Ni kon Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 Hei folkens Kunne tenke meg å høre hvilken linse som er den desiderte favoritten deres. Fint om dere legger litt jobb i denne tråden, da jeg GARANTERT kommer til å kjøpe en av linsene som noen drar frem her. Kamera: Favorittlinse: Linker: Kommentar: Eksempler: Da begynner jeg: Kamera: Nikon D80 Favorittlinse: Nikon Nikkor AF 85mm f/1.8D Linker: HW Prisguiden | FredMiranda Kommentar: Jeg er helt klart fersk i fotografiens fantastiske verden, og jeg lærer hele tiden. Dog har jeg ikke flust med penger og jeg tar mye portrettbilder. Denne linsa gir bang for da bucks. Den er skarp og bokehen er NYDELIG. Absolutt den linsa jeg har mest glede av for øyeblikket. Den krever også mer av deg som fotograf, da du må flytte på deg i forhold til motivet. Kan rett og slett ikke få nok av denne linsa som er lyssterk og skarp. Er blitt så forelsket i fastoptikk at jeg kommer til å kjøpe en 50mm 1,8 eventuellt en 50mm 1,4 rimelig snart. Eksempler: f 1,8, iso 400 Bilde 1 Bilde 2
Anew Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 (endret) Aller best liker jeg min Sigma 30/1.4: Perfekt brennvidde, god lysstyrke, brukbart ved alle blendere, og det gir bildene sjel. Jeg er også veldig glad i Tokina 12-24/4. Vidvinkelperspektivet gir spennende fotografiske muligheter. Endret 4. juni 2007 av Anew
BearThor Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 (endret) Kamera: Canon EOS 400D Favorittlinse: Canon EF 70-200 4.0 L USM (Uten IS) Linker:http://shop.japanphoto.no/Inventory/Navision/CANON-000424509 Kommentar: Kjøpte dette kameraet etter mange gode kommentarer her på forumet. Sinnsykt skarpe og gode bilder. Jeg er også helt klart fersk i fotofaget , men er forelska. Eksempler: Min Flickr side Endret 5. juni 2007 av betebete
dynamic Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Kamera: Nikon D50 Favorittobjektiv: Nikon AF 80-200mm ED f/2.8 Link: PhotoZone Kommentar: Dette objektivet er utrolig godt på mange områder. Selv bruker jeg det til portrett (ute og i studio), reklame/mat/produktfotografering, stilleben og konsert/reportasje. Det jeg synes er behagelig med objektivet er at man kan stå på samme sted hele tiden, og få forskjellige utsnitt. Andre positive sider: - Byggekvalitet - Skarphet - Samme lysstyrke gjennom hele zoomområdet Ulempen med objektivet er at det er litt tungt, men med litt "trening" blir det enklere. Noen konsertbilder som er tatt med objektivet finner du i min portefølje: Kristiansolli.com
silverhalide Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 (endret) Kamera: Nikon F100 (I dette bildeeksempelet) FavorittOBJEKTIV: 18-35mm Linker: review by Thom review by Ken R. Kommentar: Svært kompakt ultravidvinkelzoom, så liten og lett at den alltid kan følge med. Eksempler: Bruker den både analogt og digitalt- jeg har ingen DX-optikk enda, men 12-24mm er aktuell da jeg jo selvsagt har mistet ultravidvinkelen på DSLR. dynamic: Ikke rart du sliter med vekten, det må jo være den mest absurde vektfordelinga ever? Det objektivet balanserer vel først på en F5 eller no i den duren Endret 5. juni 2007 av Svein Gunnar Kjøde
archanios Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Canon EF 16-35L 2.8 USM Har til no brukt den på Canon 10D, 20D og 1Ds. Det er eit fantastisk objektiv, som er både raskt, skarpt og med fantastisk byggekvalitet. Vidvinkelzoom som på kamera som 20D fungerer som eit standardobjektiv. Har hatt mykje glede av dette. Brukt det på alt frå portrett til landskap, dokumentasjonsbilde og så vidare. Lysstyrken gjer at ein kan bruke det uten veldig høg ISO også i rimelig vanskelige lysforhold, og det er skarpt også på største blendar. Canon har no gitt ut ein ny versjon av dette objektivet, som skal vere enda skarpare over det heile og enda litt raskare.
abraxa Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Dette sier kanskje sitt (bildene tatt med 18-70 er ikke mine): Kamera: Nikon D200 Favorittlinse: Tokina 12-24mm Linker: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/to...nikon/index.htm http://kenrockwell.com/tech/digital-wide-z.../comparison.htm Kommentar: Min mest anvendelige linse, og den som stort sett alltid blir med på tur. Overraskende skarp, svært god kvalitetsfølelse. Det står masse om denne linsa på dette forumet så bruk søkefunksjonen. Eksempler:
Anew Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 (endret) Sorry for OT, men flott bilde du har av kantinen der jeg jobber, Svein Gunnar! Endret 5. juni 2007 av Anew
TOH65 Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Objektivet jeg ikke klarer å leve uten........ Vel vel, det har jeg ikke funnet ennå. Men! Jeg tror at det objektivet som står mest på kamraet er Tamron 28 - 75mm f/2,8. Av fast optikk har jeg Nikkon 50mm f/1,4 og Nikon 85mm f/1,8, liker egentlig 85mm'en best. Disse er begge suverene på hver sin måte til portretter, men har også brukt begge på konsert og i idrettshaller med godt resultat. Kjøpte nylig Tokina 12 - 24mm (jeg også) et virkelig spenende objektiv. Har fått en del fine landskapsbilder med dette. Tamron objektivet: Skarpt, fin bokeh, men mangler selvfølgelig en del mm i den vide enden. Solgte nettopp Nikkon 70 - 300 ED for å kjøpe samme objektivet med VR. Jeg vet jo ikke hvordan det nye objektivet er, men tror ikke det blir noen favoritt da jeg bruker generelt lite tele. Det største problemet er vel å finne tid til å bruke utstyret.
k-ryeng Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Dette sier kanskje sitt (bildene tatt med 18-70 er ikke mine): Vet ikke hvilke(t) objektiv(er) 'Unknown lens' er jeg, men det er jo det du har brukt definitivt mest. Så kommer 50mm f/1.8 som en god nummer to... :o)
abraxa Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Vet ikke hvilke(t) objektiv(er) 'Unknown lens' er jeg, men det er jo det du har brukt definitivt mest. Så kommer 50mm f/1.8 som en god nummer to... :o) Hehe, 'unknown lens' er i hovedsak et gammelt kompaktkamera, i tillegg til bilder som har blitt strippet for info ved f.eks 'save for web' i photoshop. 50mm'ern er kanskje min mest brukte linse ja, mye på grunn av at det var den første linsa jeg kjøpte. Det siste halve året har den knapt vært på kameraet.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Kamera: D70 Objektiv: AF Nikkor 28mm f/2.8 Gammel, god, sinnsykt skarp og noen av de klareste fargene jeg har sett.
Litejk Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Den som står mest på kamera er nok Tamron 28-75 F2.8, men det er ikke favorittobjektivet! Favorittobjektivet er helt klart Tamron 90mm F2.8 Macro! Det er skarpt som få, god nok lysstyrke, glimrende macrofunksjon osv. Et genialt objektiv. Brennvidden er også perfekt! Alle glager på at det er treig autofokus på det, men tar jeg limter på, og er ute i lyst og fint vær er det faktisk svært rask autofokus. Og den er presis! Det står på kamera veldig mye av tiden, og det blir brukt til alt fra macro til portrett! Mye for pengene!
jensanders Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 50 mm F1.7 (Sony / Minolta) Lyssterk og rette linjer der det skal være rette linjer.
bengh Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Den som står mest på kamera er nok Tamron 28-75 F2.8, men det er ikke favorittobjektivet! Favorittobjektivet er helt klart Tamron 90mm F2.8 Macro! Det er skarpt som få, god nok lysstyrke, glimrende macrofunksjon osv. Et genialt objektiv. Brennvidden er også perfekt! Alle glager på at det er treig autofokus på det, men tar jeg limter på, og er ute i lyst og fint vær er det faktisk svært rask autofokus. Og den er presis! Det står på kamera veldig mye av tiden, og det blir brukt til alt fra macro til portrett! Mye for pengene! 8797285[/snapback] Ingen vits å kjøpe "originalen" fra Canon da - bare dyrere og ikke bedre ?
ragamuffin Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 (endret) Ingen vits å kjøpe "originalen" fra Canon da - bare dyrere og ikke bedre ? 8799811[/snapback] Veeel... Angående AF er det ingen som hamler opp med Canons USM. I tillegg har Canonen litt bedre kontroll på CA på store blendere. Men at alle disse macroobjektivene i 90-105mm-området er strålende objektiv, med marginale forskjeller, er det ingen tvil om. Omtale av Tamron 90. http://the-digital-picture.com/Reviews/ISO...=9&LensComp=107 Se også ISO 12233 crops for sammenligning mot andre objektiv. Når jeg først befinner meg i denne tråden.... Har flere objektiv som jeg har stor 'hugleik' til, men siden du også legger til delsetningen "som jeg ikke klarer å 'leve' uten..." må det bli et objektiv som fuker strålende som walk-around/allround (noe jeg ikke kan si om de par tre andre favorittene), må det bli: Canon EF 35mm f/1.4L. Enormt bra skarphet over hele bildeflaten allerede fra f/1.4, nydelig bokeh og stor blenderåpning gir mulighet for å blurre ut bakgrunnen med en svært liten DOF samt være fortreffelig når lyset begynner å forsvinne. Omtaler på nett: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...35_14/index.htm http://the-digital-picture.com/Reviews/Can...ens-Review.aspx http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...=7&cat=2&page=2 Nå har jeg forsåvidt bygd objektivsamlingen over flere år, og vært innom en del forskjellige greier før jeg har endt på det jeg har i dag. Av andre storfavoritter trekker jeg frem 85/1.2L og 135/2.0L, men de er ikke så anvendelige i det 'daglige' som ovenfornevnte. Endret 6. juni 2007 av ragamuffin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå