Gå til innhold

Mitt generelle overklokkingsprosjekt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nå Conroe E6600 stabilt i Windows på 3375 MHz, men krasjer etter 2 min med FSX. Testa den i 1:30 t med Everest sin CPU stresser, ingen feil. Maks CPU load temp på 55C (Everest).

 

Det eneste jeg har gjort, er å øke QDR til 1500 fra default 1066. Jeg har bare stilt inn denne, ikke noe annet--er dette riktig? Jeg skjønner man skal skru opp vcore når systemet blir ustabilt? Kan jeg klokke den stabilt noe mer hvis jeg gjør det riktig? Noen andre som har erfaring med P5N32-E SLI PLUS? Vær så snill. Trenger hjelp! :w00t:

 

Jeg har OCZ 2048 MB (2x1024 MB) DDR2-800 4-4-4-15. Har ikke gjort noen innstillinger med RAMen, på linje med alle tandre ting i BIOS. Har altså bare stilt QDR/FSB.

 

Et sted må man begynne...

 

Takk på forhånd!

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå har jeg redusert til 3285 MHz og den ligger stabil i FSX også. Men jeg er helt grønn her altså. Når du sier at jeg skal prøve meg fram, hvor skal jeg begynne? Hva er det som går an? Kan jeg skru opp RAMen fra 800 til 820 MHz f eks? Kan jeg skru opp volten på vcore til 1.4 f eks? Og i så fall, er dette trygt?

 

Er så mange ting. Skal jeg skru av Spread Spectrum på alle punkter? Hva hjelper det om jeg skrur opp volten på minnet? Skal jeg skru av LinkBoost etc? Jeg har nesten ikke peiling her... :hmm:

Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg redusert til 3285 MHz og den ligger stabil i FSX også. Men jeg er helt grønn her altså. Når du sier at jeg skal prøve meg fram, hvor skal jeg begynne? Hva er det som går an? Kan jeg skru opp RAMen fra 800 til 820 MHz f eks? Kan jeg skru opp volten på vcore til 1.4 f eks? Og i så fall, er dette trygt?

 

Er så mange ting. Skal jeg skru av Spread Spectrum på alle punkter? Hva hjelper det om jeg skrur opp volten på minnet? Skal jeg skru av LinkBoost etc? Jeg har nesten ikke peiling her... :hmm:

8772148[/snapback]

 

når det gjelder volt, så tar du å øker med ett hakk om gangen, og sjekker temp under full load for hvert trinn, ellers anbefaler jeg deg å lese litt om overklokking her på forumet..

Lenke til kommentar

Kjøre unlink? I BIOS har jeg satt Unlinked. Er dette det? Der har jeg satt FSB (QDR) til 1520 MHz og RAM til 800 MHz. Når jeg skrudde opp RAMen til 1066 f eks så fikk jeg ikke bootet. Skrudde også volten opp på RAMen når jeg gjorde det til 2.05V. Funka ikke noe bedre. Eller er jeg helt lost her?

 

Det er en del ting jeg lurer på da. Jeg har sett mange steder forslagene dine til oppsett (og jeg tviler ikke på at de fungerer), men kan du forklare hvorfor disse verdiene er bedre? F eks de under.

 

tCL (CAS Latency):.. write correct for your memory

tRCD:.. write correct for your memory

tRP:... write correct for your memory

tRAS:.. write correct for your memory

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Hvorfor kan man ikke ha de på "Auto"?

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

Hva er det disse gjør?

 

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

 

Disse er på "Auto" på default hos meg, hvorfor skru de av? Hva er de?

 

LDT Frequency: 5x-----------------------try 4 to

 

Hva gjør denne? Hastighet på HK?

 

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

 

Frekvens mellom NB og SB? Hvorfor sette denne på 200 og ikke "Auto"?

 

1.2v HT Voltage: 1.35v-----this should be ok little opp down to try

NB Core Voltage: 1.4v----up to 1.5v if to hot system will not be stable.

SB Core Voltage: Auto

CPU VTT Voltage: 1.4v-----this should be ok little opp down to try

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

 

Hvorfor stille annerledes voltages på noen av disse?

 

Bare prøver å få meg litt oversikt her... Hehe... Håper det ikke blir for masete. :innocent:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Nå må du ta mindere step.

Ikke sikkert ocz går så høyt.

De cruical 6400 jeg har er noe av det beste som finns til og oc.

 

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: N/A---9

FSB (QDR), Mhz: 1511(377)3,4ghz

Actual FSB (QDR), Mhz: 1511

MEM (DDR), Mhz: 800 (means 400mhz speeds)

Actual MEM (DDR), Mhz: 800

 

Memory Voltage: 2.0v

 

Først må dette passere memtest86+ 1.70

 

Så kan du øke 850-900 feil

Løsere timeings 5.5.5.15

Da kan du øke volt minne ikke noe særlig høyere enn 2.2v

Legg seg på 2.1v er vel best(680i liker ikke for høy til volt minne)

 

Orker ikke og forklare hva alt er til.

Bare for og si det sånn at kortet funger best med de disable.

 

Auto nei ikke på 680i

Bedere kontroll når du stiller inn selv.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor gjøre det kompilsert når det kan gjøres enkelt?

MemTest for Windows er like bra/om ikke bedre enn den "Dos-aktige" Memtest86 for å sjekke OC/stabilitet med tanke på minnet.

Trådstarter bør nå heller vurdere om han skal være fornøyd med en gitt "24/7-klokk" framfor å "tyne" ut det siste for å nå en gitt klokk.

Slik jeg leser innleggene har han nå funnet grensen for hva akkurat hans "chip" er god for på "normale tiltak".

Skal det høyere opp (Mhz), må det trolig gis betraktelig mer VCore med ditto krav til kjøling. :)

 

PS.

"Been there, learnt my lesson".. "en million" ganger. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk, TL. Jeg kjørte Memtest86+ for "DOS" og den passerte på minne på stock. Uansett. Det er vel ingen vits for meg å prøve å overklokke rammen siden hvis jeg setter opp frekvensen på prosessoren må jeg øke cvore og PCen vil gå over 70 grader. FSB:DRAM ligger på 1:1 nå uansett, og jeg trenger vel ikke å klokke rammen høyere med mindre jeg skal sette FSBen høyere? Eller blir rammen raskere uansett?

 

En annen ting: Er 80C i temp på 8800GTX mye? Overklokkes denne også når jeg skrur opp FSB?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du kan jo eventuelt prøve å klokke litt på MP=8 eller MP=7.

Da får du jo utnyttet RAM'en litt bedre.

For noen "chip'er" *kan* det hende at du kommer litt lenger (Mhz) på laver VCore.

I mine tilfelle har det aldri skjedd..dvs.:

Jeg kommer like langt med tanke på max frekvens for CPU, men får eventuelt utnyttet (dyr) "klokkeRAM" pg hk som takler høy FSB.

Lenke til kommentar

Ok, et par spørsmål.

 

Kan bussfrekvensen gå høyere enn minnefrekvensen? F eks FSB:DRAM på 9:8, eller må jeg klokke minnet høyere da?

 

Bedre med høyere systembuss?

 

Høyere systembuss -> overklokke bare CPU, eller alt annet?

 

Er 83C temp ok på 8800GTX?

 

Setter pris på svar på samtlige punkter. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville kjørt "unlinked" med det hk'et der.

Har selv "billigutgaven" P5N32E SLI og oppnår samme resultat med "unlinked" vs. linked.

Har man billig(dårlig) RAM (mitt tilfelle) er det eneste farbare vei for å utnytte CPU/FSB.

Ellers vil jeg råde deg til å prøve deg fram framfor å tilbringe for mye tid med å spørre på forumet. :)

Det lærer du svært mye av, og unngår å ta "ekspertenes" skråsikre tips for "the truth and only, I swear to God".. For det er *få* som virkelig har peiling. (De bruker tida si på å klokke/teste ut hardware).

Frekventer heller forum som er dedikert akkurat ditt hk/"klokke-fora"(f.eks xs.org). Der kan du få bedre *tips*, men akkurat *ditt* oppset/*din* hardware er du den beste til å finne ut av. :thumbup:

 

PS:

Den høyeste ytelsen/beste resultat (benchmarks) får du med høyest mulig FSB, høyest mulig RAM-clock, med lavest mulig timing.

 

Når det gjelder temp på skjermkort er jeg ingen autoritet, men jeg ville nok ha satstet på bedre kjøling i ditt tilfelle. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Windows vil ikke boote på over 1600 MHz FSB (QDR), selv ikke når jeg skrur opp minnet til 820 MHz og volten pån til 2.0V. Får dra på med x9.0 og FSB tenker jeg.

 

Menneh er 83C for mye for 8800GTX?

8782053[/snapback]

 

Men så sett "unlinked" og kjør minne på f.eks. 700Mhz!

Da har du avklart om det er minnnet (det er det neppe).

Når du kjører 400x9 så må VCore tydeligvis høyt opp. Det tyder alle tidligere innlegg på.

Trolig må du også justere volts for MCH/FSB termination litt (selv om FSB400 ikke er noe å snakke om egentlig).

Kan hende det hjelper å sett FSB401 (for å "tvinge" annen "strap").

 

Jeg har ikke fått med meg hvilken strømforsyning du har, men den bør være kraftig når du har ett 8800GTX og overklokker CPU med høy(ere) VCore.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...