-mono- Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 (endret) Er det noen som har erfaring med/kunnskap om hvordan en slik Life-Size macro omformer virker? Her er hele linken i tilfelle jeg ikke klarte skjule den... http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=1049 Det jeg lurer på er hvilke objektiv man kan bruke på en slik omformer? Altså funker den kun med Canon? Kun med fast brennvidde? Hva blir nærgrensa? osv... Håper noen her vet *noe* om hvordan den funker og hva jeg må tenke på... Edit: Har tileggsspørsmål i neste post... Endret 6. juni 2007 av -mono-
andm Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Det er kun dette juksemakroobjektivet denne adapteren passer til. Den passer kun til Canon, ja. Vurder heller Canons 60 mm F/2,8-makroobjektiv, eller et tilsvarende fra Sigma eller Tamron.
-mono- Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Skrevet 6. juni 2007 (endret) Det er kun dette juksemakroobjektivet denne adapteren passer til. Den passer kun til Canon, ja. Vurder heller Canons 60 mm F/2,8-makroobjektiv, eller et tilsvarende fra Sigma eller Tamron. 8800607[/snapback] Takk for svar! *skuffelse* Det sto ikke noe informasjon, så jeg frykta det værste... Nye spørsmål: Vurderer egentlig Tamrons 90mm f/2,8 macro eller Canons 85mm f/1,8, men har lyst på ( ) *enda* et objektiv plutselig... Jeg oppdaga nemlig i helga at 50mm f/1,8 blir for smal til konsertbilder når man står trangt foran scena... Lurer derfor på om jeg bør prioritere en lyssterk vidvinkel nå fremfor et macro/portrett-objektiv... Noen som vet om en f/2,0 eller f/2,8 vil klare jobben? Er redd det blir for mørkt i fht. at jeg ikke kan bruke stativ... Men *hvis* 2,8 kan klare seg kunne jeg tenkt meg Tamrons 17-50mm f/2,8... Noen som vet om den kan klare brasene i en mørk club med kun scenelys? Hvis *ikke* f/2,8 holder vurderer jeg Sigmas 28mm f/1,8 eller Canons 35mm f/2.0... Noen som kan gi en anbefaling? Er det stor forskjell på f1,8 og f/2.0? Prisen bør uansett valg være maks 4.000,- Jeg blir veldig glad for innspill! Endret 7. juni 2007 av -mono-
andm Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Skal du ha makroobjektiv eller ikke? Jeg blir litt forvirret. Tamrons 17-50mm f/2,8 er etter sigende et knallobjektiv. Jeg har selv Sigma 18–50 mm F/2,8, og jeg elsker anvendeligheten den tilbyr. Selv med såpass stor lysåpning, vil du kanskje finne det på grensen til det mulige ved dårlig lysforhold som på for eksempel konserter. Jeg har ikke prøvd objektiv med bedre lysstyrke, desverre. Her kan andre hjelpe deg. Gå for et objekitiv med et slikt normalbrennviddeomfang og 2,8-blender hele veien gjennom. Du vil ikke angre!
-mono- Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Skrevet 7. juni 2007 Skal du ha makroobjektiv eller ikke? Jeg blir litt forvirret. Jeg, også! hehehe Neida - jeg ønsker meg mye - for lite penger... Først trodde jeg at jeg hadde landa på å kjøpe Tamrons 90mm f/2,8 macro i stedenfor Canons 85mm f/1,8 - ettersom den første også kan funke bra til portretter i tillegg til at den har god macro... Men så oppdaga jeg at 50mm min blir for smal til konsertbilder, og lurer derfor på om jeg bør prioritere en lyssterk vidvinkel nå i stedet... I såfall hvilken? Skjønner du dilemmaet mitt? Tamrons 17-50mm f/2,8 er etter sigende et knallobjektiv. Jeg har selv Sigma 18–50 mm F/2,8, og jeg elsker anvendeligheten den tilbyr. Selv med såpass stor lysåpning, vil du kanskje finne det på grensen til det mulige ved dårlig lysforhold som på for eksempel konserter. Jeg har ikke prøvd objektiv med bedre lysstyrke, desverre. Her kan andre hjelpe deg. Gå for et objekitiv med et slikt normalbrennviddeomfang og 2,8-blender hele veien gjennom. Du vil ikke angre! 8808721[/snapback] Den står veldig høyt opp på lista, ja - men vil f/2,8 holde mål til mørke konsertlokaler...? Eller må jeg ha enda bedre lysstyrke? Jo mer jeg leser jo flere alternative objektiv finner jeg at jeg må vurdere mellom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå