Gå til innhold

Spørsmål om livrente


Anbefalte innlegg

Hei,

 

min mormor tegnet en slags livrente, begunstiget til meg, for noen år siden. Jeg får som følge av dette utbetalt noen hundrelapper hver måned. Så vidt jeg har forstått så vil dette pågå i en del år fremover.

 

Er dette en "investering" som er verdt å fortsette, eller er det bare nok et "tulleprodukt" med rekordlav avkastning?

 

Selskapet nekter å gi meg noe informasjon, fordi det er min mormor som "eier" produktet.

 

Er det noen som har litt peiling på livrente, som kan fortelle litt mer? Vil det være gunstig å innløse dette? Hva skjer isåfall da? Hvilke ulemper vil det ha?

 

Alternativet er å sette pengene i aksjefond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedårsaken til at livrente tidligere var ansett som gunstig, var at man ble fritatt fra formuesbeskatning. Dette ble endret i det nye Statsbudsjettet. Livrenten vil med andre ord gjelde som formue.

 

Her står det litt mer om hva livrenten innebærer:

http://www.lofavor.no/lof/id/3425

 

 

Selv har jeg innløst min livrente, og har plassert deler av den i eiendomsfond for å få ned min formue. Dette har den enkle begrunnelsen at jeg i sammenheng med studier/lånekassen ønsker å få fullt stipend.

Lenke til kommentar

Bindingstiden er opphevet, og de aller fleste store aktørene lar deg innløse hele livrenten.

 

Om livrenten i bunn og grunn ikke er penger du trenger før om 3-5 år og ønsker å spare i aksjefond, ser jeg ingen ulempe med å innløse livrenten din og plassere det i et fond.

Lenke til kommentar

Det er vel to typer livrenter. Dvs. tradisjonell livrente (garantert minsteavkastning under spareperiode), og livrente Unit Link (livrente med verdipapirsparing/fond).

 

Såvidt jeg vet er den garanterte avkastningen for tradisjonelle livrenter såpass lav at det i praksis (nå som skattefordelene er fjernet) ikke lenger er noe vesentlig å hente der.

 

I tillegg vil det komme sn slags "straffeskatt" på innløsning av livrenter etter 2011.

Lenke til kommentar

Unit link og livrente er ikke det samme, men enkelte likheter er det. Unit link kan og betales ut i delutbetalinger, men dette er opp til enhver. Unit link er rett og slett en fondskoto der man kan bytte fond inne i link-avtalen uten at det utløser skatt.

 

Uansett, så er det din mormor som kan ta ut pengene og ikke deg. Det er hun som eier livrenten, og du er kun forsikret.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...