Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Booter ikke fra CD-romen..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, kommet til det faktum at det er på tide å formatere, men jeg får ikke boota XP cden. Jeg har gjort følgende:

-Satt cd-romen til å boote som første

-Satt inn XP (media center) cden

-Resetta biosen (tatt ut og satt cmos batteriet inn igjen)

-Jeg er 100% sikker på at CDen er bootbar

Vis jeg skrur av at Hard disken skal boote i Biosen kommer det en melding som sier at det ikke er noen CD i cd-romen. HJELP! En kamerat av meg har også dette problemet. Noen løsning? både jeg og kammeraten min kjøpte pcen halvferdig på komplett ( vis det er til noe informasjon;p )

Takk på forhånd, dette problemet frustrerer meg virkelig.

Endret av Larsmuu
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Er du sikker på att CDen fungerer?

8719922[/snapback]

Ja, rimelig sikker. Til og med sjekka flere CDer.

8719922[/snapback]

Vær så snill å les innlegget før du svarer.

Endret av Larsmuu
Skrevet

8719922[/snapback]

Ja, rimelig sikker. Til og med sjekka flere CDer.

8719922[/snapback]

Vær så snill å les innlegget før du svarer.

8720061[/snapback]

Nappe ut CMOS batteriet uten å enten sette inn hver HW del en etter en eller tildele IRQ(ressurs) skaper hodebry.

Ellers virker det som spiller`n ikke virker eller rett og slett har tatt kvelden

Skrevet

Noen opplysninger om hardware kunne kanskje hjulpet litt :-)

HK? CD/DVD merke/type (ata/s-ata) Disktype?

Etter resetting av cmos må du uansett inn i bios for å stille inn alle innstillinger på nytt, siden den da er stilt til fabrikkinnstillinger.

Dette for blant annet slå på innebygde tjenester som s-ata, raid,bootrekkefølge,lyd/skjermkort,modem,nettverkskort osv.

Skrevet (endret)

Har stillt tilbake instillingene etter at jeg resetta biosen.

type cdrom info ; NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/ +RW/DVD-R/ -RW (Dual layer)

Formateringsguide på Norsk....

Formateringsguide på Engelsk...

Håper disse kan være til hjelp for deg....

8721185[/snapback]

Det er ikke det å formatere som er problemet. Problemet er at jeg ikke får boota CDen.

Endret av Larsmuu
Skrevet (endret)
type cdrom info ; Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM

(Det er en harddisk du har oppgitt info på der)

8721317[/snapback]

Haha, skamm flaut. Nylig stått opp, også tok jeg bare tak i MSI pakka hvor all infoen om pc delene stod. Så fant jeg noe som så bra ut og skrev av det :blush:

Cd rom info: NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/ +RW/DVD-R/ -RW (Dual layer)

Nå er ikke jeg en som kan mye om deler, som du sikkert forstod. Dermed vet jeg ikke hva som er relevant av info, så jeg skrev ned alt.

Endret av Larsmuu
Skrevet
Da hadde jeg riktig fra starten av da

8723491[/snapback]

Nei? Har jo satt CD som 1st boot. Tydligvis et snodig problem jeg har ettersom at ingen kan hjelpe.

Skrevet

Narkan:

Nylig stått opp, også tok jeg bare tak i MSI pakka hvor all infoen om pc delene stod. Så fant jeg noe som så bra ut og skrev av det :blush:

8721381[/snapback]

Han henta ikkje "Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM" ifrå boot lista i BIOS, men ifrå ei liste ifrå butikken han handla hos.

For guds skyld, LES TEKSTEN!

Skrevet (endret)

yess, var små flaut at jeg klarta å skrive opp harddiscen. Men tilbake til temaet, er det mulig at det er virus på biosen som gjør at jeg ikke får boota cden? (tom for løsninger)

Endret av Larsmuu
Skrevet
Hei, kommet til det faktum at det er på tide å formatere, men jeg får ikke boota XP cden. Jeg har gjort følgende:

-Satt cd-romen til å boote som første

-Satt inn XP (media center) cden

-Resetta biosen (tatt ut og satt cmos batteriet inn igjen)

-Jeg er 100% sikker på at CDen er bootbar

Vis jeg skrur av at Hard disken skal boote i Biosen kommer det en melding som sier at det ikke er noen CD i cd-romen. HJELP! En kamerat av meg har også dette problemet. Noen løsning? både jeg og kammeraten min kjøpte pcen halvferdig på komplett ( vis det er til noe informasjon;p )

Takk på forhånd, dette problemet frustrerer meg virkelig.

8719871[/snapback]

du sier at du satte cd rommen som første boot. å så resette bios, da vil jo ikke Cd'n stå som førsteboot lenger? er kablen mellom hovedkort og cd-rom sikkelig innsatt?

finner du cd-rommen?

har du prøvd cd'n på en annen datamaskin får å bekrefte at cd'n er istand til å boote?

Skrevet

Nr.1

Du må være helt sikker på at den bootbare cd'n fungerer før du begynner å feilsøke.. Test det på en annen maskin. ;-)

Dobbeltsjekk at dvd-brenneren blir gjenkjent i BIOS.

Hvis ikke sjekk kabler (ide og strøm), Master/Slave innstilling og hvilken kontakt på IDE-kabelen som er brukt.

Sett dvd-brenneren som Master, og på siste kontakten på IDE kabelen. Hvis det er noe mere koblet til samme kabel koble det fra.

Dobbeltsjekk at maskinen prøver boot fra cd-rom før HD.

Oppgrader hovedkortet med siste firmware.

Dette løste samme problem for meg i dag, men på en gammel maskin. Forholdsvis nye hovedkort burde ikke ha dette problemet.

Oppgradere dvd-brenneren med siste firmware.

Fungerer ikke dette kan det jo være hardwarefeil på dvd-brenner eller ide-kontroller (hovedkort).

Lykke til! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...