Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk over 300 meter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en nabo skal dele nett. Vi bor ca 300 meter fra hverandre.

 

Hos nabo med nett har vi følgende utstyr:

 

- ADSL modem

- 2 stk DLink trådløs router

 

Router1: Den ene routeren sender nett i huset til naboen, og har ip 192.168.1.1

Router2: Den andre routeren har vi koblet en utendørs antenne til, og denne har ip 192.168.0.1

 

 

Hos meg har vi også en trådløs antenne som tar mot signalene fra router2. Denne antennen er koblet på et #Com aksesspunkt. Det er her problemene er. Vi finner nettet som sender på router2, men kommer ikke på Internett.

 

Er det noen kloke hoder som kan fortelle oss hvilke IP-adresser som skal være på de forskjellige delene her?

 

På førehand svært mye takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De må være i samme ip-range/subnett, men det betyr ikke at begge på ha ip 192.168.1.XXX. Du kan selv velge hvor stort nett du vil ha med nettmasken, men hvis du bruker 255.255.255.0 som er ganske vanlig vil du ikke kunne ha det slik du har i dag. Det er nok greiest å gjøre som beskrevet over her, du trenger antagelig ikke flere ip-adresser enn 254. Altså:

Router 1: 192.168.1.1

Router 2: 192.168.1.2

Nettmaske 255.255.255.0 på begge.

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar

Den kan vel være fordeler med å ha de to ruterne i hvert sitt subnett, så har dere hvert sitt, mener jeg.

 

Router2 må ha sin WAN-port koblet til en LAN-port på Router1.

 

Router2 må (for WAN-grensesnittet) motta IP-adresse fra Router1,

eventuelt må Router2 gis en statisk IP-adresse (for WAN) som ligger i Router1's subnett, f.eks. 192.168.1.100. (Bytt gjerne ut "100" med noe annet.)

 

Router2 må (for LAN-grensesnittet) gis statisk IP-adresse 192.168.0.1 - og det er vel det dere har gjort. Dermed vil 192.168.0.1 bli gateway-adresse for alle enheter som kobles til Router2.

 

Router2 må ha sin DHCP-server påslått.

 

Cluet er altså at Router2 må "oversette" fra 192.168.0.x-nettet til 192.168.1.x-nettet. Og vice versa.

Lenke til kommentar

Hvis du mangler lesestoff kan du finne mer info om NAT-rutere og bruk av to rutere "seriekoblet" på denne siden, og forsåvidt også på denne siden. Bakgrunnen for disse skriveriene er nettsikkerhet, men de tekniske forklaringene og eksemplene gjelder uansett. Eksemplene som brukes gjelder kablete nettverk, men alt som vedrører IP-adresser osv. er det samme for trådløse nettverk.

Lenke til kommentar

Men hva med 3Com accesspoint som står hos meg? Jeg har satt IP adressen her til 192.168.1.3, og jeg kommer på nett. Det rare er at når jeg kobler til en switch, detter nettet ut. Dvs - ikke LAN, men WAN detter bort. Kan det være noe feil med 3Com?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...