Gå til innhold

Hvilken pumpe? - Hydor Seltz L30 II eller MIST van


Anbefalte innlegg

Pumpen til vannkjølingen min har begynt å surkle, og da jeg skulle se nærmere på det så jeg at pumpa yter bare 300 l/min! I tillegg lager den nå mest lyd av alt i systemet, det overdøver til og med en 120mm vifte... Det er på tid med en oppgradering altså. Jeg strever for øyeblikket med å velge en av disse pumpene.

 

Hydor Seltz L30 II

 

MIST vanntank m/pumpe

 

Jeg vil at pumpa skal være så stille som mulig, men også klare å kjøle ned systemet. Akkurat nå ligger det på 36 grader idle, og det er litt mye. Radiatoren er ikke helt topp heller, og skal trolig byttes med en 2x 120 eller 3x 120. Jeg har en 10 år gammel GPU kjøler, en like gammel radiator og en Thermaltake Aqua Brazing i loopen for øyeblikket.

 

Hvilken av pumpene tror dere passer i systemet? Vanntank + stille pumpe er temmelig digg, men er den sterk nok? Den skal vistnok klare 600 l/min. Den andre pumper 1200 l/min, hadde det kjølt ned systemet mer? Og til sist, er 0.18 bar mottrykt mer eller mindre enn systemet mitt presser på pumpa?

 

Edit: Glem det, Seltz L30'en kan nedsenkes i vann og er billigere, så den vinner helt klart valget.

Endret av uzzors2k
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det virker som om den går greit. Støyen overdøves fra 2x 12cm vifter for øyeblikket, men når jeg hadde den senket i vann var den så å si lydløs. Jeg har kjørt den i friluft i noen dager nå, og har ikke merket noen lekkasjer. Jeg trodde den var lekk da jeg først koblet den opp, for den begynte å surkle med engang jeg tok den ut av vann. Men etter at jeg fikk luftboblene ut av pumpa og kjørt den litt begynte den å gå normalt igjen.

 

Pumpa mi bråker litt men det er mest pga all motstanden i vannloopen. Jeg vil tippe på at flowen ligger rundt 100 l/t, så det er mye mottrykk på pumpa, og derfor mye vibrasjoner. Men i forhold til Eheim 1046en jeg hadde tidligere er den en stor forbedring.

Lenke til kommentar

jeg har funnet ut hvorfor det lekte, det var feil med hurtigkoblingene mine i tanken min. Jeg hadde en 80mm radiator pga lite kabinett, men bytta til gammelkabinettet idag, så nå ligger cpuen på 35 grader (fortsatt dårlig med en 120mm Thermaltake radiator), så alt er bra nå. fant ut av at den ikke ville kjør vann gjennom GPU-blokka nå CPU og GPU-blokkene var parallellkoblet, vet ikke hvorfor, stoppa vannet i CPU-delen, da ble det stilt i hele pcen. litt rart :S. Har et HD 2900XT så jeg tør ikke sette GPU-blokka på før jeg får ramkjølere, blir litt risky.

 

Jim Tore Oshaug

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...