Gå til innhold

Program til mobil. I Java?


Gjest Slettet+142

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142

Hallo :)

 

Jeg har laget en liten kode i C++ som jeg gjerne kunne tenkt meg å ha på mobilen også.

Jeg vet at det går an å lage programmer til mobilen [i Java?], men jeg vet ikke hvordan. :dontgetit:

 

Er det noen som har en fin link til enkel innføring i Java for mobil?

Eller noen som kunne tenkt seg å konvertere programmet for meg [Luftig kode på 80 linjer]? :innocent:

 

- Mariyo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo :)

 

Jeg har laget en liten kode i C++ som jeg gjerne kunne tenkt meg å ha på mobilen også.

Jeg vet at det går an å lage programmer til mobilen [i Java?], men jeg vet ikke hvordan. :dontgetit:

 

Er det noen som har en fin link til enkel innføring i Java for mobil?

Eller noen som kunne tenkt seg å konvertere programmet for meg [Luftig kode på 80 linjer]? :innocent:

 

- Mariyo

8760047[/snapback]

 

Lurt på det samme selv, men har ikke enda hatt tid til å titte på det. Derimot vet jeg at java ME er i den retningen. Er gangske sikker på at du finner noe spennende på denne siden. java ME

 

Post gjerne tilbake med hva du finner ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Emm. Jeg har sett på den linken du sendte og rundt ellers på sun.com, men finner ingen sider som tar for seg if(), while() eller for() :(

 

 

 

Her er koden hvis noen kunne være så grei å konvertere :blush:

 

#include <iostream>
#include <cstdlib>
using namespace std;

void primtall (int tall);
void vent();
void fjern();

const char operativ = 'W';      // Windows
//const char operativ = 'L';    // Linux

int main(){
   
   int tall;
   
   cout << "Skriv inn et tall som skal sjekkes (maa vaere over 0): ";
   cin >> tall;
   while(tall > 0){
          primtall( tall );
          
          cout << endl << endl;
          
          
          vent();
          fjern();
          cout << "Skriv inn et tall som skal sjekkes (maa vaere over 0): ";
          cin >> tall;
   }
   
   vent();
   fjern();
   return 0;
}

void vent() {
    cout << "\nTrykk en tast.\n";
    
    cin.ignore();
    cin.get();
}
void fjern(){
    if(operativ=='W') system("cls");
     else system("clear");
}

void primtall( int tall ){
    
    if(tall==1 || tall==2){
         cout << tall;
         cout << " er et primtall.";
         return;
   }
   if((tall%2)==0){
         cout << tall;
         cout << " er ikke et primtall.";
         return;
   }
   
   bool primtall = false;
   int i;
   
   for(i=2;i<tall;i++){
                   
          if( (tall%i)==0){
              primtall = true;
              break;
         }
                   
   }
   
   if(!primtall){
           cout << tall;
           cout << " er et primtall.";
   }else{
           cout << tall;
           cout << " er ikke et primtall.";
   }
   
   return;
}

 

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale SonyEricssons developer-sider.. http://developer.sonyericsson.com/site/glo...home/p_home.jsp Her ligger det mange gode eksempler på mobil-programmer i java.

 

I tillegg er Eclipse ME fint å ha hvis man har lyst til å bruke Eclipse. En stund siden jeg har brukt det, men bare å søke litt. Bare å trykke på en knapp for å generere jed-filer, jar filer etc.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Jeg har egentlig ikke noen spesielle planer for å lære meg Java i nærmeste framtid, så da blir vel gjerne det et problem :/

 

Men er det virkelig ingen som har et tutorial til enkel bruk av if, while, for, output og input i Java for mobil? Alle linkene over har hatt tutorials, men bare for output av en enkel setning, eller noe jeg absolutt ikke trenger :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Hmm. Får vel se på de tutene jeg da ;)

 

if( ikke_forstaa_java() ) bumb_thread();
else echo "Takk for hjelp :)"; // Hvis C++; cout <<

 

 

:p

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Snekkret sammen noe i netbeans, men jeg får bare testet det i "mobiletesteprogrammet" i netbeans, får ikke overført det til telefonen. Men det funker på pc'n så teoretisk så skulle det funke på telefonen også :whistle:

Dette er da forøvrig første gang jeg har laget noe til en mobil :D

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

package prime;
import javax.microedition.midlet.*;
import javax.microedition.lcdui.*;

public class PrimeChecker extends MIDlet implements CommandListener {
       
   public PrimeChecker() {
   }
   
   private Form input;                     
   private Command exitCommand;
   private TextField textField1;
   private Command okCommand1;
   private Command okCommand3;
   private Form output;
   private StringItem stringItem1;                   
   
                    

   /** This method initializes UI of the application.                        
    */
   private void initialize() {                      
       // Insert pre-init code here
       getDisplay().setCurrent(get_input());                      
       // Insert post-init code here
   }                     
   
   /** Called by the system to indicate that a command has been invoked on a particular displayable.                      
    * @param command the Command that ws invoked
    * @param displayable the Displayable on which the command was invoked
    */
   public void commandAction(Command command, Displayable displayable) {                    
       // Insert global pre-action code here
       if (displayable == input) {                     
           if (command == exitCommand) {                   
               // Insert pre-action code here
               exitMIDlet();                       
               // Insert post-action code here
           } else if (command == okCommand1) {                     

               getDisplay().setCurrent(get_output());                        
               this.setAnswer();
           }                       
       } else if (displayable == output) {
           if (command == okCommand3) {                     
               // Insert pre-action code here
               getDisplay().setCurrent(get_input());                        
               textField1.setString("");
           } else if (command == exitCommand) {                      
               // Insert pre-action code here
               exitMIDlet();                        
               // Insert post-action code here
           }                       
       }                     
       // Insert global post-action code here
}                   
   
   /**
    * This method should return an instance of the display.
    */
   public Display getDisplay() {                         
       return Display.getDisplay(this);
   }                        
   
   /**
    * This method should exit the midlet.
    */
   public void exitMIDlet() {                         
       getDisplay().setCurrent(null);
       destroyApp(true);
       notifyDestroyed();
   }                        
   
   /** This method returns instance for input component and should be called instead of accessing input field directly.                        
    * @return Instance for input component
    */
   public Form get_input() {
       if (input == null) {                      
           // Insert pre-init code here
           input = new Form(null, new Item[] {get_textField1()});                       
           input.addCommand(get_exitCommand());
           input.addCommand(get_okCommand1());
           input.setCommandListener(this);                     
           
       }                      
       return input;
   }                    
   
   
   /** This method returns instance for exitCommand component and should be called instead of accessing exitCommand field directly.                        
    * @return Instance for exitCommand component
    */
   public Command get_exitCommand() {
       if (exitCommand == null) {                      
           // Insert pre-init code here
           exitCommand = new Command("Exit", Command.EXIT, 1);                      
           // Insert post-init code here
       }                      
       return exitCommand;
   }                    

   /** This method returns instance for textField1 component and should be called instead of accessing textField1 field directly.                        
    * @return Instance for textField1 component
    */
   public TextField get_textField1() {
       if (textField1 == null) {                      
           // Insert pre-init code here
           textField1 = new TextField("Skriv inn et tall.", null, 120, TextField.NUMERIC);                      
           // Insert post-init code here
       }                      
       return textField1;
   }                    

   /** This method returns instance for okCommand1 component and should be called instead of accessing okCommand1 field directly.                         
    * @return Instance for okCommand1 component
    */
   public Command get_okCommand1() {
       if (okCommand1 == null) {                       
           // Insert pre-init code here
           okCommand1 = new Command("Test", Command.OK, 1);                       
           // Insert post-init code here
       }                       
       return okCommand1;
   }                     
  
   /** This method returns instance for okCommand3 component and should be called instead of accessing okCommand3 field directly.                         
    * @return Instance for okCommand3 component
    */
   public Command get_okCommand3() {
       if (okCommand3 == null) {                       
           // Insert pre-init code here
           okCommand3 = new Command("Teste flere?", Command.OK, 1);                       
           // Insert post-init code here
       }                       
       return okCommand3;
   }                     

   /** This method returns instance for output component and should be called instead of accessing output field directly.                         
    * @return Instance for output component
    */
   public Form get_output() {
       if (output == null) {                       
           // Insert pre-init code here
           output = new Form("Svar:", new Item[] {get_stringItem1()});                        
           output.addCommand(get_exitCommand());
           output.addCommand(get_okCommand3());
           output.setCommandListener(this);                      
           // Insert post-init code here
       }                       
       return output;
   }                     

   /** This method returns instance for stringItem1 component and should be called instead of accessing stringItem1 field directly.                         
    * @return Instance for stringItem1 component
    */
   public StringItem get_stringItem1() {
       if (stringItem1 == null) {                       
           // Insert pre-init code here
           stringItem1 = new StringItem("", "");                       
           // Insert post-init code here
       }                       
       return stringItem1;
   }                     
   
   public void startApp() {
       initialize();
   }
   
   public void pauseApp() {
   }
   
   public void destroyApp(boolean unconditional) {
   }
   
   private void setAnswer(){
       try {            
           this.stringItem1.setText(this.isPrime(this.getInput()));
       } catch (NumberFormatException ex) {
           this.stringItem1.setText("Du må taste inn et tall");
       }
   }
   
   private int getInput() throws NumberFormatException{        
       int intIn = Integer.parseInt(this.textField1.getString());        
       return intIn;
   }
   
   private String makeAnswerString(boolean bol){
       String str = this.textField1.getString();        
       if (bol) str += " er et primtall";
       else str += " er IKKE et primtall";        
       return str;
   }
   
   private boolean isPrimeCalc(int intX){
       int i = 3;
       while(i <= (double)Math.sqrt(intX)){
           i +=2;
           if(intX % i == 0)return false;
       }
       return true;
   }
   /**
    * Does check if a number is a primenumber or not!
    * @param int a input from user
    */
   private String isPrime(int intX){
       boolean bol = false;
       if (intX <= 2) bol = true;
       else if (intX % 2 == 0)bol = false;
       else if(this.isPrimeCalc(intX))bol = true;
       return this.makeAnswerString(bol);
   }
}

Endret av Qwark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...