Gå til innhold

Nytt hovedkort...hva passer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedkort og prosessor er det sentrale i datamaskinen, - så dersom du har en kraftig nok strømforsyning og setter inn nytt HK og ny CPU (prosessor), har du en helt ny eller annen maskin.

 

For at du skal kunne velge og vrake i utvalget blandt HK og prosessor, bør du ha en strømforsyning på 300W, - men en mindre strømforsyning kan gjøre jobben godt. Imidlertid vil jeg anta et normalt P4-system på rundt 2,0Ghz vil fungere godt med 200W PSU (strømforsyning). Like kraftige AMD-baserte systemer (XP2000) trenger kanskje 250W PSU.

 

Når du skal oppgradere i dag, - "skal" du ha DDR-RAM. Jeg vet ikke hva du har på din eksisterende maskin, - men om du ikke har DDR-RAM, - bør du nok belage deg på å bytte den også.

 

For øvrig kjenner jeg ikke eksisterende maskin, - men jeg tror du vil kunne få det meste til å fungere sammen med nytt HK og prosessor. - Om maskinen ikke er 4-5 år gammel eller mere da.

 

Og en liten redigering, - om du ikke har kraftig PSU (300W +) og et kabinett med tilstrekkelig god plass, - bør du nok vurdere det som er skrevet i innlegget ovenfor, - et nytt kabinett. Det får du fra 4-500 kr med strømforsyning.

Lenke til kommentar

Ja, der ser du hva som skjer når du ikke leser de lange, men veldig gode postene... :-|

 

Var nok litt sent ute. Kan bare bekrefte det de andre har sagt.

 

DDR-ram er et must. Du kommer ingen vei utenom. Har du allerede det er det lettere å oppgradere resten.

 

 

Men fortell litt om dine nåværende specs, da. Blir litt lettere for oss å dømme da.

Lenke til kommentar

Har 475 Mhz AMD K6 prosessor (akkurat den trenger helt klart å bli skiftet ut med en som minst er 3 ganger så stort!)

320 mb sd-ram (kunne gjerne tenkt meg ddr-ram, men et hovedkort som støtter begge blir vel dyrt...)

Gainward GeForce4 MX420 64 mb ddr pci grafikkort(funker helt ok til mitt bruk)

80+8 gb harddisk (den på 80 lager merkelige surrelyder, hva kan det komme av?)

Hovedkortet er jeg ikke sikker på, hvordan finner jeg ut det?

Lenke til kommentar

Du vil få problemer med å finne eit nytt hovedkort some støtter sd-ram. Så du må nok skifte til ddr-ram. Med den specen du har fra før av, så trur eg, i likhet med dei andre ^^ at det er ein fordel å skifte kabinett. Du kan få kabinett med ps. til bare 100kr meir enn ein ny ps vil koste deg.

 

Kjøp eit kt333/kt400 basert hovedkort, eventuelt eit nforce2 basert, og eit xp2000+ kommer ikkje på meir en 1500-2500 samlet.

TvinMos ram er billig og bra. pc2700 256mb cl2 til

ca 700, cl2,5 til ca 550

 

Nåken andre får svare på tilsvarande system med p4

 

Beklager at posten er rotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...