Gå til innhold

Mitt generelle overklokkingsprosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har den på 1.4135V eller noe. Akkurat nok til at FSX og alle andre tester kjører stabilt på maks 63C temp og 3420 MHz klokkehastighet. Hadde jeg den på 1.4V, klikket bare FSX. Nei PSUen er det nok ikke noe problem med... :p Peneste og mest ryddige PSUen jeg har sett. Kan velge hvilke strømledninger jeg skal bruke og plugge dem inn i PSUen etter ønske--slippe masse løse ledninger inni kabinettet.

 

Så du prøver altså å finne ut av om jeg kan gå høyere? :w00t:

 

Takk for hjelp. Har satt samme setup som snipp har satt opp på sine FAQs etc. Om de gir bedre resultater vet jeg ikke. (Bortsett fra FSB, minnelatencies og VCore selvfølgelig.)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg antar at du refererer til CoreTemp's. :)

63 grader kan kanskje virke mye for noen, men du kan da godt jobbe deg opp mot 80 (som man ser i mange reviews av kjølere).

1.4125 er "ingenting".

Du bør da prøve deg opp mot og over 1.5 når du leter etter max klokk, noen "hardcore" klokkere "smeller til" med 1.55 - 1.6 i første runde.

Med middels/standard luftkjøling vil man neppe få systemet stabilt pga for høy temperatur med VCore mye over 1.4.

Prøv deg fram. :)

Lenke til kommentar

Et par ting på skjermbildet har du 1.36v everest

Dette er greit runt 3.4ghz---nærmere 3.6 og 400fb

Runt 1.4v everest----minne 2.0v set 1.975 for stock speed.

 

Ville prøvd og få det helt stabil på 3.4ghz først.

Det betyr lange tester prime-memtest-3dmark06

Daglig bruk ikke en lås-frys-bluescreen er ok.

Det er ikke stabil viss dette skjer.

Da er det bedere og gå ned.

Ingen feil er ok.

 

Det jeg ikke liker er 43c på hovedkortet.

Det kan være at nb blir for varm=ikke stabilt system

Jeg vifte som blåser på hovedkort+x blower i kabinettet.

Så hovedkortet er 32c---gpu 58c på meg.

 

Det er viktig og finne en setting som er 100% stabil.

Og ta små steg oppover da er det lettere og forstå

hva som gjør at der blir feil.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Kjørte Prime95 i 30 minutter. Når jeg skrudde den av, så lagget systemet noe vanvittig (selv om Prime var skrudd av), er dette normalt?

 

TL, er det ikke fare for at prosessor blir for varm når jeg går oppover til så mye som 80C? "Alle" sier at man burde være forsiktig når man kommer rundt 60C... :hmm:

 

Snipp, hva kan jeg gjøre for å senke varmen på HK? Jeg har en prosessorvifte som er ganske bra som jeg ikke bruker... Går det an å putte denne på? :tease:

 

Forresten, fikk OCZen min opp i 450 stabilt (?) (Memtest86+) i 20 minutter 1 pass med minnet på 5-5-5-15. Prøver høyere FSB og CPU multi på x8.0 i stedet.

 

Edit: Og hva gjør egentlig prosessoren varm? Høy FSB, eller generelt høy frekvens? Er vel kanskje ingen bestemt faktor... :dontgetit:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rett etter å ha kjørt Prime95 eller Orthos (bruk Orthos) i "default mode", dvs. blend test er all RAM blitt brukt, ergo alt annet er i swapfile = treeeeg (lagging) rett etter avsluttet test.

 

CPU skal "throttle" når temp blir for høy, så det er ikke farlig.

Det er jo ikke ønskelig at det skal skje, men er man på jakt etter de siste få mhz så må man jo prøve å nå max. :)

 

Både høyere frekvens og høyere VCore gir høyere temp, frekvens nokså lineær økning, økning av VCore mer lik eksponentielt ("kvadratisk").

 

Når man "driver og klokker" såpass "intenst" som du virker å gjøre, bør man absolutt vurdere ekstra vifter for å kjøle NB, RAM og VRM (strømregulatorer som sitter rundt sokkel).

Jeg ser i hvertfall en klar korrelasjon mellom NB/chipset-temperaturer og hvor høyt jeg kommer med stabil overklokk.

Lenke til kommentar

Dæven, nå kjører jeg 400 MHz * x9.0 = 3600 MHz 1.47V med rammen på 900 MHz (450 MHz) 5-6-6-16 2.2V. Har ikke testet noe, og idle ligger på maks 55C! :no:

 

Sååå. Jeg tror nok ikke jeg skal gå noe lenger. Blir redd når dere sier at 43C er mye for HK og jeg burde legge inn vifter på RAM, VRM (?), og HK generelt. Vannkjøling kanskje?

 

Hadde satt pris på guide til hvordan man fester en vifte på RAM og HK! Lol... Går det an? :tease:

 

post-89409-1180999675_thumb.jpg

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41945

 

Hva med den? Kanskje jeg kunne spandert på meg en slik en, koster jo ikke altfor mye. Setter jeg den opp på bordet først da, kobler alt til, fyller på med kjølevæske og sjekker for lekkasje? :ermm: Noen som har erfaring med vannkjøling.

 

Nattatid... :hmm:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

TL1000S har vel forklart ein god del nå...

 

Men du kan sette på ein eller to 80 mm vifte over ramen og då kan du vel sette opp spenninga litt til slik at du klarer 5-5-5-12. Eg har nokon ProMos brikker(dårleg til overklokking) som klarte 889 mhz 4-4-4-4 ved 2,2V, så om OCZ er endå dårlegare enn vil eg neppe tru, men du kan prøve åsette spenninga til ramen til 2,3V, for å teste om du klarer 5-5-5-12. 5-6-6-12 synest eg blir litt for slapt.

 

PÅ mine VRM har eg set på nokon ramsinks, vifte hadde eg før, men dei blir ikkje spesielt varme med ramsink, men ein burde i alle fall ah ramsink eller vifte. NB burde kanskje ha hatt litt ebtre kjøling dersom ein ønker å klokke det endå meir, eller meir stabilt for den del. Men med lavere temperatur kan du også auke spenninga endå litt til.

 

Har ikkje erfaring med C2D, men eg vil tru at ein kan kjøre 1,5V med ok temperatur, men som sagt, har ingen erfaring. Personleg så kjører eg D 930 på 1,55V. Men det er litt mykje, men den er så uvilleg så eg bryr meg ikkje :whistle:

 

Når CPUen "throttlar" Så senker vel den hfrekvensen ned(?) Men begynner den med så blir vel poenget med overklokkinga plutseleg borte. Men så burde ein ikkje gå så mykje over 80grader. under 70 grader godtek eg, men då må systemet vere stabilt.

 

ang. tgemperatur på skjermkortet ditt skal ikkje du tenke så mykje på, ikkje alt for mykje. GPU tåler som regel meir enn CPU :)

 

Vannkjøling er bra, temperaturen vil gå ned ein god del. Men hugs også at low end vannkjøling er ikkje betre enn high end luftkjøling, så kjøp noko skikkelg når du er igong, du kan uansett bruke vannkjølinga i mange år framover.

 

Å feste vifter, på ram, hk og VRM, kan du improvisere litt sjølv. Eg trimsa fast to 80 mm vifter saman og stipsa dei til kabitetten, og på NB pstripsa eg ein 60mm(?) vifte på festeklipsane. Så det er berre å feste der det går :p

 

Huff, vart veldig langt....

Lenke til kommentar

Det var veldig langt, og takk for det! Du oppklarer masse for meg. Jeg tok og renska prosessorvifta mi litt og tok på ny kjølepasta (Artic Silver 5), så kanskje jeg kan få tempen ned litt, hvertfall i noen uker. Uansett, jeg har lyst til å prøve å sette på vifter på RAM, HK (North Bridge?), og VRM. Jeg har litt problemer med å finne ut hvor de forskjellige er da (minnet òg, neida :p). Er VRM det samme som South Bridge? Legger ved bilde, så kan du se om du finner de forskjellige jeg burde sette vifter på.

 

:w00t:

 

post-89409-1181073477_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan sette på alee kjøelribbene unntatt den som ligger ved PCIe porten. Men dersom du kjenner på den, og du synest at den blir varm, så skadar det vel ikkje å sette på ei vifte på den heller.

 

VRM ligger rundt prosessor sokkelen. Den er også dekt av ribber på hket ditt.

 

Så får du improvisere med monteringa av vifta :)

 

TL1000S@VIl gjerne ha komentar på det lange innlegget, virka som du har litt meir erfaring enn meg, så hvis du meinar at noko er feil så slepper eg å ta skylde for å villede trådstartar :)

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@tharshan:

Ikke noe villedning der nei. :)

 

Jeg har ofte brukt denne Zalman chipsetkjøleren, festet på litt forskjellige måter.

Men har også "stripset" 120mm vifter til radiator/slanger i vannkjølte systemer, for å kjøle NB/RAM/VRM.

Med vannkjøling og klokking/"volting" er det nærmest ett must vil jeg si.

 

Det er helt korrekt at ett billig vannkjølings-kit med kun en 120mm radiator ikke yter noe bedre enn de beste heatpipe-kjølerne (luftkjøling). Dessuten vil kjølere av typ TT Big Thyphoon med en diger vifte som blåser *ned* på hk'et kjøle mer enn bare CPU. Dette mister man ved vannkjøling og andre luftkjølere (som "blåser" ut bak/opp).

 

Jeg har ikke hatt en Core 2 Duo (eller "Presler") som har blitt stabil med høy VCOre (over 1.5) uansett kjøling (luft/vann).

De har alle nådd en "vegg" ved en relativt lav vcore (under 1.5).

Fullt mulig å benche opp mot 1.6 og høy klokk, men ikke i nærheten av Orthos-stabil. (Og det er ett krav fra min side. Er ikke spesielt interessert i "max-klokk").

Det gjelder forsåvdt alle Dothan's jeg har hatt, og de fleste A64/X2.

Mulig mange som skriver <C2D-variant>@<mega-klokk> stort sett "kjører" MSN eller tilsvarende. Ihvertfall ikke mye load som bruker mer enn en kjerne (for "single-core-klokken" er betraktelig høyere enn "dual load").

CPU-Z og SuperPi1M er ikke akkurat "hard kost" for en klokket CPU. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

80*C på skjermkortet ditt er ikke så ille. Hold deg under 100*C så er du helt trygg og du kan klokke en del før du når så høye temperaturer.

 

På CPU bør du holde deg under 70*C.

80*C går det og, men er ikke å ambefale.

 

Har selv Striker extreme og kjører 1600FSB som 24/7 klokk med min E6400 CPU.

Har 8x multi pga det er maks på min CPU.

 

Har en forholdshvis god chip tror jeg. Kjører 1.3125vCore på CPU.

FSB 1.4v

HT 1.4v

nForce 1.5v

Alt er nesten Orthos/prime stabilt. Feiler etter et par timer, andre ganger feiler den ikke i det hele tatt. Er kun Blend test som feiler, Minne og CPU test feiler aldri.

Lenke til kommentar

Som TL sier, kanskje det hjelper om jeg kjøper en BigTyphoon. Jeg har en vifte i sidedøra på kabinettet mitt som er rett over prosessorvifta, så da får den kjølig luft rett fra utsiden av kabinettet. Så sånn sett er det ideelt. Kunne trenge kjøling på HK fordi at HK ligger på så mye som 43C under 24/7 OC 2.4 GHz, og hele 45C ved 3.6 GHz! :hmm:

 

Jeg skal bestille mer RAM fra NetShop også, så tar det i samme bestilling (NetShop er en av de som selger den billigst). Jeg hadde faktisk bestilt mer RAM fra NetShop for rundt en uke siden, men de sendte meg 4-5-4-15 timings når jeg bestilte 4-4-4-15 (det jeg har). Vil ha 4 GB, for da vil antakelig FSX funke dritfett med OC på CPU.

 

Uansett, finner bare VX-versjonen med hastighetsregulering. Hva er evt forskjellen på de to (BigTyphoon og BigTyphoon VX) annet enn dette?

 

Hvis den kjøler så bra som alle erfaringene sier, og den kjøler RAM/HK i tillegg, hadde dette vært optimalt for min luftgjennomstrømning egentlig. Har to 80 mm vifter foran (HDD), to 92 mm vifter i sidepanel (over PCI-E og CPU) og en 120 mm vifte bak. Akkurat nå har jeg en prosessorvifte som dytter luften rett på 120 mm vifta bak, men tror det ville vært bedre om jeg brukte BigTyphoon prosessorvifta.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Big Typhoon VX er helt grei. Festemetoden var jeg litt skeptisk til selv, ettersom jeg hadde lest litt om festemetoden på boxed kjøleren, og så det var samme på VX'n, men det funker fint syntes nå jeg, Har aldri hatt no problemer med at det ikke er god nok kontakt. Bare pass på å ta i litt når du setter den på, så sitter det got skal jeg si deg.

Lenke til kommentar

Da bestiller jeg nå, så sender de den med posten i morra.

 

Er det med sånne clips som pleier å være på stock prosessorvifter? På den gamle PCen min klarte jeg å brekke en av clipsene og bøye en annen, men den sitter fortsatt på. :w00t:

 

Sånn, har bestilt 1 stk Thermaltake Big Typhoon VX og 1 stk av samme minne som jeg allerede har 2 GB av = 4 GB total. :hmm:

 

Men denne burde kjøle da ass! :tease:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Alt er nesten Orthos/prime stabilt. Feiler etter et par timer, andre ganger feiler den ikke i det hele tatt. Er kun Blend test som feiler, Minne og CPU test feiler aldri.

 

Ingenting som heter nesten stabilt...

12timer uten feil regnes ofte som minimum på hva ett system skal kjøre for å kalles stabilt.

Om feilen kommer etter 5min eller 2timer betyr ingenting, det er ustabilt.

 

Du kan lese mer angående dette på prime sine sider.

Lenke til kommentar

Ja hva er stabilt.

Jeg har kjørt 36timer prime full load 4 core.

24timer memtest.

Loop 50 3dmark06.

Allt må ha 0 feil for meg.

 

Daglig bruk aldrig lås-frys-bluescreen.

Viss jeg får det,noe jeg ikke har finner jeg alltid ut av det.

Viss det betyr og klokke ned,så gjør jeg selvfølgelig det.

 

Nå prøver jeg og være nøye med og få det helt stabilt.

Det krever at du lærer deg alt om hovedkortet.

 

Gjør 3d freelance på fritiden,står ofte og render om natten.

Det er litt flaut og si at jeg ikke ble ferdig på grunn av pc crash.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Rett etter å ha kjørt Prime95 eller Orthos (bruk Orthos) i "default mode", dvs. blend test er all RAM blitt brukt, ergo alt annet er i swapfile = treeeeg (lagging) rett etter avsluttet test.

 

CPU skal "throttle" når temp blir for høy, så det er ikke farlig.

Det er jo ikke ønskelig at det skal skje, men er man på jakt etter de siste få mhz så må man jo prøve å nå max. :)

 

Både høyere frekvens og høyere VCore gir høyere temp, frekvens nokså lineær økning, økning av VCore mer lik eksponentielt ("kvadratisk").

 

Når man "driver og klokker" såpass "intenst" som du virker å gjøre, bør man absolutt vurdere ekstra vifter for å kjøle NB, RAM og VRM (strømregulatorer som sitter rundt sokkel).

Jeg ser i hvertfall en klar korrelasjon mellom NB/chipset-temperaturer og hvor høyt jeg kommer med stabil overklokk.

8785242[/snapback]

 

Eg har D 930 på 1,55V stabilt på 4 ghz, orthos i 10 timar. eg kjørt ein gong på 1,7V 4,2 ghz orthos stabil i 8 timar trur eg :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...