Gå til innhold

Tøye brystmusklene, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har enderlig startet å trene igjen.

Men har problemer med at jeg blir veldig støl/styv i bryst musklene.

Noen som har noe tips om hvordan man kan tøye disse på en bra måte.

Kan den hvor man tar armen feks intil en vegg og "lener" seg framover.

Gjorde denne i ca 30sek på hver arm ved forrige trening, men er fortsatt stør nå da treningen var på mandag.

 

Noen som har noen tips?

Sleng gjerne med bilder hvis dere har/finner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorvidt tøying hjelper mot stølhet er veldig individuelt. Det er riktig å si at man ikke blir kvitt stølhet ved å tøye, men tøying hjelper på blodsirkulasjonen som igjenn fremskynner restutisjonsperioden.

8794293[/snapback]

Nei, nei og atter nei. :)

Tøying fører til mer skade på musklaturen, sener og vev. Dette vil føre til lenger restutisjonstid. Det eneste som KAN hjelpe på stølhet er antiinflamatorisk.

Lenke til kommentar

Vel, da er jeg et medesinsk fenomen. Tøyer jeg ikke går jeg med minimum 2 dager muskelverk. Ved tøying er som regel muskelverken over i løpet av et døgn. Jeg er helt enig i at man ikke kan bli kvitt smertene uten kjelp av kjemikalier, men min personlige erfaring er altså at gjenoppbygging av microskadene i muskelvevet går fortere når jeg tøyer enn når jeg ikke gjør det.

 

Jeg merker stor forskjell på om jeg har hatt dårlig tid når jeg tøyer eller om jeg har hatt tid til å gjennomføre en god tøyerutine. Å holde en moderat strekkbelastning i 20-30 sekunder og kjøre minst 2 uttøyninger pr belastede muskelgruppe er det som fungerer best for meg. Det skal ikke gjøre vondt å tøye en varm muskel, men man kjenne det.

Lenke til kommentar
Nei, nei og atter nei.  :)

Tøying fører til mer skade på musklaturen, sener og vev. Dette vil føre til lenger restutisjonstid. Det eneste som KAN hjelpe på stølhet er antiinflamatorisk.

8794334[/snapback]

Har hørt om det med tøying, men trodde det bare var en teori.

Hva er antiinflamatorisk da?

Lenke til kommentar
Vel, da er jeg et medesinsk fenomen. Tøyer jeg ikke går jeg med minimum 2 dager muskelverk. Ved tøying er som regel muskelverken over i løpet av et døgn. Jeg er helt enig i at man ikke kan bli kvitt smertene uten kjelp av kjemikalier, men min personlige erfaring er altså at gjenoppbygging av microskadene i muskelvevet går fortere når jeg tøyer enn når jeg ikke gjør det.

8794434[/snapback]

Hvis oppbyggingen av dine microskader går fortere med å påføre muskelfibrene mere microskader, da er nok du et medisinsk fenomen ja. :)

Lenke til kommentar

Hvis du tøyer så det gjør vondt vil jeg tro at det skader mer enn det gangner. Man skal ikke rykke eller strekke så det gjør vondt. Man skal tøye forskiktig til man kjenner et lett ubehag og så holde. Man kjører så gjennom alle muskelene og starter på nytt på den første tøyeøvelsen. Helst 2 ganger, gjerne 3. Mann skal heller ikke tøye dersom muskelen ikke er god og varm. Det er forsjkell på å påføre seg selv en strekkskade og å tøye en varm muskel. Men hvis man ser bort fra dette med restutisjon så er en annen viktig effekt av tøying økt bevegelighet, som igjenn minimerer stader ved fysisk aktivitet (i.e. strekkskader).

 

Men hvis du har angst for å tøye så er det ingen som tvinger deg. Jeg vet det er harde meninger angående dette og vi lever i et fritt land. Jeg vet også at dette funker for meg så jeg kommer til å fortsette å ta meg tid til å tøye.

Lenke til kommentar
Så det er sånn at man skader musklene når man tøyer?

8794593[/snapback]

 

Man skal ikke tøye etter en styrkeøkt. Etter en styrkeøkt er muskelfibrene så slitne at de ikke klarer en sånn påkjenning, derfor blir det en skade i mukulaturen pga. tøyingen. Det som du derimot kan gjøre, ikke for å motvirke stølhet men for å opprettholde bevegelsen i leddene, er å ta deg en egen dag i uka hvor du kun tøyer musklene dine. Denne burde være minimum 2 dager etter siste harde styrkeøkt.

 

ca. 30 minutter vil sørge for at du opprettholder lengden på musklene og dermed opprettholder bevegelsen i leddene. 1 t ++ vil sørge for at du forlenger musklene og dermed får bedre bevegelighet i leddene, noe som i de fleste tilfeller er veldig positivt.

 

Husk å varme godt opp før tøyeøkta!

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
Så det er sånn at man skader musklene når man tøyer?

8794593[/snapback]

 

Man skal ikke tøye etter en styrkeøkt. Etter en styrkeøkt er muskelfibrene så slitne at de ikke klarer en sånn påkjenning, derfor blir det en skade i mukulaturen pga. tøyingen. Det som du derimot kan gjøre, ikke for å motvirke stølhet men for å opprettholde bevegelsen i leddene, er å ta deg en egen dag i uka hvor du kun tøyer musklene dine. Denne burde være minimum 2 dager etter siste harde styrkeøkt.

 

ca. 30 minutter vil sørge for at du opprettholder lengden på musklene og dermed opprettholder bevegelsen i leddene. 1 t ++ vil sørge for at du forlenger musklene og dermed får bedre bevegelighet i leddene, noe som i de fleste tilfeller er veldig positivt.

 

Husk å varme godt opp før tøyeøkta!

8794632[/snapback]

 

 

Jeg vil ikke si at du nevneverdig forbedrer bevegeligheten ved å kun ha en bevegelighetsøkt i uken.

Lenke til kommentar
Så det er sånn at man skader musklene når man tøyer?

8794593[/snapback]

 

Man skal ikke tøye etter en styrkeøkt. Etter en styrkeøkt er muskelfibrene så slitne at de ikke klarer en sånn påkjenning, derfor blir det en skade i mukulaturen pga. tøyingen. Det som du derimot kan gjøre, ikke for å motvirke stølhet men for å opprettholde bevegelsen i leddene, er å ta deg en egen dag i uka hvor du kun tøyer musklene dine. Denne burde være minimum 2 dager etter siste harde styrkeøkt.

 

ca. 30 minutter vil sørge for at du opprettholder lengden på musklene og dermed opprettholder bevegelsen i leddene. 1 t ++ vil sørge for at du forlenger musklene og dermed får bedre bevegelighet i leddene, noe som i de fleste tilfeller er veldig positivt.

 

Husk å varme godt opp før tøyeøkta!

8794632[/snapback]

 

 

Jeg vil ikke si at du nevneverdig forbedrer bevegeligheten ved å kun ha en bevegelighetsøkt i uken.

8794702[/snapback]

 

Ifølge min treningslærebok fra vgs. så vil en bevegelighetsøkt i uka forbedre bevegeligheten. Riktignok ikke nevneverdig, men på sikt vil den det. Så kommer det også ann på hvor flink du er på den ene økta i uka da. Hvis du dasser rundt og tøyer litt smått som du vanligvis gjør etter en fotballtrening får du absolutt ingen effekt ut av dette. Men om du tar det alvorlig og tøyer så det tar og holder lenge vil dette gi ressultater. Det er hvertfall både min og boka min sin erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at du nevneverdig forbedrer bevegeligheten ved å kun ha en bevegelighetsøkt i uken.

8794702[/snapback]

Gjør du det riktig så er en økt i uken mer en nok.

Jeg veit om bodybuildere som kommer ned i spagaten uten problemer. De har en beveglighetstrening i uken, og ikke noe mer :)

 

Wh1te, har ikke Askeland også en økt med beveglighetstrening i uken han å`?

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Greit, jeg mente derimot at den samme boka som også jeg hadde på videregående mente at du måtte tøye flere ganger i uka for å kunne få en permanent forlengelse. Men da husket jeg tydeligvis feil :p

 

Samme boka mener vel også at tøying etter aktivitet fremskynder restitusjonsprosessen. Tror den trekker frem punkter som, bedre blodgjennomstrømning som resulterer i raskere fjerning av avfallstoffer som har hopet seg opp, raskere tilføring av næringstoffer og enzymer. Osv.

 

Flere av den nyere generasjonen med treningslæreguruer er vel ikke enig i dette. Eystein Enoksen som eksempel.

 

Jeg er instruktør i sjøforsvaret og har fysisk mange timer, og i følge de foreskriftene vi må følge fra helsdirektoratet(noe som heter det? :p e.l) skal vi ha med tøying på slutten av økta og også gi de soldatene vi har innsikt på fagområde. Da må jeg jo si at det fremmer restitusjon mm. siden det er det som enda er det offisielle i litteraturen (for eksempel treningslæreboka for idrettsfag på vgs), selvom jeg evt. ikke skulle mene det samme.

Lenke til kommentar
Samme boka mener vel også at tøying etter aktivitet fremskynder restitusjonsprosessen. Tror den trekker frem punkter som, bedre blodgjennomstrømning som resulterer i raskere fjerning av avfallstoffer som har hopet seg opp, raskere tilføring av næringstoffer og enzymer. Osv.

8795004[/snapback]

Det stemmer sikkert at dette står i boken, men jeg er skremt over hvor mye udokumentert svada de presterer å skrive.

Dette sier jo også en hel del om hvor mye helsedirektoratet faktisk kan om temaet.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Wh1te, har ikke Askeland også en økt med beveglighetstrening i uken han å`?

8794814[/snapback]

 

Jeg er litt usikker. Han er rå på uttøyning og er jo eks-turner så jeg vil anta at han er klar over viktigheten av bevegelighetstrening. Han benytter seg av en del litt mer avanserte tøyeøvelser har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...