Gå til innhold

Batterikapasitet til Linux på bærbar?


Anbefalte innlegg

Vil jeg oppleve noen forskjell på batterikapasitet og viftestyring på en bærbar datamaskin når jeg kjører Linux istedetet for Windows?

 

Har Linux like gode strømsparende funksjoner som Windows?

 

Noe jeg bør tenke på før jeg installerer Linuxen på bærbar?

 

Jeg bruker ikke bærbar til spill så da er det vel ingen ulempe for meg til å prøve dette ut :) (Med mindre det påvirket batteriet på negativ retning, eller mister funksjoner som viftestyring)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt linux på min bærbar en liten stund og det jeg kan fortelle deg er at den er betydelig mer responsiv med linux.

 

Såvidt jeg kan se er batterikapasiteten nogenlunde lik. Det som utgjør er lystyrken på skjermen...skru den litt ned og du vil få lengre batt.tid.

 

En annen ting er prosessene som kjører i bakgrunnen. Mindre i linux og de krever også mindre minne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begge mine PC'er med ubuntu klokker opp og ned for å spare strøm. Om din maskin gjør det, kan du sjekke med "CPU Frequency Monitor"(følger med ubuntu) e.l.. Ang. viftestyring så hører jeg vifta slår seg av og på på den bærbare. På min stasjonære må jeg bruke lm-sensors. lm-sensors ligger i ubuntus hovedpakke. Med dette programmet kan man bl.a. velge viftehastighet som funksjon av temperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...