Gå til innhold

datasnakk for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hardware er pc-deler som skjermkort, hovedkort, kort sagt alle delene en pc består av. Prosessor er "hjernen" i pcen, det er den som tar seg av kalkuleringen, eller "tenkingen" om du vil. Pc og datamaskin er det samme. Forskjellen på internett og datamaskin er stor, da dette er to forskjellige ting. Internett er ett nettverk som gjør at pcen din kan komunisere med andre maskiner over hele verden, mens datamaskinen er selve boksen under skrivebordet.

Lenke til kommentar
Hardware er pc-deler som skjermkort, hovedkort, kort sagt alle delene en pc består av. Prosessor er "hjernen" i pcen, det er den som tar seg av kalkuleringen, eller "tenkingen" om du vil. Pc og datamaskin er det samme. Forskjellen på internett og datamaskin er stor, da dette er to forskjellige ting. Internett er ett nettverk som gjør at pcen din kan komunisere med andre maskiner over hele verden, mens datamaskinen er selve boksen under skrivebordet.

8737711[/snapback]

 

Hjertelig takk til dere begge. Flott å få avklart detaljene, ikke like greit med alle disse tekniske ordene.

 

Jeg kjenner til google og dens funksjoner. burde selvsagt ha sjekket der først, men kommer opp så mye engelske greier.

 

takk igjen!

Lenke til kommentar

 

Det klippet det er så tragiskt morsomt. Får bare lyst til og finne ho kjerringa og vise henne hvordan man skifter ut cpun i "boksen".

 

Uansett er det greit med en tråd for generelle smådumme spørsmål.

8738196[/snapback]

 

Jeg greier ikke se dette morsomme klippet? er datamaskinen min dårlig?

Lenke til kommentar

He he, et helt utrolig morsomt klipp, som til en viss grad gjenspeiler hverdagen for de som prøver å hjelpe totalt uinteresserte med data :!:

 

Mannemann Postet i dag, 13:03

Jeg greier ikke se dette morsomme klippet? er datamaskinen min dårlig?

Det kan være flere årsaker til dette, men får du sett videoklipp fra andre steder da, som Dagbadet.no, VG.no, youtube.com osv?

Lenke til kommentar
Pc og datamaskin er det samme.

8737711[/snapback]

 

 

Her vil jeg bare pirke litt.

 

Computer eller datamaskin på norsk er et generelt begrep, og trenger ikke nødvendigvis bety PC.

En datamaskin kan være det meste av enheter som kan gjøre en form for behandling av data. Og kan være kjempestor eller veldig liten.

Større maskiner ble kalt minimaskin eller stormaskin, brukere er tilkoblet via klienter til de. I senere tid er server et mere brukt begrep enn minidatamaskin.

 

Så har man superdatamaskiner som kan fylle hele rom. Brukes typisk til forskning og lignende.

 

Verdens første elektronisk programerbare datamaskin ble vel tatt i bruk i 1944.

Var laget av ca. 1600 radiorør, så dagens varmeutvikling i en prosessor er barnemat i forhold til det... :D

 

PC står for Personal Computer, altså en personlig datamaskin på norsk.

Dette er typisk en liten datamaskin beregnet på små jobber for personlig bruk.

Selv om dagens PC er så kraftige at de kan sammenlignes med større datamaskiner, ofte omtrent samme deler i en server.

 

Ikke sikkert jeg husker riktig, men mener det var IBM som brukte PC som betegnelse på en datamaskin først.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror mammemann bare kødder seg..

 

Grunnen er at han tydeligvis ikke vet forskjell på Internett, datamaskin og PC, men allikevel klarer han å poste her i riktig tråd med en nokså ryddig førstepost. I tillegg så har han klart å legge inn profilbilde.

 

Tipper det er noen som driver å kødder seg :thumbdown:

 

Resten kan han vel finne ut av på wikipedia. Artiklene rundt hardware er ganske utfyllte der, bl.a. den som omhandler CPU (prosessor)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Kan meget vel hende du har rett christopher909, men det kan også hende at mannemann er en pensjonist med svært begrenset datakunnskap som han selv hevder. Han har alledede fått stengt en tråd med oppfordring til å sette seg inn i forum regler og posting.

 

Uansett, jeg vet jo ikke, men syns man skal være svært forsiktig med å trekke slike konklusjoner, og behandle alle med respekt. Når du ser klippet som var linket inn litt før i denne tråden, skulle man jo tro det også var tull. Jeg tror ikke det fordi jeg møter like for meg uforståelig inkompetanse i dagliglivet.

 

Tanken på at det du insinuerer stemmer har jo streifet meg og andre her også, men syns vi skal "la tvilen komme tiltalte til gode". Hvis det er tull syns jeg det var en kjedelig måte å tulle på, kunne da gjort det langt morsommere hvis man vil leke idiot?

 

Ellers er jeg ening med deg at Wikipedia er en god start dersom man ønsker å skaffe seg innsikt i noe teknisk. ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at flere av dere tviler på min identitet. Strengt tatt gidder jeg ikke bruke noe tid på å overbevise dere, jeg er her for å sosialisere og diskutere. Synes forsåvidt det er litt overilt å kategorisere en eldre person som falsk bare fordi han ikke er helt oppdatert på datamaskinfronten.

 

Angående bildet mitt som ble kommentert fikk jeg det tilsendt av barnebarnet mitt på e-post og fant det gjennom en såkalt link (det var blåfarget skrift som det gikk an å trykke seg videre på). Det er en visst en amerikansk professor som jeg selv må innrømme at har veldig like ansiktstrekk som meg selv! Men jeg trodde ikke jeg fikk frem bildet, jeg greier i hvert fall ikke å se det selv.

Hvordan får jeg bildet frem?

 

Hilsen Mannemann

Lenke til kommentar
Vel, jeg tror mammemann bare kødder seg..

 

Grunnen er at han tydeligvis ikke vet forskjell på Internett, datamaskin og PC, men allikevel klarer han å poste her i riktig tråd med en nokså ryddig førstepost. I tillegg så har han klart å legge inn profilbilde.

 

Tipper det er noen som driver å kødder seg :thumbdown:

 

Resten kan han vel finne ut av på wikipedia. Artiklene rundt hardware er ganske utfyllte der, bl.a. den som omhandler CPU (prosessor)

8739922[/snapback]

Støtter deg fullt ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...