Gå til innhold

Netcom active talk pluss


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte meg en 1 kroners mobil med netcom active talk pluss. Ser i ettertid at det ikke var et klokt valg, da mobilen kan kjøpes uten abonnement for litt over 1000 kr. Skjønner at jeg er bundet til netcom i ett år, men har likevel et spørsmål..

 

1: Netcom overførte ikke abonnementet til avtalt tid, jeg ringer inn, og de lover de skal gjøre det straks

 

2: Netcom overførte ikke abonnementet til ny avtalt tid, jeg ringer inn, og de lover igjen de skal gjøre det straks

 

3: Netcom klarer faktisk å gi meg feil abonnement, jeg står nå registrert med Netcom Smart Talk inne på hjemmesiden deres. Dette oppdaget jeg for to dager siden, og har ikke foretatt meg noe.

 

Tidspunktene mellom samtalene er på ca 1,5 veke.

 

Kan eg utifra dette heve kjøpet, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven § 19, bokstav c? Syns selv dette er klanderverdig oppførsel fra Netcom. Og om eg kan heve kjøpe, skal jeg gå til forhandler eller Netcom?

 

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html#19

Endret av rew123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg kjøpte meg en 1 kroners mobil med netcom active talk pluss. Ser i ettertid at det ikke var et klokt valg, da mobilen kan kjøpes uten abonnement for litt over 1000 kr. Skjønner at jeg er bundet til netcom i ett år, men har likevel et spørsmål..

 

1: Netcom overførte ikke abonnementet til avtalt tid, jeg ringer inn, og de lover de skal gjøre det straks

 

2: Netcom overførte ikke abonnementet til ny avtalt tid, jeg ringer inn, og de lover igjen de skal gjøre det straks

 

3: Netcom klarer faktisk å gi meg feil abonnement, jeg står nå registrert med Netcom Smart Talk inne på hjemmesiden deres. Dette oppdaget jeg for to dager siden, og har ikke foretatt meg noe.

 

Tidspunktene mellom samtalene er på ca 1,5 veke.

 

Kan eg utifra dette heve kjøpet, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven § 19, bokstav c? Syns selv dette er klanderverdig oppførsel fra Netcom. Og om eg kan heve kjøpe, skal jeg gå til forhandler eller Netcom?

 

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html#19

8678627[/snapback]

 

"Tingen" i loven du henviser til, gjelder vel telefonen, og den har du vel allerede mottatt? Og hva mener du med at abonnementet ikke ble overført til rett tid? Dessuten - om du har fått SmartTalk ved en feiltakelse, så er jo dette mye billigere enn AT+ uansett, så du har jo ikke annet enn tjent på dette. Kontrakten din gjelder jo uansett fra den dagen du signerte den, så du får jo ikke utvidet avtaletid eller noe slikt, selv om det ser ut som NetCom er trege her.

 

Tviler på at den loven du viser til kan brukes i dette tilfellet, da du har kjøpt en telefon og fått den allerede, men jeg er ingen lovekspert. Det høres også mer ut som et litt etterpåklokt "triks" når du innså at du hadde kjøpt noe du kunne kjøpt billigere, om du spør meg ;)

 

Men dette var min private mening, kanskje forhandler mener noe annet om du spør dem.

Lenke til kommentar

Når du bestiller et abonnement og vil beholde nummeret, så må du vente en uke. Det gikk flere dager over en uke, så jeg ringte. De garanterte at sim-kortet skulle blitt aktivert neste dag, men det skjedde heller, ventet en veke for å se om noe skjedde, og ringte igjen. Samme beklagelse, de skulle fikse det så fort som mulig. Deretter, etter en uke, har Netcom klart å aktivere et smart talk abonnement. Det er case'en.

 

Helt enig at det er et sleipt triks, men er likevel utrulig irritert på Netcom, og deres kundeservice. Har jeg ingen rettigheter når de gjentatte ganger ikke leverer det produktet jeg har kjøpt? Og viss jeg ikke gjør noe, og beholder smart-talk, vil de finne det ut, og starte ett-års fristen fra da?

Lenke til kommentar
Når du bestiller et abonnement og vil beholde nummeret, så må du vente en uke. Det gikk flere dager over en uke, så jeg ringte. De garanterte at sim-kortet skulle blitt aktivert neste dag, men det skjedde heller, ventet en veke for å se om noe skjedde, og ringte igjen. Samme beklagelse, de skulle fikse det så fort som mulig. Deretter, etter en uke, har Netcom klart å aktivere et smart talk abonnement. Det er case'en.

 

Helt enig at det er et sleipt triks, men er likevel utrulig irritert på Netcom, og  deres kundeservice. Har jeg ingen rettigheter når de gjentatte ganger ikke leverer det produktet jeg har kjøpt? Og viss jeg ikke gjør noe, og beholder smart-talk, vil de finne det ut, og starte ett-års fristen fra da?

8680082[/snapback]

 

Aha. Bestilte du telefonen via internett eller i en butikk? Dersom det var portering fra en annen operatør, er det en del ting som kan gå galt. Selvfølgelig dumt at NetCom ikke klarer å holde det de lover, og forstår frustrasjonen da, men det kan være ting her som gjør at det ikke har vært mulig å aktivere abonnementet ditt.

 

Avtaletiden løper fra den datoen abonnementet ditt er aktivisert. Om NetCom har akitivsert feil abonnementstype, når bestillingen sier en annen ting, er jo ikke din feil, men det kan jo være lurt å si fra. Ærlighet varer lengst og hele den greien der. Det kan jo hende du får en kompensasjon for den lange tiden det har tatt ... ?

 

Synes grunnen er litt tynn for å heve kjøpet, men jeg vet ikke hva som er grunnen her. Det kunne jo muligens gått fortere om du ikke ventet en uke mellom hver gang du ringte?

 

PS: Jeg jobber i NetCom, så jeg er kanskje ikke helt nøytral her ;) Forhåpentligvis kommer det noen andre her med sine meninger også :)

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den i butikk. Begge gangene var det menneskelig svikt (de hadde glømt å gjøre noe, husker ikke hva) som var årsaken. Hvordan de har klart å skaffe meg Smart Talk må nesten du svare på? :)

 

Hva tror du reaksjonen blir, og hvordan bør jeg gå frem når jeg ringer? Si at eg forventer kompensasjon? eller bare ringe og si fra, og håpe på kompenasjon, men ikke si noe? Hvilke rettigheter har jeg egentlig?

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være feil hos værken Netcom eller hos forhandler. Det kan jo hende at den som stod som eier på det gamle hadde et mellomnavn, satt opp feil fødselsdato eller noe slikt. Da stopper det opp i systemet. En portering tar vanligvis mellom 10 og 14 dager, ikke en uke.

Lenke til kommentar

Du fikk tlf nesten gratis, et billigere abo enn det du bestillte, og ingen bindingstid... Hvorfor i alle dager ønsker du å heve kjøpet? Vet ikke hvor stor sannsynligheten er for at NetCom rydder opp dette på eget initiativ men jeg ville satt meg i godstolen med den nye mobilen min og holt kjeft inntil da...

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet her ass....

 

Du sparte en tusenlapp på en mobiltelefon, og kan jo bryte avtalen med netcom uten noen gebyrer (smarttalk har ikke bindingstid). Slutt og klag når du egentlig skulle ha feiret! ;)

8688563[/snapback]

Ja, jeg er klar over dette, men vil ikke Netcom likevel då snus i dette på en eller annen måte når jeg melder meg ut av Smart Talk? Etisk så vil det vel være veldig på kanten og..

 

Men du som jobber i Netcom, ikke du men han andre, hvordan kan dette skje? Det e jo helt ufattelig at Netcom klarer denne bragden..

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet her ass....

 

Du sparte en tusenlapp på en mobiltelefon, og kan jo bryte avtalen med netcom uten noen gebyrer (smarttalk har ikke bindingstid). Slutt og klag når du egentlig skulle ha feiret! ;)

8688563[/snapback]

Ja, jeg er klar over dette, men vil ikke Netcom likevel då snus i dette på en eller annen måte når jeg melder meg ut av Smart Talk? Etisk så vil det vel være veldig på kanten og..

 

Men du som jobber i Netcom, ikke du men han andre, hvordan kan dette skje? Det e jo helt ufattelig at Netcom klarer denne bragden..

8688817[/snapback]

 

Sjansen er nok tilstede for at NetCom "rydder opp" når forhandler kontakter NetCom og etterlyser provisjonen sin for salget som er gjort på ditt abonnement.

 

Du skjønner, når du kjøper en telefon med avtaletid får forhandleren en viss sum, for at han skal kunne selge deg telefonen billigere enn vanlig. Forhandlere følger ofte opp dette veldig tett, og vil nok kontakte NetCom dersom de ser at de ikke har mottatt disse pengene for ditt abonnement. Det er jo ikke så rart heller, ellers ville jo forhandler tape penger på salget, og det er de jo ikke interessert i ;)

 

Hva som har skjedd i dette tilfellet er det vanskelig å si -generelt er det mye som kan skje når man skal portere nummer fra én operatør til en annen, men jeg kan ikke kommentere hva som har skjedd i din sak, her på forumet.

 

Jeg vet heller ikke nummeret ditt, så jeg kan ikke sjekke det heller. Om du lurer veldig, kan du gjerne sende meg en PM så kan jeg ta en titt, men da blir det i så fall som NetCom-ansatt, ikke som privatperson her på forumet ;)

Lenke til kommentar

Jeg tviler veldig sterkt på å NetCom vil forfølge saken ut til kunde, da det ble gjort en feil av forhandler og ikke av kunde. Enten vil NetCom påta seg utgiftene eller så vil forhandler hvor feilen ble gjort måtte dekke evt. tap selv. Det etiske er opp til deg å bestemme, men SmartTalk er jo desidert det beste abo til NetCom for tiden, så hvis du bruker det videre kan du hvertfall ha god samvittighet :) Da tjener jo fortsatt NetCom penger på deg :p

 

 

OT:

@ zegenie. Jobber du hos forhandler eller? jeg jobber selv hos kundesenteret til NetCom :cool:

Lenke til kommentar
Jeg tviler veldig sterkt på å NetCom vil forfølge saken ut til kunde, da det ble gjort en feil av forhandler og ikke av kunde. Enten vil NetCom påta seg utgiftene eller så vil forhandler hvor feilen ble gjort måtte dekke evt. tap selv.

8689081[/snapback]

 

Det er vanskelig å si uten at man vet hva som har skjedd. Siden telefonen er kjøpt hos en forhandler, foreligger det jo en signert kontrakt der kunden forplikter seg til AT+ i 12 måneder, så NetCom har sitt på det tørre om de retter opp feilen (evt når forhandler tar kontakt). Men du har rett i at dersom ikke forhandler følger opp saken skjer det nok absolutt ingenting ;)

 

Som kunde er man jo ikke forpliktet til å si fra om leverandøren gjør en feil, men man kan ikke få i pose og sekk, og si at "det er greit å gjøre feil, bare det kommer meg til gode" ;) Men men, skal ikke mene for mye om saken uten å ha detaljene.

 

OT:

@ zegenie. Jobber du hos forhandler eller? jeg jobber selv hos kundesenteret til NetCom :cool:

8689081[/snapback]

 

Spot on :) Er ganske sikker på at med 30 sek på Google og tilsvarende antall sekunder i Outlook eller noe, så finner du meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...