Gå til innhold

Skrivebordsmiljøet i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Bare lurte på om noen kunne hjelpe meg med disse spørsmålene :innocent:

 

Skrivebordsmiljøet

 

1. Hva heter filbehandleren til Ubuntu? Hvordan starter du den?

2. Hvilken mappe blir visst ved oppstart av filbehandleren?

3. Beskriv hvordan fil- og programikoner legges på skrivebordet.

4. Hva er panellinja? Hvoran legger du fil- og programikoner på panellinja?

5. Hva menes med "det virutelle skrivebordet" i Ubuntu? Hva brukes det til?

6. Hva er applets? Oppgi minst 5 applets som finnes i en standard Ubuntu installasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke Linux-burken forran meg, og jeg er langt i fra noen guru, så jeg kan svare på spørsmål 1: Den heter Nautilus, og du starter den enten ved å åpne en mappe (f.eks. hjemmemappen), forutsatt at du ikke har satt noen annen filbehandler som standard. Du kan også skrive

nautilus

i terminal

Lenke til kommentar

1. Nautilus, enten kan du skrive nautilus i terminal eller bare trykk på steder->hjem...

2. Home mappa, dette er din personlige mappe som inneholder alle konfigurasjonsfilene og helst alt av dokumenter, spill...

3. Copy & Paste?

4. Panellinja er den linja menyen, klokka og diverse programmer ligger på. For å legge ikoner der er det bare Click'n Drag som gjelder(klikk på et ikon og dra det på linja).

5. Det virtuelle skrivebordet er noe alle Linux distribusjoner har. Stort sett betyr dette at du har flere enn ett skrivebord og at du kan plassere programvinduer på fler enn ett sted. Du har kanskje sett den roterende kuben i Beryl/Compiz? Denne kuben består av 4 virtuelle skrivebord...

6. Applets er ting som menyen, klokka, "Show Desktop"... Det er små programmer som kjører på panelet... I en standard Ubuntu installasjon vil du finne applets som System monitor(måler cpu/ram/harddisk... bruk) eller Network Monitor(måler nettverksbruk), Trash(stort sett en søppelbøtte for panelet...

 

Håper det svarte på alle dine spørsmål... Skrivebordsmiljøet heter Gnome forresten, hvis du skulle lure på det :)

Lenke til kommentar
5. Det virtuelle skrivebordet er noe alle Linux distribusjoner har. Stort sett betyr dette at du har flere enn ett skrivebord og at du kan plassere programvinduer på fler enn ett sted. Du har kanskje sett den roterende kuben i Beryl/Compiz? Denne kuben består av 4 virtuelle skrivebord...

Det virtuelle skrivebordet er veldig snedig hvis en venner seg til å bruke det. For eksempel er det ikke uvanlig at jeg redigerer video/renderer på ett skrivebord, mens jeg sitter og redigerer på hjemmesidene mine på det andre skrivebordet mens jeg venter.

 

Det blir fort mange vinduer som blir stående åpne under hvert "prosjekt" du holder på med, og da er det greit å dele skrivebordene i prosjekt-typer syns jeg. Ryddig og greit. Det virker ikke som denne funksjonen suger noe ytelse ut av PC-en heller.

 

P.S. Med et par museklikk kan du velge hvor mange skrivebord du vil ha. Ser det går an å stille fra 1... til... ehh, mange, ser det ut til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...