Gå til innhold

[Løst]Mobil kjøpt i butikk, angrerett?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en mobil som jeg trodde det var a2dp(?) på, altså bluthooth stereo.

 

Fant ut at denne ikke har dette, men det jeg henger meg litt opp på var at selgeren på elprice til og med fortalte meg hvor jeg kunne kjøpe headsett som man kunne bruke med dette.

 

MEN jeg spurte aldri om telefonen hadde a2dp, da kunne jeg tatt de på feilinformering.

Jeg sa til han at "den eneste grunnen til at jeg kjøper denne telefonen er fordi jeg skal bruke den til trening med trådløst bluethooth headsett, jeg er så lei av ledninger når jeg skal høre på musikk"

Så spurte jeg selgeren om de hadde slike headsett der, men han henviste meg til en annen butikk.

Selgeren fortalte meg ikke at denne telefonen ikke hadde dette, men han anbefalte heller ikke telefonen, det var jeg som valgte den ut.

 

Hva kan jeg eventulet slå i bordet med hvis de ikke er snille og greie å lar meg bytte telefonen? Den er ikke bundet til et abn, kun til netcom i et år.

 

 

Tusen takk for all fornuftig og ufornuftig hjelp! :thumbup:

(Hvis noen lurer så var det SE W300i)

 

Edit: Kjøpte den på lørdag så jeg har ikke hatt muligheten å bytte den enda da butikken stengte 16 og jeg kjøpte den kl 15.

Endret av DalaiLaban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå veit jeg ikke åssen Elprice forholder seg til angrerett etc. Men jeg jobber selv på Expert, og de få gangene jeg har tatt feil eller feilinformert om en mobil, har et bytte gått greit, når kunden kommer tilbake innen kort tid etter kjøpet (dvs. samme dag). Egentlig fører ikke vi bytterett på mobil, av mange grunner, og en av de er at det kan bli vanskelig å fjerne eventuell bindingstid fra operatøren. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått innom i morgen, kanskje de er snille, men siden de egentlig ikke har gjort noe feil, er det usikkert om de gidder å gjøre noe. Men jeg går ut i fra at de, som alle slike butikker, vil beholde kundene, og derfor er litt greie.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Etter min mening, så har du fortalt om et behov som du har ved kjøp av telefon. Om selger da ikke har hindret deg i kjøpet, fordi den mangler den egenskapen du faktisk primært skal bruke den til - så har varen en mangel. Dette kan man selv hente ut av disse paragrafene:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

Når en vare har en mangel, så har du krav på at mangelen utbedres - enten ved reparasjon, eller omlevering til ny vare uten nevnte mangel. Begge disse er umulige å gjennomføre for selger, da ALLE telefonen har denne mangelen for deg.

 

Da har du krav på heving av kjøp, dvs pengene igjen. Og da kan du kjøpe deg en annen telefon, enten hos elprice eller andre steder.

 

Anbefaler deg allikevel å være vennligst mulig mot elprice, og kjøpe ny telefon der. Dette kan fort bli ord mot ord i butikk, så anbefaler deg å reise opp dit i morgen og prate med de :).

Lenke til kommentar

Dersom det du skriver her er korrekt, at du har gjort det klart at du skulle ha en telefon som støttet trådløst headsett for musikk så er det ingen tvil om at du kan heve kjøpet. Du har derimot ikke noen angrerett, det er kun snakk om feilinformasjon fra selgers side.

 

Ta med telefonen pent pakket inn i esken sin, si fra at du fikk beskjed om at telefonen kunne brukes med trådløst headset for musikk, noe som viser seg ikke å være riktig. Si at du derfor ønsker å levere den tilbake, evt bytte til en som støtter denne funksjonen. Det burde gå helt fint.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
I min erfaring så skal dette gå helt fint så lenge mobilen ikke er tydelig brukt. Ved riper og skraper ville jeg ikke tatt den inn. Hvilken Elpricebutikk har du kjøpt den i?

 

Edit: butikk til Elpricebutikk

8725387[/snapback]

 

Elprice :)

Det er INGEN merker i mobilen.

Jeg har kun ladet mobilen og hatt den på i max 40min da jeg styra for å få headsettet til å virke. Så pakket jeg den ned i esken igjen og dro tilbake for å bytte den men da var butikken stengt.

 

Jeg skal uansett kjøpe mobil hos dem i morgen så sant jeg får byttet den.

Jeg trenger ikke å få pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg antar at kjeden ikke vil ha noe dårlig publisitet pga. en bagatell.

 

Forklar saken slik som den er, vær ydmyk (personlig har jeg veldig mye mer lyst å hjelpe kunder som ikke kommer med "piggene" ute) og dette skal ikke være noe problem.

 

Gi 6-800kr i mellom for en W610i. Den er mye stiligere!

Lenke til kommentar
Jeg antar at kjeden ikke vil ha noe dårlig publisitet pga. en bagatell.

 

Forklar saken slik som den er, vær ydmyk (personlig har jeg veldig mye mer lyst å hjelpe kunder som ikke kommer med "piggene" ute) og dette skal ikke være noe problem.

 

Gi 6-800kr i mellom for en W610i. Den er mye stiligere!

8725959[/snapback]

 

Tenkte på W710 jeg, vil ha flipp tlf + at siden jeg trener en del er det greit med de mulighetene den telefonen gir meg.

Har selv jobbet i butikk og jeg er ALDRI en drittkunde.

Jeg prøver å vise forståelse for selgeren også, og ikke bare stå på mitt hele tiden som mange kunder gjør.

 

Skal være ydmyk og hyggelig. Dette skal nok ornde seg får jeg håpe

Lenke til kommentar
Selgeren har ikke gjort noe feil.

Det finnes en løsning for å bruke trådløst bluetooth-headset og fortsatt ha lyd på begge ørene, uten at telefonen har A2DP..

 

Men prøv deg, det går sikkert fint ;)

8726060[/snapback]

 

Kommer tilbake til deg hvis det går åt skogen :)

Lenke til kommentar

Jeg synes dette høres ut som sludder. Du har selv valgt varen; at den ikke støtter noe du kunne ha tenkt deg er ditt problem og ditt problem alene. At selgeren faktisk var hyggelig nok til å henvise til en annen butikk for den ekstra varen du kunne tenke deg å kjøpe men som de ikke selv førte er jo bare et pluss i margen for selgeren, ikke et ankepunkt ved en klagesak.

Lenke til kommentar

Transistorbass: Om du ser LOVSITATET jeg har ovenfor, så ser du at du tar rimelig feil :).

 

Kunde har klargjort et behov - selger stoppet ikke kunde i å kjøpe mobil som de begge trodde passet til nevnte behov. Selger er en mobilselger, altså kan man anta at selger har god kunnskap om mobiler.

 

Disse faktorene gjør at når varen IKKE dekker behovet klargjort av kunde, så har varen en mangel.

Lenke til kommentar

Det er riktig som aragonjcw skriver, W710 har ikke A2DP, så den er det passe meningsløst å bytte til.

Anbefaler deg å kikke litt i prisguiden her på sida, den inneholder faktisk informasjon om alt slikt ;)

Endret av N_B
Lenke til kommentar
Juridisk detalj: Du vil uansett ikke kunne heve kjøpet, men det kan nok stemme at du kan kreve at selger utbedrer mangelen..

 

Har forresten w710i a2dp? Jeg trodde ikke det. Så vidt jeg kan huske er w850 den første SE-telefonen med a2dp-støtte.

8727665[/snapback]

Hva tror du en selger vil velge, omlevere til en mobil med a2dp uten mellomlegg for kunde, eller nekte avhjelp - noe som gir kunden krav på heving? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...