Gå til innhold

Karakterer - Hvor mye har de å si?


pfa87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De med best karakterer har vel størst sjanse for å få de beste jobbene. Hvis man bare har D'er og E'er er det vel vrient å komme til et intervju hvis det er mange søkere, men så er det hvis du kjenner noen som kjenner osv.. Mulighetene er der.

Går selv kyb på Gløs (skal begynne i 4. til høsten) og alle som har gjort en liten innsats med sommerjobb har fått det. Også de som ikke har bare A og B..

Lenke til kommentar

Har alltid hørt at de som er flinke teoretisk ofte ikke er så gode praktikere.

Vet ikke om det stemmer?

Om du skal ha jobb, så kle på deg litt ordentlig og gå rundt til de bedriftene du kunne tenke deg å jobbe i. Bare det å stille personlig er en god karakter i seg selv.

Men mye går vel mellom kjente også? Så kontakter er nok kanskje det aller viktigste for å få en jobb uansett grad

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar
Har alltid hørt at de som er flinke teoretisk ofte ikke er så gode praktikere.

Vet ikke om det stemmer?

8707098[/snapback]

Dette er vel helst noe de med dårlige karakterer liker å si... :hmm:

 

Seriøst: Praktiske ferdigheter og karakterer kan i noen grad være uavhengig av hverandre, og det fins folk med dårlige karakterer som fungerer glimrende i jobb :yes: . Men: Sett fra arbeidsgivers side, er det nok større sjanse for å finne de som fungerer bra blant de med gode enn blant de med dårlige karakterer.

Lenke til kommentar
Har alltid hørt at de som er flinke teoretisk ofte ikke er så gode praktikere.

Vet ikke om det stemmer?

8707098[/snapback]

Dette er vel helst noe de med dårlige karakterer liker å si... :hmm:

 

Seriøst: Praktiske ferdigheter og karakterer kan i noen grad være uavhengig av hverandre, og det fins folk med dårlige karakterer som fungerer glimrende i jobb :yes: . Men: Sett fra arbeidsgivers side, er det nok større sjanse for å finne de som fungerer bra blant de med gode enn blant de med dårlige karakterer.

8708343[/snapback]

Jeg lå midt på treet, så håper jeg reddet meg inn litt nå :D

Lenke til kommentar

Det beste er å vise til en kombinasjon av gode karakterer og utenomfaglig aktivitet. Hvis man f eks både har et snitt i den gode delen av skalaen (B) og samtidig har deltatt i studentorganisasjoner eller annen aktivitet utenom studiene, så viser det at du er en allsidig person.

 

Det er derimot ikke nødvendigvis udelt positivt å ha mye utenomfaglig akvititet og dårlige karakterer. :)

Lenke til kommentar

Kan se at leder for studentforeninger og spesielle arrangementer kan være av betydning, men veldig ofte er slike studentersamfunnfolk suck-ups og bruker det kun som CV-fyll. Vet ikke hvor mye slikt blir vektlagt av dagens arbeidsgivere, men jeg blir hvertfall å ta det med en klype salt når jeg en gang sitter på den siden av bordet.

Lenke til kommentar
Har alltid hørt at de som er flinke teoretisk ofte ikke er så gode praktikere.

Vet ikke om det stemmer?

8707098[/snapback]

Dette er vel helst noe de med dårlige karakterer liker å si... :hmm:

8708343[/snapback]

Jepp. Helt analogt med: "Jeg har ikke så høy IQ, men desto høyere EQ!"

Lenke til kommentar
Kan se at leder for studentforeninger og spesielle arrangementer kan være av betydning, men veldig ofte er slike studentersamfunnfolk suck-ups og bruker det kun som CV-fyll. Vet ikke hvor mye slikt blir vektlagt av dagens arbeidsgivere, men jeg blir hvertfall å ta det med en klype salt når jeg en gang sitter på den siden av bordet.

8714389[/snapback]

 

Det har betydning i form av at arbeidsgiver kan få et bilde av hvordan du er som person ut over karakterene dine. Valg av verv eller andre ting ut over studier kan bidra til at man kan danne seg en idé om hvordan man vil fungere i ulike situasjoner. Har man vært leder for en større studentforening, kasserer i en organisasjon eller tilsvarende over lengre tid, viser man at man har potensiale for å arbeide sammen med andre mennesker og har evne til å ta på seg lederansvar osv. Dette er ting som kan bidra til at nettopp din søknad blir plukket opp som en potensiell kandidat og bli kalt inn til intervju fremfor andre med tilsvarende karakterer.

Lenke til kommentar

2,5 var laud og tilsvarer ca B i snitt.

 

Som vanlig er dette vanskelig å svare på generelt, det avhenger veldig av type jobb og utdannelse. Noen selskaper kan du bare glemme uten gode karakterer og gjerne verv/ekstrajobber i tillegg, mens andre legger mindre vekt på det.

 

Når dere snakker om verv ol. så må man skille litt på relevansen, men uansett så krever slike posisjoner (og spesielt lederstillinger) mye tid, og viser man at man behersker dette sammen med utdannelse så gir dette et veldig godt inntrykk. De jeg kjenner som har fått de råeste jobbene som nyutdannede har enten hatt veldig gode karakterer, særs god CV eller begge deler. F.eks. en som har et snitt midt på treet, en lang rekke relevante verv og et godt kontaktnettverk gikk rett ut som nyutdannet i lederstilling og 700K+ i grunnlønn.

Lenke til kommentar

Om man tenker på karakterer fra bachelor her, så vil jeg tro dem teller mye om man skal søke master. Spesielt om man skal søke master på en annen skole enn der man tok bachelor, og enda mer mot andre land.

 

Selv søkte jeg og kom inn i USA, noe jeg ikke tror jeg ville gjort med C i snitt. I flere land (herblandt USA) har dem karakterskala fra A til D, hvor det er lettere å få A og B enn i Norge. Når man i da tillegg har 3 år i stedet for 4 med bachelor, bør man skilte med bra karakterer og/eller gode verv/jobberfaring. Selv om man legger ved karakterskalabeskrivelse og slikt, er det noe med at man har C i snitt etter 3 år, i stedet for f.eks. B etter 4, selv om det ikke trenger være noe bedre.

Lenke til kommentar

Har du et snitt på under C, er man enten veldig umotivert, eller mindre smart. Da vil jeg heller foreslå at man får jobb på "gulvet" innenfor den sektoren du vil jobbe i, og deretter basere karrieren din på erfaring. En utdannelse er ofte kun inngangsbilletten til din første jobb.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at forskjellige skoler har forskjellig krav til de karakterene de setter. Jeg vil si at et gjennomsnitt E på en hvilken som helst siving studie slår fletta av de fleste bachelorene i landet. De har et voldsomt stort pensum, med enorme mengder modningsfag. Det er ufattelig stor forskjell på kvalitet på de forskjellige utdannelsene i Norge, og mange bachelorer kan man surfe seg igjennom. Eller drikke seg igjennom som mange studenter velger. Jeg går da ikke siving, men jeg ser at disse linjene krever voldsomt mye av studentene, og i forhold til mitt studie, og de mange bonusfag jeg har vært igjennom, så er det voldsomt stor forskjell. Så tar hatten av for de som orker å slite seg igjennom en slik utdannelse.

 

Karakteren C sin definisjon er: "Bra utførelse, og studenten viser god forståelse for stoffet som er gjennomgått.", B er meget godt besvart, og A er særdeles godt besvart og studenten viser at den kan noe ekstra.

 

Det betyr at alt over F er bra.

Lenke til kommentar
Har du et snitt på under C, er man enten veldig umotivert, eller mindre smart. Da vil jeg heller foreslå at man får jobb på "gulvet" innenfor den sektoren du vil jobbe i, og deretter basere karrieren din på erfaring. En utdannelse er ofte kun inngangsbilletten til din første jobb.

8723292[/snapback]

 

Dette er ikke korrekt. Den norske karakteren "C" representerer en "forventet" karakter. Det er altså den karakteren man kan forvente at en gjennomsnittlig student skal klare å oppnå dersom en følger et fag og gjør forventet arbeid. Karakterer under dette (D, E) representerer i så måte under middels resultat.

 

"B" er en god karakter og skal i utgangspunktet ikke gis med mindre en kandidat har svart ut over det som er forventet, og karakteren "A" skal kun gis til kandidater / besvarelser som utmerker seg i særlig grad, viser stor evne til å tenke nytt eller besvare oppgaver ut over det som er beskrevet i pensum.

 

Dette praktiseres naturligvis noe ulikt mellom ulike institusjoner, og også ulikt mellom ulike land. En "C" oppnådd på en del skoler i USA kan fort være en betydelig dårligere karakter enn en "C" ved et norsk universitet.

 

Uansett er det ikke riktig at karakteren "C" representerer en umotivert innsats eller at man ikke er spesielt smart. Se også nasjonal veiledning for karakterskala:

 

Nasjonal karakterskala - generelle, kvalitative beskrivelser

 

Nedenfor følger det anbefalte forslaget fra Universitet- og Høyskolerådets studieutvalg når det gjelder generelle, kvalitative beskrivelser for de nye karaktertrinnene.

 

A - Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.

 

B - Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.

 

C - God - Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.

 

D - Nokså god - Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler.

 

E - Tilstrekkelig - Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.

 

F - Ikke bestått - Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...