Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død PSU? Tips? *emne oppdatert*


Anbefalte innlegg

Som emne, maskinen booter ikke, dvs virker helt død.

 

Etter jeg kom hjem fra jobb i dag skulle jeg slå på maskinen. Da jeg trykket på på/av bryteren skjedde det ingenting. Jeg sjekket at strømledningen ikke var problemet, og det lyste både bakpå PSU (strømbryter der) og på ene LED-lyset på MB inni maskinen. Når jeg trykker inn strømbryteren skjer det absolutt ingenting, ingen vifte som starter el.

 

Har nå prøvd å la maskinen stå totalt uten strøm i lengre tid uten nytte. Har prøvd å flytte på minnebrikkene (og 1 og 1 av gangen). Har koblet ut alt fra PSU utenom vifter, MB og skjermkort. Har også sjekket at CPU-vifte ikke er årsaken (koblet annen vifte til vifteuttaket på MB). Har tilogmed testet med "manuell" strømbryter (skrutrekker).

 

Har desverre ikke annet skjermkort, minne eller CPU å teste med, så står litt fast der.

 

Noen som har noen andre tips til hva det kan være? Evt. hvordan jeg kan fastslå hvor feilen ligger?

 

*skrivefeil*

Endret av vembi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevnte å glemme specs (men de står i min profil):

CPU: Intel C2D 6300

MB: Asus P5B Deluxe/WiFi

GFX: Sapphire X1900XT

RAM: 2x 1gb OCZ DDR2

SOUND: Creative Soundblaster X-FI Music

PSU: Hiper 580W

CASE: Lian Li PC-6070B Scand

 

Ellers kan jeg nevne at maskinen virket flott før jeg dro på jobb, og jeg slo den av på helt vanlig måte (shutdown i winxp). Selv etter å ha ute strømmen lenge er det ikke noe liv i vifter el. når jeg prøver å slå den på.

Lenke til kommentar

enten har strømforsyningen din tatt kvelden, eller så har ledningen som går fra knappen foran på kabinettet til hovedkortet løsnet fra kontakten. (altså at slå-på-knappen ikke virker).

 

En av delene er det.

Lite trolig at hele hovedkortet har gått i stykker.

Men har det vært tordenvær i området, så er det sikkert det.

 

Mvh,

Tore Stabell

Lenke til kommentar

Etter å ha tatt ut PSU og molt V på den (fså ut til å gi riktig), så fungerte plutselig maskinen når jeg satt den tilbake. La merke til at PSU ga noen høyfrekvente støye-lyder som sluttet midt under målingen.

 

Jaja, fant aldri kilden til problemene, men heldigvis fungerer maskinen igjen og ingenting er bedre enn det :)

Endret av vembi
Lenke til kommentar

Jaja, så lenge var Adam i paradis ( som det heter).

 

Sorry for bumping av tråden, men nå er plutselig maskinen vrang igjen. Fungerte i dag tidlig etter at det hadde fungert i hele går. Slo den av når jeg dro på jobb, og fungerer ikke når jeg kommer hjem igjen.

 

Legger merke til en pulserende høyfrekvent lyd fra min PSU denne gangen også som av og til går over til konstant (samme frekvens?) uten at det hjelper. Opplever også at noen ganger når jeg slår på PSUen (bakpå maskinen), men ikke bryteren på forsiden, så virker det som om maskinen slår seg av og på raskt etter hverandre(viftene varierer opp og ned i rpm, led-lys på HK pulserer osv.). Vil dere si at dette nok skyldes PSU eller HK?

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem med Hiper 580W, hvofor den funker nå vet jeg ikke. Jumpstarta den noen ganger, slo den litt og koblet den til igjen. Har funket fint etter dette, så jeg vil anbefale deg til å la den kjøre noen min på jumpstarta og så koble til igjen, ser ut som den må ''renses'' av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...