Gå til innhold

Helt ny til overklokking


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen viste om pcen min kunne overklokkes, og hvordan man i såfall gjør det...

 

Hardware på pcen min er

Pcen er en Packard Bell pc

 

Ram: Micron Tech. 8HTF12864AY-53EE1 1024 Mb (1 rank, 8 banks)

Cpu: DualCore Intel Core 2 Duo E6300, 1866 MHz (7 x 267)

skjermkort: nVIDIA GeForce 7300 SE

Hovedkort: MSI MS-7301 (Packard Bell OEM) (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR2 DIMM, Audio, LAN, IEEE-1394)

 

 

Takker for alle svar..

Endret av sogveg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort er viktig å vite (og forsåvidt om det er en Dell/HP/Packard-Bell osv...) når det gjelder overklokking, så om maskinen din kan overklokkes er det ikke så lett å si enda. Når det kommer til hvordan du gjør det, burde du lese det som står her før du prøver deg på noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, gidder ikke åpne ny tråd så jeg smetter in spørsmålet mitt her siden jeg også er ny.

 

Jeg bare lurer på om dette oppsettet er særlig Overklokkingsvenlig?

 

Hovedkort: MSI K9N Diamond nForce 590 SLI

Ram:Corsair value S. PC 5300 DDR2

Skjermkort: XFX Geforce 7900 GS 525M

Prosessor:AMD athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på om noen viste om pcen min kunne overklokkes, og hvordan man i såfall gjør det...

 

Hardware på pcen min er

Pcen er en Packard Bell pc

 

Ram:  Micron Tech. 8HTF12864AY-53EE1 1024 Mb (1 rank, 8 banks)

Cpu: DualCore Intel Core 2 Duo E6300, 1866 MHz (7 x 267)

skjermkort: nVIDIA GeForce 7300 SE

Hovedkort: MSI MS-7301 (Packard Bell OEM)  (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR2 DIMM, Audio, LAN, IEEE-1394)

 

 

Takker for alle svar..

8796311[/snapback]

 

Den kan ha "klokke sperre", Dell, HP osv. er kjent for at pcene deres er veldig dårlig å klokke med. Det du bør sjekke først er om du kan sette opp fsb, om du kan øke volt på cpu, minnne og om du kan sette latency og lignende med minnet( er mer, men det holder for å finne ut om den kan klokke eller ikke)

Lenke til kommentar
Hei, gidder ikke åpne ny tråd så jeg smetter in spørsmålet mitt her siden jeg også er ny.

 

Jeg bare lurer på om dette oppsettet er særlig Overklokkingsvenlig?

 

Hovedkort: MSI K9N Diamond nForce 590 SLI

Ram:Corsair value S. PC 5300 DDR2

Skjermkort: XFX Geforce 7900 GS 525M

Prosessor:AMD athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz

8861432[/snapback]

 

Et greit oppsett det der, spennende om value brikkene dine er klokke vennlige( man kan være heldig med value :) ), cpuen skal du klare å klokke litt\ en del( kommer man på uke osc. på cpuen) og skjermkortet ditt kan garantert klokkes litt\en del( spørs hvor heldig du har vært.

Hket har jeg desverre ikke mye kjennskap til, men klokke pcen får du :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, gidder ikke åpne ny tråd så jeg smetter in spørsmålet mitt her siden jeg også er ny.

 

Jeg bare lurer på om dette oppsettet er særlig Overklokkingsvenlig?

 

Hovedkort: MSI K9N Diamond nForce 590 SLI

Ram:Corsair value S. PC 5300 DDR2

Skjermkort: XFX Geforce 7900 GS 525M

Prosessor:AMD athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz

8861432[/snapback]

 

Et greit oppsett det der, spennende om value brikkene dine er klokke vennlige( man kan være heldig med value :) ), cpuen skal du klare å klokke litt\ en del( kommer man på uke osc. på cpuen) og skjermkortet ditt kan garantert klokkes litt\en del( spørs hvor heldig du har vært.

Hket har jeg desverre ikke mye kjennskap til, men klokke pcen får du :thumbup:

8862917[/snapback]

 

tror ikke rammen der funker så bra til overklokking...

ville heller gått for noen gode crucial ballistix...

Jeg kommer ikke lenger akkuratt nå med min Overklokk pga Corsair value rammen...tror jeg har de du nevner!

 

Edit: rammen funker sikkert greit til en amd klokk...

blandet litt med trådstarters cpu...

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

du bør lese litt om overklokking før du begynner!

viktig å vite hva du driver med!

er noen guider på hardware.no som du kan lese litt på...

ellers må du jo sjekke om hk'et ditt er overklokkingsvillig!

ta bildet av bios'en din om du ikke helt vet hvordan du sjekker det!

Lenke til kommentar

Regner med at HK er bra til overklokking. har sån quick guide til det hvor det står: MSI core cell chip with D.O.T (dynamic overclocking tecchnology) Mulig detta er helt vanlig eller ikke så viktig, ikke vet jeg.

 

Så prøvde jeg å klokke skjermkortet i går, (med rivaTuner) men det tok ikke lang tid før jeg fikk masse små sorte prikker på skjermen.

 

Men scoret 300 poeng mer på 3Dmark06 1.0.0

Lenke til kommentar

Er det så "must" å klokke skjermkort då? Eg har høyrt at mesteparten av skjermkorta allerede er klokka og finstilt hjå produsent.. Er litt kjipt å måtte slite med artifacts framover. Eg føler og at skjermkort er veldig sensitivt å klokke i motsetning til ram/cpu.

Lenke til kommentar
Er det så "must" å klokke skjermkort då? Eg har høyrt at mesteparten av skjermkorta allerede er klokka og finstilt hjå produsent..  Er litt kjipt å måtte slite med artifacts framover. Eg føler og at skjermkort er veldig sensitivt å klokke i motsetning til ram/cpu.

8872102[/snapback]

 

Du skulle prøvd å clocke mitt GeForce 6600gt, det er ikke det råeste i ren ytelse, men det er en fryd å clocke. Da drar vi opp den innstillingen 100mhz, og den 300mhz, nvidia sitt program tester, og det funker. Har fått til 200mhz over stock på kjerne, og 400mhz på minnet. Det er råmorsomt, for den må "kiles" litt før de store resultatene kommer fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...