Gå til innhold

Religioner og møteplasser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo old time! Læreren snakka i at det var kjente steder, der mange forskjellig mennesker, med mange forskjellige religioner og livstro møttes. F.eks som efesos som var en av de første møtestedene i verden helt til det ble ruinert.

 

 

For å bygge opp oppgaven slik jeg tenker, så trenger jeg å vite HVA ET MØTESTED ER - det er hvertfall en start..

Hva er verdien møtesteder i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn?

 

Noen flere innspill?

Endret av l_man
Lenke til kommentar

Okei her er oppgaven:

 

I arbeidet med oppgaven og i presentasjonen er et emne obligatorisk. I tillegg er det flere valgfrie emner som du bør ta utgangspunkt i.

 

OBLIGATORISK EMNE:

Verdien av møtesteder i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn

 

VALGFRIE EMNER:

*KRL-boka som møtested for ulike religioner, kulturer og tanker og ulik tro

*Kristendommen - et møtested verden over

* Kristendommen i Latin Amerika og Sør-Afrika

*En mangfoldig bok i en mangfoldig historie

*Møtesteder som brobygger of en motvekt mot fordommer og intoleranse

*Kunnskape og innlevelse som utgangspunkt for dialog, trygghet, respekt og forståelse

*Bibelen som møtested

 

 

Jeg tenker jeg er mest interessert i å bruke de 2 nest nederste punktene i min oppgave, slik at oppgaven ikke blir altfor omfattende. Har jo tross alt bare et døgn igjen til rådighet.

 

 

HJEEELP... Jeg sitter fast!

Lenke til kommentar

Først: Hvilket nivå er dette? Klassetrinn?

 

Jeg tror faktisk at du burde velge noen andre, mer faktabaserte emner om du ikke er godt i gang. Det er lettere å gjengi enn å skape, og det ser ut som det er det du blir nødt til å gjøre i de du har valgt …

 

Også er du nødt til å formulere en problemstilling! Type "Hvilke møtesteder på tvers av religioner finnes i dagens Norge?" eller "På hvilken måte er kristendommen et møtested verden over (og på hvilken måte er den det ikke)?" eller "Hva har misjonering i Sør-Afrika og Latin-Amerika gjort for de innfødte?" eller noe sånt.

 

Ang. obligatorisk: Hva med skolen som møteplass? Skolen er ikke frivillig i Norge (bortsett fra friskoler :(), så det blir jo uansett et sted der forskjellige folk møtes. Hva kan skolen bidra med i toleransehensyn? Andre møteplasser: Idrettslag? Skolekorps/band? Formannskapet? Bystyret? Stortinget?

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er svært interessant hvis du skal skrive om kristendommen i Latin Amerika og Sør-Afrika - http://fritanke.no/KOMMENTAR/Morkemennene_...ommens_framtid/

 

"Mens sekulariseringen skrider fram her oppe, opplever kristendommen eksplosjonsartet fremgang i Latin-Amerika, Asia og Afrika. I tillegg til at folk i disse verdensdelene omvendes i høyt tempo, er dette samtidig de delene av verden med raskest befolkningsvekst. Med andre ord: vår idé om kristendommen som en religion for hvite vesterlendinger er i ferd med å bli så passé at selv ikke den mest navlebeskuende europeer lenger kan overse fakta.

Og hvis du tilhører dem som tror at fattige mennesker velger religiøse former som er ”progressive” eller ”frigjørende”, må du tro om igjen."

Lenke til kommentar
"Og hvis du tilhører dem som tror at fattige mennesker velger religiøse former som er ”progressive” eller ”frigjørende”, må du tro om igjen."

8748639[/snapback]

 

Helt siden nyplatonikeren Augustin har det vært populært å utvide kristendommens opprinnelig vage sjels- og evig liv-begrep til det dualistiske, fra-Gud-og-tilbake-igjen-perspektivet. Dette har historisk sett slått an der det har vært sosial og politisk uro, som en overlevelsesmekanisme: "Barnet mitt/far/mor/venn/whatever reiste tilbake til Gud". Dette er altså ikke noe som er basert på bibelen (kanskje med unntak av visse passasjer i Paulus' evangelium, men den er drøy), men en idé av Platon, som ble rendyrket til det ugjenkjennelige av kirkefaren Augustin.

 

Men det var litt OT.

Lenke til kommentar

Har det samme temaet som l_man..

 

Så jeg lurte på om hvor jeg kunne finne ut om de forskjellige emnene:

 

VALGFRIE EMNER:

*KRL-boka som møtested for ulike religioner, kulturer og tanker og ulik tro

*Kristendommen - et møtested verden over

* Kristendommen i Latin Amerika og Sør-Afrika

*En mangfoldig bok i en mangfoldig historie

*Møtesteder som brobygger of en motvekt mot fordommer og intoleranse

*Kunnskape og innlevelse som utgangspunkt for dialog, trygghet, respekt og forståelse

*Bibelen som møtested

 

Begynner å bli j**** stressa nå. har nesten ikke skrevet noe :cry:

 

Håper det er noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...