Gå til innhold

hvor lenge kan whisky ligge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel begrenset holdbarhet på whiskey i åpnede flasker, så hvis jeg hadde vært deg hadde jeg nok ikke drøyet den for lenge.

8691156[/snapback]

Begrenset holdbarhet på brennevin? Nå har jeg hørt det også. Det kan hende at alle typer brennevin får en spesiell smak hvis de er lagret på plastflasker, men hvis de er lagret på tette glassflasker kan de vel egentlig ligge i det uendelige.

Lenke til kommentar
Begrenset holdbarhet på brennevin? Nå har jeg hørt det også. Det kan hende at alle typer brennevin får en spesiell smak hvis de er lagret på plastflasker, men hvis de er lagret på tette glassflasker kan de vel egentlig ligge i det uendelige.

8703364[/snapback]

Men flasker som er åpnet er ikke tette. Hvis det hadde vært snakk om uåpnede flasker, så har de laaaang levetid, men det er det altså ikke. :roll:
Lenke til kommentar
Begrenset holdbarhet på brennevin? Nå har jeg hørt det også. Det kan hende at alle typer brennevin får en spesiell smak hvis de er lagret på plastflasker, men hvis de er lagret på tette glassflasker kan de vel egentlig ligge i det uendelige.

8703364[/snapback]

Men flasker som er åpnet er ikke tette. Hvis det hadde vært snakk om uåpnede flasker, så har de laaaang levetid, men det er det altså ikke. :roll:

8705120[/snapback]

Hvis de står uten kork på så er de ikke tette nei, men er de derimot skrudd igjen etter at de har vært åpnet så er de jo tette! Dette er ikke vin eller likør, men brennevin. Det eneste som kan skje er at i løpet av MANGE år så vil alkoholnivået synke og dermed blir ikke drikken like sterk som opplyst på flasken. Ville gjerne likt å høre din forklaring på hvordan brennevin kan bli dårlig :thumbup:

Lenke til kommentar
Begrenset holdbarhet på brennevin? Nå har jeg hørt det også. Det kan hende at alle typer brennevin får en spesiell smak hvis de er lagret på plastflasker, men hvis de er lagret på tette glassflasker kan de vel egentlig ligge i det uendelige.

8703364[/snapback]

Men flasker som er åpnet er ikke tette. Hvis det hadde vært snakk om uåpnede flasker, så har de laaaang levetid, men det er det altså ikke. :roll:

8705120[/snapback]

Hvis de står uten kork på så er de ikke tette nei, men er de derimot skrudd igjen etter at de har vært åpnet så er de jo tette! Dette er ikke vin eller likør, men brennevin. Det eneste som kan skje er at i løpet av MANGE år så vil alkoholnivået synke og dermed blir ikke drikken like sterk som opplyst på flasken. Ville gjerne likt å høre din forklaring på hvordan brennevin kan bli dårlig :thumbup:

8705314[/snapback]

 

Forsvinner alkoholen så sier det seg jo selv at da kan den bli dårlig. Er jo alkoholen som hindrer bakterier i å formere seg.

Lenke til kommentar
Forsvinner alkoholen så sier det seg jo selv at da kan den bli dårlig. Er jo alkoholen som hindrer bakterier i å formere seg.

8705342[/snapback]

Ja, hvis du venter 50-60 år før du drikker det så kan noe av alkoholen ha forsvunnet. Men det er ikke mye som forsvinner hvis flasken er skrudd igjen. Det Kalinken sa var at han ikke måtte vente for lenge siden whiskyen ville bli dårlig om ikke så alt for lenge, noe som forøvrig ikke er sant.

 

Edit: og som Bratsberg sa, den dyreste whiskyen du kan få på polet er den gamleste, nærmere bestemt en Glenfarclas -1954. Dette er whisky som har vært lagret på fat i mange år, og ikke kom her og si at trefat er hundre prosent tette. Med andre ord, alkoholtapet pr år er minimalt ved tilnærmet full tetthet i beholderen, og whisky blir som regel dyrer jo eldre den er.

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Hvis de står uten kork på så er de ikke tette nei, men er de derimot skrudd igjen etter at de har vært åpnet så er de jo tette! Dette er ikke vin eller likør, men brennevin. Det eneste som kan skje er at i løpet av MANGE år så vil alkoholnivået synke og dermed blir ikke drikken like sterk som opplyst på flasken. Ville gjerne likt å høre din forklaring på hvordan brennevin kan bli dårlig  :thumbup:

8705314[/snapback]

Det jeg baserte mitt første innlegg på var egne erfaringer med vodka på en åpnet flaske som ble skrudd igjen godt. Denne hadde merkbart forskjellig smak da jeg fant den igjen. Det er godt mulig vodka og whiskey oppfører seg forskjellig, men jeg husker også en uheldig episode med en gammel whiskey på hyttetur for noen år siden.

 

Ja, hvis du venter 50-60 år før du drikker det så kan noe av alkoholen ha forsvunnet. Men det er ikke mye som forsvinner hvis flasken er skrudd igjen. Det Kalinken sa var at han ikke måtte vente for lenge siden whiskyen ville bli dårlig om ikke så alt for lenge, noe som forøvrig ikke er sant.

8705465[/snapback]

Hvor får du disse tallene fra? Har du noen kilder eller drar du dem bare ut fra hodet?

 

Som du selv sa så kan sprit ta smak fra plastikken når den er i plastikkflasker, og siden den ikke var i originalflasken antok jeg at den var i nettopp dette.

Lenke til kommentar

Det tar ganske mange år før alkoholnivået i brennevin senkes betraktelig. Jeg leste for en stund tilbake hvor mye som tapes pr år men kan ikke finne igjen dette nå. Men uansett så er det ikke så veldig mye.

 

Ok, han har jo ikke skrevet om hvilken type flaske det var (med tanke på glass/plastikk), men det eneste jeg mener som kan svekke kvalitet på brennevin er plastflasker. Blir de oppbevart i originale glassflasker og det er mer enn halvparten igjen skal ikke dette ha noen merkbare utslag før om mange år.

Ikke vet jeg heller om denne har stått lenge før han fant den. Hvis du er sikker på at det er whisky så kan du jo bare smake på den, smaker den forferdelig så er det jo ikke noe å spare på :)

Jeg har uansett ikke dårlige erfaringer med brennevin på glassflaske, uansett type.

 

Kalinken: ikke for å kritisere eller noe, men et tips hvis du ikke er klar over det allerede:

Whisky er fra Skottland

Whiskey er først og fremst fra Irland og USA (piss på flaske)

:thumbup:

Lenke til kommentar
Det tar ganske mange år før alkoholnivået i brennevin senkes betraktelig. Jeg leste for en stund tilbake hvor mye som tapes pr år men kan ikke finne igjen dette nå. Men uansett så er det ikke så veldig mye.

:thumbup:

8708322[/snapback]

Whisky på fat vil miste et sted mellom 0,5 og 2% alkohol "til englene" pr år, avhengig av typen og kvaliteten på fatene. Derfor tappes whisky som skal lagres lenge på fatet med 60-65% alkohol slik at sluttresultatet skal ende på rundt 50. Dette vannes så ut igjen for å få salgsstyrken som tappes på flaske. Merk at det ikke bare er alkoholen som fordamper, det gjør vannet også, om luften i omgivelsene er spesielt tørr.

 

En åpen flaske vil selvsagt ha samme problemet. Så til slutt vil det være lite alkohol igjen. Åpner du en flaske og korker den igjen så stoppes prosessen.

 

At det skulle ødelegge whiskyen på noen måte har jeg aldri hørt. Jeg har som regel flere flasker whisky stående, og drikker av dem etter innfallsmetoden, så det kan fort ta både 2 år og mer før jeg har tømt en flaske. Aldri opplevet at en whisky er blitt dårlig på noen som helst måte. Og gode whiskyer er altså lagret 18-30 år på fat som puster og slipper til oksygen, og de blir jo bedre med årene, ikke dårligere...

 

Vin derimot tåler ikke mange dagene åpen, da druesaften oksyderer. (Sterkvin derimot varer lenger, nettopp på grunn av alkoholen.) Men det er en annen kjemisk prosess.

 

Beklager, men ingen gode kilder på dette. Min kunnskap om whisky stammer fra lenge før internett...

 

Edit: Spørsmålet trådstarter bør bekymre seg om er ikke om whisky kan bli dårlig, men hvorfor noen har helt whisky på en annen flaske. Jeg ville vært meget skeptisk til å drikke noe sånt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Amerikansk Whiskey: Bourbon.

 

Og hva har navn og nasjonalitet med den pågående diskusjonen å gjøre?

8724098[/snapback]

whiskey i skottland og kunn der... , whisky i andre land.. bourbon er noen lunde det samme som whisky ja... man er endel amerikanske produsenter som bruker Whisky istedenfor bourbon,

Lenke til kommentar
Amerikansk Whiskey: Bourbon.

 

Og hva har navn og nasjonalitet med den pågående diskusjonen å gjøre?

8724098[/snapback]

whiskey i skottland og kunn der... , whisky i andre land.. bourbon er noen lunde det samme som whisky ja... man er endel amerikanske produsenter som bruker Whisky istedenfor bourbon,

8731873[/snapback]

Du tar feil. Whisky i Skottland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...