Gå til innhold

Coolermaster Cosmos; spennende nyhet!


Anbefalte innlegg

Eg kjøpte kabinettet hos Pixmania, uten strømforsyning. Nettbutikken har fått litt hets i forumet, om du ser i Webshop-guiden, men det var kun Pixmania som kunne levere. Eg var i alle fall heldig og har ikkje noko å utsette på vare eller butikk.

Sjekket Pixmania's sider. Det ser ikke ut til at de selger kabinettet lenger. Nå sendte jeg en mail til Komplett og spurte dem om hvorfor de bare annonserer med to medfølgende vifter. De virker jo som alle som selger med PSU gjør det, så det er muligens en ferdig pakke de får fra Cooler Master. Litt tynt synes jeg, når hele prinsippet med den tette kassa etter hva jeg skjønner er at det med ett innsug og tre utsug skal skapes et undertrykk som bla trekker luft inn i kanalen som passerer skjermkortene.

Medfølgande i kabinettet var tre utblåsningsvifter og ei innblåsingsvifte. Innblåsingsvifta stod i en slik brakett som du linka til, montert nederst i kabinettet. Denne flytta eg opp på "harddisk-seksjonen". Her var det ferdige hull som braketten passa i.

Nettopp, jeg så det på en test av kabinettet også. Men nå ønsker jeg å beholde den ene braketten i bunn da den kan rette innsuget i forskjellige retninger, så jeg trenger en til. Spurte Komplett om de kan skaffe den også.

Viftekontrolleren kjøpte eg sammen med kabinettet. -Pixmania har ei mengde forslag til utstyr en kan kjøpe sammen med kabinettet. Et av disse var en Zalman ZM-MFC1. Denne er fin, og passar såvidt foran viftebraketten.

Takk for tipset, jeg satte den opp i handlevogna mi.

 

Forresten, en ting jeg lurer på. Jeg ser at folk her stadig snakker om temperturmålinger på forskjellige komponenter. Hvordan foretas disse? Går ut fra at det er temmelig essensielt mhp på overklokking og innstilling av vifter osv.

Eg kjøpte ikkje strømforsyning, fordi eg har ei fin fra før. Eg har ei Seasonic 12 500W, som er veldig støysvak. Eg har ikkje SLI eller Crossfire, så forsyninga held foreløpig til min Q6600 prosessor og 8800 GTS 512. Eg har ikkje overklokka maskina skikkelig enno, så eg er ikkje sikker på om den "leverer" til maks klokk enno. Foreløpig er prosessoren på 9x333MHz (3GHz). Eg skal opp på 3,6-4GHz, om prosessoren vil. Eg har 8Gb Ram, som eg håper vil henge med FSB heilt ut.

Har tenkt på samme CPU og skjermkort, men kommer nok til å prøve to i SLI.

Før du kjøper strømforsyning, kan eg foreslå "silentpcreview.com". Der er støytester av mange. Corsair er jo merkevare, sikkert bra greier, men eg ville lest litt rundt. Det viktigste er at 12V-rail'ane er veldig stabile, og at effektgarden er høg. (Lite varmeutvikling). 850W er egentig rimelig "Overkill", dersom du ikkje har SLI/Crossfire og overklokker etc.

Corsairen kom bra ut i testene der. Jeg har lest tidligere i tråden her at det er Cooler Master Real Power Pro 850 Watt som følger med, og den scorer i så fall meget bra på de testene jeg har kikket på. Kjempestødig på 12V-rail'ene. Stille er den også, så den er vel sikkert ganske kurant. Det blir jo dessuten betydelig billigere med den inkludert enn om man skulle kjøpt kabinettet og PSU'en separat.

Bare spør meir, om du vil. Eg kan ta eit par bilder og, om du vil.

 

Mvh, Erlend

Tusen takk. Jo et par bilder å sikle på hadde gjort seg. Har bestemt meg 99% sikkert for dette kabinettet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:!: Kassa er i hus, og i natt legger jeg en madrass i den og sover der. Den er jo stor som en katedral :new_woot:

 

Får ikke gjort så mye ennå. Fjernet viftebraketten i bunn og skrudde innsugsvifta rett på chassiset. Flyttet braketten opp over harddiskene og monterte en Noctua NF-S12 1200 vifte i den slik at diskene skal få god kjøling.

 

Og det fulgte med 4 vifter, ikke 2 som det sto på nettsidene til Komplett. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk Cosmos kabinettet for ca 1 uke siden.

 

Oi, sa jeg da hentet pakken på posten. STOR pakke.lol

Jeg tok det med hjem og pakka det opp.

Dritkult. Det fineste kabinettet jeg har sett.

Bilder er en ting,men i virkelighetet, i sollys. WOW :)

 

Jeg har faktisk tenkt å modde litt på det.

Jeg skal Spraye sidendørene Svarte(blanksvart) + jeg skal strippe kabinettet helt ned og spraye alt svart, men ikke plastikken som er sølv og ikke den fine frontdøren.

 

Så skal jeg bore mange småhull til 1stk-120mm vifte som jeg skal ha på venstre sidedør,som skal blåse over GPU(skjermkort) området.

Jeg skal skjære ut en firkant i Antistøymatten til 120mm viften.

 

Jeg skal gjøre akuratt det samme på høyre sidedør der harddiskene er, der skal jeg også bore hull 1stk-120mm vifte. slik at det blir GOD kjøling til de 6stk HDene mine.

 

Harddisk kjøling og kjøling rundt GPU området var det som plaget meg veldig med Cosmos 1000 kabinettet. men dette skal jeg fikse på ;)

 

Jeg tror nok at kabinettet vil støye bitte litt mer med vifter i sidedørene,men jeg synes det er verdt det for å få mye bedre kjøling.

Endret av scopexxx
Lenke til kommentar

Det Smak og Behag det!.

Noen har god smak og andre ikke :D

 

Døren er faktisk laget i alluminium,kun det tynne svarte blanke belegget er av plast.

 

Viftene veldig rolige faktisk, kun 17db.

 

Et lite tips til deg Lusken: prøv å les noen tester, så vet du kanskje hva du snakker om neste gang. LOL :p

Endret av scopexxx
Lenke til kommentar

For dei som er interessert, er her et par bilder som viser kabinettet med enkel vannkjøling.

Eg har litt for mykje kabel nederst i kabinettet, slik at vannpumpa er litt beklemt. Dette skal justerast litt. Eg ser for meg å få inn en 120x120 radiator i bakveggen der vifta står, men då må eg modifisere litt. Kjøleløysinga på hovedkortet er litt stor.

post-27818-1201786310_thumb.jpgpost-27818-1201786325_thumb.jpg

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er plass til en 2x120 radiator under plastikken

på toppen (over viftene) om man modder bittelitt, (tror det

var intensjonen fra cooler master fra starten, men tror

viftene er litt feilplasert for at den vil være 100% effektiv)

 

I den nye versionen av kabinettet, Cosmos S, er det plass til en

3x120 radiator der uten modding.

 

Dette kan hjelpe fint på til de som modder den for vannkjøling :)

 

 

Cosmos S btw synes jeg ikke er så fint som originalen.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmm etter å ha lest følgende om S versjonen tror jeg den utgår:

Once installing all of the hardware and powering up the system, the chassis was a bit loud. Most of the noise can be attributed to the two Dynatron LGA-771 heatsink fans, but with the extensive use of mesh in the system, the three 120mm fans, and one 200mm fan, this system had operated louder than when in a different aluminum EATX chassis. It wasn't much louder, but still noticeable.

 

Oops feil thread, men men

Lenke til kommentar

Det var fail tråd, men poeng var viktig og riktig. Jeg holt på å bestille Cosmos S for ett par dager siden, da leste jeg liit på forumnene rundt omkring. Det er flere som har klaget på kvaliteten, biliig usende, og noen til og med sier at håntaket flasset av under utpakningen.

 

Jeg hadde gledet med til Cosmos S. Jeg vet ikke, men kanskje den gamle Cosmos 1000 er ett bedere alternativ.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte kabinettet fra Ewiz i USA og er storfornøyd. Jeg er 100% sikker på at dette er det beste bigtower kabinettet som finnes per dags dato.

Absolutt ikke noe billig, dette er ett rent stålkabinett til over 3000kr. Alt er solid bygd og støydempet i tillegg. PS3 bråker mer enn pcen min noe som sier sitt siden jeg har 5 disker, 2 dvd-brennere og 8800 Ultra samt 4 vifter for bare minnebrikkene og 5 120mm vifter.

 

Det eneste som kan komme i nærheten er Thermaltake Kandalf som har vunnet alt det er av priser der ute, men det igjen kan ikke måle seg. Det er ett simpelt alu-kabinett til sammenligning ;)

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Fant ut at fattern har dratt med seg digitalkameraet på reise og han kommer jo ikke hjem før om en og en halv uke :/ Eneste jeg har til disposisjon akkurat nå er et 2mp mobilkamera, ikke akkurat noe kamera til å ta detaljerte bilder.

 

Men jeg kan jo komme med en inntrykksbeskrivelse...

 

Tja, jeg kan jo starte med å si at kabinettet var svært godt (og eksklusivt) pakket inn. Da tenker jeg på den brune stoffposen som kom med kabinettet. Greit å ha hvis du skal på lan og ikke ønsker riper i kabinettet. Ellers så følger det med en god del skruer, strips og slikt. Cooler Master har også lagt med en fin manual som tar for seg det meste man lurer om kabinettet, som for eksempel hvordan man fjerner den 200mm viften på døra.

 

Helhetsinntrykket mitt av kabinettet er svært godt. Det ser ut til å være godt bygd og virker veldig solid. Har lest en del anmeldelser om at man har slitet litt med den harddisk-modulen, men det skal jeg få ta en titt på senere når jeg setter inn hardwaren. Da får jeg også sjekket støy-nivået.

 

Til Sam_Oslo: Alt av lakk sitter fortsatt på ;)

Lenke til kommentar

Tacomodo: Det er det du sier nå. Hadde det samme når jeg fikk Antec P180 og noen nye stillegående vifter i hus. "Deilig, stillhet!". Etter to måneder begynte jeg sakte men sikkert å irritere meg over diskene(Samsung P120 og en stille Hitachi disk!), og de stillegående viftene. Det er stille i starten, men så plutselig begynner du å høre lyder igjen.

 

Eller kanskje bare jeg som aldri blir fornøyd :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...