på etc. når man dømmer fotball for mikro/mini lag.

 

Trenger svar innen noen dager, siden jeg skal dømme på lørdag. Og bare pøs på med unyttige ting som jeg vet fra før, så jeg frisker opp det litt :p

Endret av Blade-Bunny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gamle er de du skal dømme?

Husk at for det første skal du være veileder... De kan ikke alle reglene, så forklar og fortell.. Vær tydelig..

Vær avventende i situasjoner du er i tvil (f.eks hvilken vei innkastet skal være), små barn er som regel ærlige...

Ellers.. hmm.. hvis tilbakespill skulle forekomme, ikke døm indirekte frispark første gangen, som i vanlig fotball.. Forklar hvordan reglene er, og gi dem en ny sjanse...

 

Kommer ikke på mer nå, men kan prøve å fylle på om jeg kommer på noe...

Lenke til kommentar

Om det motsatte laget leder med 8 eller 10 mål, skal det laget som ligger under få sette inn én ekstra spiller. Du bør være streng på grisespill og forklare at slikt ikke skal forekomme på en fotballbane. Unger faller lett og griner til de får frispark, ikke la de få frispark - med mindre det var noe som skulle tilsi det - drop ballen i stedet. Om de kaster feil, stopp kampen, forklar hva han/hun gjorde feil og la han/hun prøve igjen. Et tips er å følge med på ballen hele tiden, det er mye klyngefotball, og det kan være vanskelig å se hvem som skal få kast. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Om det motsatte laget leder med 8 eller 10 mål, skal det laget som ligger under få sette inn én ekstra spiller.

8803347[/snapback]

 

HÆ? Har jeg aldri hørt om.. Er jeg heller ikke enig i...

8809413[/snapback]

Det er en relativt ny regel og gjelder kun småunger. Hvorfor er du uenig i den regelen?

Lenke til kommentar

Ingen her som har nevnt hvor du skal plasserere deg på banen. Hold deg på siden (gjerne bytte side hvis det er nødvendig), fordi de som er så små spiller som regel midt på banen. Ikke blås for mye, små unger har en tendens til å bli litt sure dersom de ikke får spille hele tiden (snakker av erfaring :blush: ). Bare blås der det er nødvendig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...