Gå til innhold

Trenger Noen Ubuntu tips :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste måten å lære på er bare å sette seg inn i tingene etter hvert som de dukker opp, selv om det tar ti ganger så lang tid som å reboote inn i Windows å gjøre det der.

 

Men et par av mine mest brukte kommandoer kan jeg jo nevne: mv cp find locate grep cat wc sed echo touch cut sort ssh sleep convert

Lenke til kommentar
Den beste måten å lære på er bare å sette seg inn i tingene etter hvert som de dukker opp, selv om det tar ti ganger så lang tid som å reboote inn i Windows å gjøre det der.

 

Men et par av mine mest brukte kommandoer kan jeg jo nevne: mv cp find locate grep cat wc sed echo touch cut sort ssh sleep convert

8717663[/snapback]

mhm

Takk for tipset ;D

Men hva bruker jeg de kommandoene til?

Lenke til kommentar
Da kan jeg lære deg en annen ting.

 

Bruk kommandolinje og skriv

$man mv

 

Så kan du fortsette med alle kommandoene.

 

Og lurer du på hva man gjør

$man man

 

Ørjan...

8718108[/snapback]

Takk :D

 

Men er det noen her som vet om noe msn lignende program untatt gaim?

Trenger et jeg kan bruke web-cam på

Lenke til kommentar
Hvem programmer er nyttige og ha?
Sjekk (søkefunksjonen i) pakkebehandleren din (System->Administration->Synaptic Package Manager) om du finner noe interessant. Hvilke programmer som er nyttige spørs jo helt på hva du ønsker bruke maskinen til ;-)

 

Noen kommando linjer jeg burde kunne?
Det kan være lurt å lære seg litt grunleggende bruk av shell'et/terminalen så du ikke er helt hjelpesløs, f.eks kan du sjekke http://www.linuxcommand.org/ eller en annen innføring du måtte finne (du finner haugevis vha en WWW-søkemotor). Lykke til!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...