Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp / vurdering av førstegangs bil.


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at det er på tide at jeg ser meg om etter en bil.

Har oppkjøring 08/08/07 og regner med at jeg får lappen da.

 

Penger jeg har:

 

-10 000kr sponset av godeste bestemor

-10 000kr av kommende sommerjobb

 

Jeg ser ikke etter en kul ungdomsbil, men derimot en bil som kommer til å gå en stund, hadde også vært fint om den ikke drakk like mye drivstoff som jeg drikker cola =)

 

En god bil jeg har funnet så langt er en Citroen ZX 1,4i 74hk 1996 stasjonsvogn

1_-1493174861.jpg

 

Den ser ca slik ut, det er noe rust på kanalene, men de sa de kunne bytte disse for meg, den koster 20k hos forhandler. Det er litt rust inne ved dørene der man åpner de men de sa de kunne fikse dette litt også, det følger med gode sommerdekk og vinterdekk. Den har gått 109 000.

 

Pappa har kjøpt 4 biler hos den forhandleren så vi får et godt tilbud, de sa de hadde kjøpt den inn for 28 000 (forhandleren selger brukte biler billigere en de kjøper de inn siden de selger sykt masse nye biler, sikkert for å få et godt kundeforhold)

 

Ellers på denne bilen er det bare noe småtteri, som at de 2 bakre bremselysene, helt nede på bakskjermen er sprekt, også er det en 20cm sprekk bakpå skjermen.

 

De sier den bruker ca, 0.6-0.7 på mila.

 

Syntes dere jeg skulle gå for denne eller er det masse annet der ute som er like bra ? Den har jo ikke gått så langt denne her.

 

Bor på Notodden - Telemark foresten.

Det er like ved kongsberg =)

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at Citroen kanskje ikke er det tryggeste valget du gjør hvis du vil ha en bil som holder lenge uten å måtte ordne alt for mye.

Biler som er kjent for å være holdbare uten no særlig tull er gjerne biler fra Mazda og toyota. Nå blir det sikkert mye pes ifra bil-geeks som er frelst på sitt eget merke, men dette er nå min mening. Citroen, opel, ford er merker det gjerne er en del feil med når de begynner å bli noen år gamle. Så man bør være glad i å mekke bil hvis du skal få mer ut av en av de, enn hvis du feks kjøper en toyota.

:thumbup: lykke til med bilkjøp

Lenke til kommentar
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=28&tot=33

 

Carina vettu, går og går og går og går.....osv..... :) men carina bruker mer drivstoff enn corolla'en som er nevnt oppe som er et bra valg :thumbup:

 

EDIT: Carina gåår langt da---> http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...21&pos=1&tot=41

8780518[/snapback]

Og det gjør citroen også, har en Xantia Activa som har gått 240.000, motor, gear og drivverk er helt flott og er ikke slitt i stykker.

Lenke til kommentar
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=28&tot=33

 

Carina vettu, går og går og går og går.....osv..... :) men carina bruker mer drivstoff enn corolla'en som er nevnt oppe som er et bra valg :thumbup:

 

EDIT: Carina gåår langt da---> http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...21&pos=1&tot=41

8780518[/snapback]

Og det gjør citroen også, har en Xantia Activa som har gått 240.000, motor, gear og drivverk er helt flott og er ikke slitt i stykker.

8781750[/snapback]

 

Jeg har ikke så mye greie på citroen, men liker dem ikke :no: det er utseende jeg ikke liker ved citroen (min mening).

Lenke til kommentar
Jeg og pappa prøvekjørte den citroen'en som jeg har skrivd om.

Den var ikke akuratt sprek, men den var VELDIG behagelig å kjøre, bedre en Volvo S40 01mod til mamma =)

8782112[/snapback]

 

Er ikke den mest solgte merket heller, så du får masse for penga. Hadde citroen vært populær merke og blitt solgt mye så hadde den vært dyrere vil jeg tro.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Jeg og pappa prøvekjørte den citroen'en som jeg har skrivd om.

Den var ikke akuratt sprek, men den var VELDIG behagelig å kjøre, bedre en Volvo S40 01mod til mamma =)

8782112[/snapback]

 

Er ikke den mest solgte merket heller, så du får masse for penga. Hadde citroen vært populær merke og blitt solgt mye så hadde den vært dyrere vil jeg tro.

8782299[/snapback]

 

Ja, hvis jeg kjøper den bilen tror jeg da jeg får et godt kjøp.

Men det finner jeg jo ikke ut før jeg isåfall har kjørt den i et par mnd =)

Satser på det beste i alle fall.

Lenke til kommentar
Du har vel ikke barn? Du burde ikke gå glipp av all moroa allerede som ungdom.

En dag kommer du til å kjøre stasjonsvogn, og det er da du får barn (kanskje du trenger en buss til dem...) :!:

8783550[/snapback]

 

Trenger ikke akuratt det nei, men er alltid kjekt med litt ekstra plass.

Men så er det lissom akuratt tilbudet på denne bilen jeg har stående da, og det er fra forhandler der pappa har kjøpt 4 biler, så vi vet lissom at det er bra folk som er til å stole på, veldig bra service og greier =)

 

Og hvis dere tenker at jeg kommer til å få mere morro med en coupe en denne her så er jeg nå ikke så sikker på det, sladding på vinterføre er nå best med stasjonsvogn syntes nå jeg, så får man den ekstra bakvekta. =)

 

Og denne forhandleren ligger 5min unna der jeg bor, det blir fort mye mere praktisk en å reise flere timer avgårde =)

Lenke til kommentar
Du har vel ikke barn? Du burde ikke gå glipp av all moroa allerede som ungdom.

En dag kommer du til å kjøre stasjonsvogn, og det er da du får barn (kanskje du trenger en buss til dem...) :!:

8783550[/snapback]

 

Trenger ikke akuratt det nei, men er alltid kjekt med litt ekstra plass.

Men så er det lissom akuratt tilbudet på denne bilen jeg har stående da, og det er fra forhandler der pappa har kjøpt 4 biler, så vi vet lissom at det er bra folk som er til å stole på, veldig bra service og greier =)

 

Og hvis dere tenker at jeg kommer til å få mere morro med en coupe en denne her så er jeg nå ikke så sikker på det, sladding på vinterføre er nå best med stasjonsvogn syntes nå jeg, så får man den ekstra bakvekta. =)

 

Og denne forhandleren ligger 5min unna der jeg bor, det blir fort mye mere praktisk en å reise flere timer avgårde =)

8784219[/snapback]

 

Mange liker satsjonsvogn, 'smaken er som baken' som nesten ALLE sier :) men, liten bil -> mer kontroll, når du slædder bortover fjellet og ned en skråning på 300m så.... :!: u know.... :!:

 

Bare tuller :thumbup: men lykke til med kjøpet, sikkert et trygt kjøp siden faren din har kontakt med dem og du stoler på dem.

 

EDIT: Bytta om litt på teksten

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Ja, det blir nok et godt kjøp (hvis det blir kjøp da =) Avhenger litt av den sommerjobben, men tror den er i boks), og hvis det blir problemer så kan enten pappa ordne opp med de der ute, eller så har jeg en veldig god mekaniker i familien som har sitt eget verksted, så da kan jeg bare kjøpe deler og gi litt til han så ordner det seg nok :=)

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar
Ja, det blir nok et godt kjøp (hvis det blir kjøp da =) Avhenger litt av den sommerjobben, men tror den er i boks), og hvis det blir problemer så kan enten pappa ordne opp med de der ute, eller så har jeg en veldig god mekaniker i familien som har sitt eget verksted, så da kan jeg bare kjøpe deler og gi litt til han så ordner det seg nok :=)

8784565[/snapback]

Liker avatar bildet ditt :love:

Lenke til kommentar
Ja, det blir nok et godt kjøp (hvis det blir kjøp da =) Avhenger litt av den sommerjobben, men tror den er i boks), og hvis det blir problemer så kan enten pappa ordne opp med de der ute, eller så har jeg en veldig god mekaniker i familien som har sitt eget verksted, så da kan jeg bare kjøpe deler og gi litt til han så ordner det seg nok :=)

8784565[/snapback]

Liker avatar bildet ditt :love:

8784599[/snapback]

 

Bare å forsyne seg =)

Lenke til kommentar
Ja, det blir nok et godt kjøp (hvis det blir kjøp da =) Avhenger litt av den sommerjobben, men tror den er i boks), og hvis det blir problemer så kan enten pappa ordne opp med de der ute, eller så har jeg en veldig god mekaniker i familien som har sitt eget verksted, så da kan jeg bare kjøpe deler og gi litt til han så ordner det seg nok :=)

8784565[/snapback]

Liker avatar bildet ditt :love:

8784599[/snapback]

 

Bare å forsyne seg =)

8784610[/snapback]

Too late, allready did

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...