Gjest Slettet+3124 Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg har lagt inn 32bits versjon av Ubuntu (ver. 7.04), ny installering. Men jeg la merke til en ting nå i oppstarten etter at jeg har oppdatert OS'et, jeg fikk en bråte med oppstarts valg. En 8 - 10 stykker. Jeg kunne se at noen hadde en linux versjon på 2.20.15 og andre på en annen versjon 2.20.16 (tror jeg). Hvordan få fjernet dette i oppstarten min? Kan dette forklares enkelt til virkelig linux noob? Edit: typo Endret 30. mai 2007 av Slettet+3124
Frysning Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Du må fikse på menu.lst filen til Grub. /boot/grub/menu.lst Ikke fjern det du har bruk for, bare lag sånn comment greie foran linjene du vil fjerne så har du de i tilfelle.
Gjest Slettet+3124 Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Du må fikse på menu.lst filen til Grub. /boot/grub/menu.lst Og hvordan gjør jeg dette? Altså hvilke kommandoer? Eller sagt på en annen måte, hvordan får jeg fram denne fila?
flyndrefjes Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 For å redigere grub-konfigurasjonen: åpne konsoll, lag først backup av din nåværende fil slik: $ sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup070531 For å redigere innholdet: $ sudo nano /boot/grub/menu.lst Jeg vil ikke komme inn på hva som skal redigeres i menu.lst.
pej Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 (endret) Det du ser er alle Linux-kjernene som du har installert. Du trenger strengt tatt ikke mer enn én kjerne til enhver tid, men de gamle finnes der fremdeles i tilfelle noe skulle gå galt med den nye. Det er ikke rett fremgangsmåte å bare fjerne oppføringen for disse i menu.lst om du ikke ønsker å benytte disse. Skriv dpkg -la | grep linux-image, og noter deg hvilke kjerner du har installert. Deretter kan du skrive apt-get remove linux-image-<versjonsnr> for alle de gamle kjernene som ikke er i bruk lenger. (Tips: du kan finne ut hvordan kjerne du bruker til enhver tid ved å kjøre uname -r) edit: Fjernet feilaktig informasjon. Endret 31. mai 2007 av apedoktor
comicz Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 apedoktor: Det siste der er vel ikke helt sant, update-grub er vel heller om man _ikke_ gjør noe manuelt. Grub leser konfigurasjonsfilen direkte ved boot, det er jo mye av greia. Hele opplegget ligger ikke i MBR, slik som med Lilo osv. Redigerer man GRUBs konfigurasjonsfil er det ingen hensyn å ta etterpå ;-)
Gjest Slettet+3124 Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Det du ser er alle Linux-kjernene som du har installert. Du trenger strengt tatt ikke mer enn én kjerne til enhver tid, men de gamle finnes der fremdeles i tilfelle noe skulle gå galt med den nye. Det er ikke rett fremgangsmåte å bare fjerne oppføringen for disse i menu.lst om du ikke ønsker å benytte disse. Skriv dpkg -la | grep linux-image, og noter deg hvilke kjerner du har installert. Deretter kan du skrive apt-get remove linux-image-<versjonsnr> for alle de gamle kjernene som ikke er i bruk lenger. (Tips: du kan finne ut hvordan kjerne du bruker til enhver tid ved å kjøre uname -r) edit: Fjernet feilaktig informasjon. 8746637[/snapback] Får versjons nummer på alle, men prøver jeg og bruke apt-get kommandoen får jeg denne meldingen: bash: syntax error near unexpected token `newline' Så hva gjør jeg da?
kommers Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 (endret) Du skal ikke skrive "<versjonsnr>" direkte (feilmeldingen du får er pga '<'- og '>'-tegnet som har spesiell betydning i skallet ditt), men erstatte det med versjonsnummeret på den kjernen du ønsker å fjerne (dvs en gammel en, ikke den du bruker nå). Du får jo en liste med alle kjerner du har installert vha den første kommandoen. F.eks. apt-get remove linux-image-2.6.15-26-386 (krever root-rettigheter) Men har du godt med diskplass så er det vel ikke så farlig å beholde disse, er det (spørs jo hvor rydde-freak man er)? Du kan jo som rat911 bare kommentere de vekk fra menyen til GRUB. Endret 1. juni 2007 av kommers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå