Gå til innhold

Kjøre OS med raid 1?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal sette opp en ny maskin til redigering av bilder og tanken er å kjøre to raid 1 oppsett. Tenkte å kjøre Windows XP fra det ene oppsettet, mens det gjenværende skal brukes til lagring av bilder.

 

Har prøvd å lete etter info på nettet angående kjøring av OS på raid 1. Hvordan er det egentlig man setter det opp? Kjøres det fra raidet til hovedkortet, eller fra et dedikert kort? Hva er "best"?

 

Hvordan setter jeg opp det her på en fornuftig måte, som gir best mulig sikkerhet av dataene? Noen som har noen gode råd?

 

Skal blant annet bruke disse her:

Hovedkort: MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16

Kontroller: HighPoint RocketRAID 1740 4P SATA II/300 RAID5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken disker har du da?

Hvis diskan e identisk og rimelig stor, ville æ ha vurdert raid 0+1, for bedre hastighet og sikkerhet i tillegg.

8747166[/snapback]

2 stk Seagate 320 GB

2 stk Seagate 500 GB

 

Er nok ikke interessert i raid 0?! Tror jeg vil kjøre OS med raid 1 hvis det er mulig?

Spørsmålet er om det er best å kjøre dette fra hovedkortet, eller om jeg bør/kan kjøre begge raidoppsettene fra RocketRaid-kortet? Prioriterer nok sikkerhet, fremfor hastighet. Blir nok raskt nok allikevel?

Lenke til kommentar
Hvilken disker har du da?

Hvis diskan e identisk og rimelig stor, ville æ ha vurdert raid 0+1, for bedre hastighet og sikkerhet i tillegg.

8747166[/snapback]

2 stk Seagate 320 GB

2 stk Seagate 500 GB

 

Er nok ikke interessert i raid 0?! Tror jeg vil kjøre OS med raid 1 hvis det er mulig?

Spørsmålet er om det er best å kjøre dette fra hovedkortet, eller om jeg bør/kan kjøre begge raidoppsettene fra RocketRaid-kortet? Prioriterer nok sikkerhet, fremfor hastighet. Blir nok raskt nok allikevel?

8747695[/snapback]

 

 

Raid-kortet ditt har æ ikke peiling på ,men hvis d bruke hk sin mulighet, så må du legg inn raid-driver under installasjonen, ETTER at du har satt diskene opp i raid, i bios.

 

Etter du har innstallert os, restarta du og trøkk f10 under oppstart for å komme inn i raid-menyen for å sette hvilken type raid du vil ha.

Du må seff kjøre like diska i hvert raid.

 

Meine at æ har lest en plass at externt raid-kort e bedre, men usikker.

Sikkert noen andre som kan svar bedre på det.

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...