Gå til innhold

Kunne tenke meg å jobbe i fengsel.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Er det noen som har peiling på hva som må til for å kunne jobbe som fengselsbetjent?

Vet at man må ta fengselskolen, men har hørt at man kan jobbe som vikar uten?

Slik at jeg kan få prøvd om dette er noe jeg liker.

8789397[/snapback]

 

Dette var ikke et behov når jeg jobbet i fengsel (1.5 år siden) og er neppe det nå. Kravet var at man hadde generell studiekompetanse. Vil virkelig anbefale deg å prøve deg i fengselet dersom du vil det. Det er veldig lærerikt og stimulerende arbeid.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hei

 

Er det noen som har peiling på hva som må til for å kunne jobbe som fengselsbetjent?

Vet at man må ta fengselskolen, men har hørt at man kan jobbe som vikar uten?

Slik at jeg kan få prøvd om dette er noe jeg liker.

8789397[/snapback]

 

Dette var ikke et behov når jeg jobbet i fengsel (1.5 år siden) og er neppe det nå. Kravet var at man hadde generell studiekompetanse. Vil virkelig anbefale deg å prøve deg i fengselet dersom du vil det. Det er veldig lærerikt og stimulerende arbeid.

 

:thumbup:

8792475[/snapback]

 

Det stemmer. I vekteryrket har jeg kommet over andre vektere som tidligere har jobbet som fengselsbetjent. Det eneste kravet per dags dato er at du har gått allmenn påbygging. Er det mange søkere vil selvfølgelig karakterer, tidligere arbeidserfaring (f.eks som vekter), fravær, orden og oppførsel, kurs o.l telle i svært positivt i forhold til søknadsprosessen. Fengselsskolen er som regel et krav dersom du ønsker de "bedre" stillingene, f.eks fengselsleder.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal ikke si noe helt sikkert her nå, men en kamerat av meg hadde tenkt til å utdanne seg som fengselsbetjent ved neste skoleår.

Han har også kunn svennebrev, han fikke beskjen om at det bare var å sende inn søknad til dem. Han må først gå 2 år på skole også er du pliktet til å jobbe noen få år etter utdanningen. Husker ikke hva han sa om det var lønnet utdanning eller ikke....

 

Det er sikkert noen som kan rette på meg hvis jeg tar feil her..

 

Mvh

kas

Lenke til kommentar
Hei

 

Er det noen som har peiling på hva som må til for å kunne jobbe som fengselsbetjent?

Vet at man må ta fengselskolen, men har hørt at man kan jobbe som vikar uten?

Slik at jeg kan få prøvd om dette er noe jeg liker.

8789397[/snapback]

 

Hei! Jeg går i praksisåret mitt på KRUS nå og har generell studiekompetanse. Det var kravet for å komme inn. Men det er noen andre regler som gjelder som f.eks hvis du ikke har generell studiekomp kan du få noe sånn aldersopplegg eller hvis du har vært yrkesaktiv i så så mange år kan du likevel komme inn på skolen.... fengselsyrket er iallefall veldig interessant og kan på det varmeste anbefales!

 

Å det en sa her om at du må gå politiskolen 1 år først er ikke tilfelle!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Interessant emne! Håper jeg ikke tråkker noen på tærne når jeg blåser igang dette emnet igjen.

 

Uansett, jeg skal på jobbintervju i fengsel i morgen. Det er et vikariat som muligens vil være aktuelt. Gleder meg! :)

 

Andre som kan dele erfaringer om det å jobbe i fengsel?

Lenke til kommentar
Hei

 

Er det noen som har peiling på hva som må til for å kunne jobbe som fengselsbetjent?

Vet at man må ta fengselskolen, men har hørt at man kan jobbe som vikar uten?

Slik at jeg kan få prøvd om dette er noe jeg liker.

8789397[/snapback]

 

Hei! Jeg går i praksisåret mitt på KRUS nå og har generell studiekompetanse. Det var kravet for å komme inn. Men det er noen andre regler som gjelder som f.eks hvis du ikke har generell studiekomp kan du få noe sånn aldersopplegg eller hvis du har vært yrkesaktiv i så så mange år kan du likevel komme inn på skolen.... fengselsyrket er iallefall veldig interessant og kan på det varmeste anbefales!

 

Å det en sa her om at du må gå politiskolen 1 år først er ikke tilfelle!

 

Nei, minimumskravet for å komme inn er å ha engelsk, norsk og samfunnsfag på studiekompetansenivå, samt erfaring med omsorg (barnehage, eldrehjem osv).

Lenke til kommentar

 

Hei

 

Er det noen som har peiling på hva som må til for å kunne jobbe som fengselsbetjent?

Vet at man må ta fengselskolen, men har hørt at man kan jobbe som vikar uten?

Slik at jeg kan få prøvd om dette er noe jeg liker.

8789397[/snapback]

 

Hei! Jeg går i praksisåret mitt på KRUS nå og har generell studiekompetanse. Det var kravet for å komme inn. Men det er noen andre regler som gjelder som f.eks hvis du ikke har generell studiekomp kan du få noe sånn aldersopplegg eller hvis du har vært yrkesaktiv i så så mange år kan du likevel komme inn på skolen.... fengselsyrket er iallefall veldig interessant og kan på det varmeste anbefales!

 

Å det en sa her om at du må gå politiskolen 1 år først er ikke tilfelle!

 

 

Nei, minimumskravet for å komme inn er å ha engelsk, norsk og samfunnsfag på studiekompetansenivå, samt erfaring med omsorg (barnehage, eldrehjem osv).

 

Her quoter man en fra 2007 men, her er iallefall kravene nå

 

 

 

 

* har generell studiekompetanse, eller

* har du ikke generell studiekompetanse må du ha fagene norsk, engelsk og samfunnslære på studiekompetansenivå og i tillegg erfaring fra arbeid med mennesker

* har den nødvendige modenhet og personlige egnethet som kreves som fengselsbetjent

* har avtjent verneplikt eller kan dokumentere fritak (kravet gjelder menn)

* har minst ett års praksis fra yrkeslivet

* fyller minimum 21 år i løpet av det året det sendes søknad til skolen. Fengselsskolen har ingen øvre aldersgrense, men statistisk sett synker muligheten for å bli innkalt til opptaksprøver jo lenger inn i 40-årene søkeren har kommet

* består en fysisk funksjonstest som inneholder styrkeøvelser og en utholdenhetsprøve

* har god helse og god vandel. Helseattest og uttømmende politiattest må først fremlegges ved tilsagn om opptaksprøver/opptak

* har førerkort for personbil

 

 

Jeg har iallefall planer om å søke på 2011 kullet :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Interessant emne! Håper jeg ikke tråkker noen på tærne når jeg blåser igang dette emnet igjen.

 

Uansett, jeg skal på jobbintervju i fengsel i morgen. Det er et vikariat som muligens vil være aktuelt. Gleder meg! :)

 

Andre som kan dele erfaringer om det å jobbe i fengsel?

 

Hvordan gikk det på intervjuet? Kanskje du kan dele noen erfaringer med oss nå? :)

 

Eller andre, hvordan er det å jobbe i fengsel?

Lenke til kommentar

Interessant emne! Håper jeg ikke tråkker noen på tærne når jeg blåser igang dette emnet igjen.

 

Uansett, jeg skal på jobbintervju i fengsel i morgen. Det er et vikariat som muligens vil være aktuelt. Gleder meg! :)

 

Andre som kan dele erfaringer om det å jobbe i fengsel?

 

Hvordan gikk det på intervjuet? Kanskje du kan dele noen erfaringer med oss nå? :)

 

Eller andre, hvordan er det å jobbe i fengsel?

 

Gå inn med en positiv stå-på-vilje under jobbintervjuet, og du vil sannsynligvis være i gode hender.

Et fengsel vil se en engasjert og ordentlig betjent i deres rekker.

 

Jeg jobbet på fengsel i hele sommer. Det er givende og interessant arbeid hvis du liker å jobbe med mennesker. Og jeg skal ikke juge, noen ganger er det også utfordrende. Men det blir hva du gjør det til selv. Det er også stunder der det blir endel dødtid, som f.eks. hvis man jobber i helger. Samtidig må man regne med å være dynamisk i en stilling.

 

Noe mer spesifikt du lurte på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...