Gå til innhold

Hva trenger jeg for å koble laptopen til TVen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Åssen kabel trenger jeg for å koble en bærbar PC jeg har til TVen, så jeg kan se det som er på Laptopen på TVskjermen itedenfor!?

8729278[/snapback]

Lite informasjon her du...

Om du har en "vanlig" tvskjerm så må du kjøpe deg en s-videokabel. Har du en LCD skjerm blir det straks vanskeligere. Noen har DVI, og noen andre løsninger.

Skrevet (endret)
Om du har en "vanlig" tvskjerm så må du kjøpe deg en s-videokabel. Har du en LCD skjerm blir det straks vanskeligere. Noen har DVI, og noen andre løsninger.

8729321[/snapback]

Det virker som om du mener at kasse-tv (CRT-tv) er "vanlig" TV. Det er en helt annen diskusjon, men la oss si at det i dag omtrent ikke selges slike TVer og slik har det også vært de siste 1-2 årene. Når det gjelder å koble PCen til TV så vil jeg påstå at det er mye greiere hvis det er en LCD/plasma. I så fall har TVen som regel VGA-inngang. Da er det bare å koble en VGA-kabel i laptopen og en i PCen. Lyd tar du ut separat, som regel vil du ha en 3,5mm stereo jack utgang på laptopen, som du må splitte til phono stereo plugger (RCA) inn i TVen. Det er en helt standard og vanlig kabel som ikke er vanskelig å få tak i.

Hvis laptopen har DVI så bruker du enten en DVI->VGA-adapter, eller en DVI->HDMI-adapter dersom TVen har HDMI-inngang. Lyd tar du separat uansett.

Hvis du derimot har en gammel kasse-tv så må du bruke S-video kabel og evt. scart-adapter. Så må du styre med driverne på PCen for å ikke få sort/hvitt bilde. Resultatet er også vesentlig dårligere bildekvalitet enn VGA/DVI/HDMI. Ja, og lyden må tas separat også i dette tilfellet.

Uansett blir det veldig vanskelig å hjelpe Logitech så lenge han ikke sier noe om hvilken PC og TV det er snakk om og hvilke inn- og utganger utstyret har.

Endret av _Xorcist
Skrevet

8729321[/snapback]

Det virker som om du mener at kasse-tv (CRT-tv) er "vanlig" TV. Det er en helt annen diskusjon, men la oss si at det i dag omtrent ikke selges slike TVer og slik har det også vært de siste 1-2 årene. Når det gjelder å koble PCen til TV så vil jeg påstå at det er mye greiere hvis det er en LCD/plasma. I så fall har TVen som regel VGA-inngang. Da er det bare å koble en VGA-kabel i laptopen og en i PCen. Lyd tar du ut separat, som regel vil du ha en 3,5mm stereo jack utgang på laptopen, som du må splitte til phono stereo plugger (RCA) inn i TVen. Det er en helt standard og vanlig kabel som ikke er vanskelig å få tak i.

Hvis laptopen har DVI så bruker du enten en DVI->VGA-adapter, eller en DVI->HDMI-adapter dersom TVen har HDMI-inngang. Lyd tar du separat uansett.

Hvis du derimot har en gammel kasse-tv så må du bruke S-video kabel og evt. scart-adapter. Så må du styre med driverne på PCen for å ikke få sort/hvitt bilde. Resultatet er også vesentlig dårligere bildekvalitet enn VGA/DVI/HDMI. Ja, og lyden må tas separat også i dette tilfellet.

Uansett blir det veldig vanskelig å hjelpe Logitech så lenge han ikke sier noe om hvilken PC og TV det er snakk om og hvilke inn- og utganger utstyret har.

8729527[/snapback]

Kranglefant. Er en årsak til at jeg satt vanlig i ""... Ellers, så antar jeg at TVer i Norge i dag har en levetid som overstiger 1-2 år, ergo vil jeg ut fra det tro at crtskejrmene har over 50% av markedet i de tusen hjem.

Skrevet

Ja det er en vanlig kassetv, CRT. Den er ikke så alt for gammel, ca 2 år. Tror den bare har scart tilkobling. Laptopen min er en dell. Er så dårlig på hva ting heter, men jeg tror jeg har to tilkoblingsmuligheter bakpå laptopen. Den ene er sånn rund inngang, alla sånn som mus og tastatur tilkoblingen er. Og en anne som er blå og som ser akkurat ut som tilkoblingen for skjermen på en stasjonær.

Skrevet
Da må det vel bli f.eks. disse to, men en to år gammel TV bør vel normalt ha en egen S-video inngang? Jeg vet ikke om en hvilken som helst SCART-inngang liker S-video signalet heller.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383513

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383536

8729919[/snapback]

Det stemmer, velger du scart løsningen kan du få svar/hvitt bilde, men dette avhenger av modellen.

Skrevet
Da må det vel bli f.eks. disse to, men en to år gammel TV bør vel normalt ha en egen S-video inngang? Jeg vet ikke om en hvilken som helst SCART-inngang liker S-video signalet heller.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383513

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383536

8729919[/snapback]

Det stemmer, velger du scart løsningen kan du få svar/hvitt bilde, men dette avhenger av modellen.

8730254[/snapback]

Vil det bli svar-hvit hvis jeg velger den nederste, stereotilkoblingen?

Skrevet

vel.. jeg har noe samme problem med min(e) laptop(er)

begge to har en brukendes vga-tilkobling men tven som skal bruke dette er hd ready uten vga\s video den har faktisk scart!

laptopene som skal brukes er:

acer travelmate 6000, hp omnibook 6000, fujitsu-siemens c1110

alle med vga men ikke mer

det jeg trenger er et adapter som tar vga\hdmi og en kabel

er dette mulig å ordne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...