Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva syns dere er best ? (passer best)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har selv god erfaring med DY9412, men de krever endel kraft, og da er kanskje ikke MDS det beste å drive dem med...

Det står at den skal yte 1200watt rms i 2ohm, men det er vel å ta i litt tror jeg ;)

8668410[/snapback]

 

 

 

jeg har regnet litt på det og er nesten 200 A sikring og vais man tar 200*12 =2400W

 

og så tar vi 2400W ganger en virknings grad på =0,5 får vi netopp 1200watt så trur det stemmen gjort masse undersøkelser før jeg kjøpte den sent mange mailer til MDS og de sier at det er sant.

Lenke til kommentar

Såklart de sier det, å si noe annet ville jo være det samme som å innrømme at de lyver med produktspesifikasjonene ;)

 

Men det er mulig det stemmer. Watt er uansett ikke alt, men selv 500 watt er faktisk mer enn nok i en bil. 500 watts forsterkere er ikke akkurat dagligdags til innebruk, og det er tross alt et mye større rom som skal fylles. Jeg har selv hatt fullt partynivå med en 2x30W Marantz-forsterker på en JBL 18-tommer, og selv om kontrollen og dynamikken såklart kunne vært bedre var nivået helt tilfredsstillende. Og det er nettopp dét antall tilgjengelig watt bestemmer; kun maksimalt (teoretisk) lydtrykk.

 

Har du vurdert Hertz HS 300 eller Peerless XXLS308SWR?

Lenke til kommentar
Såklart de sier det, å si noe annet ville jo være det samme som å innrømme at de lyver med produktspesifikasjonene ;)

 

Men det er mulig det stemmer. Watt er uansett ikke alt, men selv 500 watt er faktisk mer enn nok i en bil. 500 watts forsterkere er ikke akkurat dagligdags til innebruk, og det er tross alt et mye større rom som skal fylles. Jeg har selv hatt fullt partynivå med en 2x30W Marantz-forsterker på en JBL 18-tommer, og selv om kontrollen og dynamikken såklart kunne vært bedre var nivået helt tilfredsstillende. Og det er nettopp dét antall tilgjengelig watt bestemmer; kun maksimalt (teoretisk) lydtrykk.

 

Har du vurdert Hertz HS 300 eller Peerless XXLS308SWR?

8670144[/snapback]

 

ja har en par cerwin vega 15 tommere som jeg drar med en par nader på 200watt låter bra men kunne vel hatt mer kontroll

 

nei de merkene har jeg ikke sett så my på men virker veldig interessant har du no erfaring med noen av disse ?

Endret av AMD89
Lenke til kommentar

Der kan man se ;) Det er uansett ikke wattstyrken på NADen din som gjør at du mangler kontroll, det kan ha med både høyttaleren selv, strømforsyningen i forsterkeren eller plasseringen i rommet å gjøre. Som sagt avgjør watt-antallet maksimalt teoretisk lydtrykk, ingenting mer. For å bli allegorisk kan man sammenlikne det med en flaske brus. Watt er kun mengden væske i flasken, men det forteller ingenting om det smaker godt eller ikke.

 

Jeg har ikke personlig erfaring med hverken Hertzen eller Peerlessen, men jeg har hørt mye om begge to, og de skal være meget bra til prisen. Hertzen er nok noe mer lettdrevet enn Peerlessen, men begge to vil nok gjøre deg godt fornøyd :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
For å bli allegorisk kan man sammenlikne det med en flaske brus. Watt er kun mengden væske i flasken, men det forteller ingenting om det smaker godt eller ikke.

 

8677283[/snapback]

 

Man drikker aldri opp en 1,5 liter RC-cola istedenfor en vanlig 0,5 coca cola ; )

Endret av Ali_G
Lenke til kommentar

En 1,5-liter er da også bortkastede penger ettersom man fint slukker tørsten med en 0,5 ;)

 

Å ha tilstrekkelig headroom er såklart en fordel, men ærlig talt... trenger man virkelig mer enn et par hundre watt dersom man samtidig skal kunne sitte i bilen? Folk har gått helt av skaftet med watt-dilla, og tror man trenger over 1000 watt for å få nok trøkk :roll:

Endret av epifant
Lenke til kommentar
En 1,5-liter er da også bortkastede penger ettersom man fint slukker tørsten med en 0,5 ;)

 

Å ha tilstrekkelig headroom er såklart en fordel, men ærlig talt... trenger man virkelig mer enn et par hundre watt dersom man samtidig skal kunne sitte i bilen? Folk har gått helt av skaftet med watt-dilla, og tror man trenger over 1000 watt for å få nok trøkk  :roll:

8678589[/snapback]

 

Jammenmeg mye gullkorn ute å går her :p

 

Watt er jo en meget liten faktor om et element spiller høyt eller ikke, mye annet som spiller inn!

Lenke til kommentar

Såklart, men det er da ingen vits i å skulle skrive bok hver gang man svarer på et spørsmål heller? Dessuten sa jeg maksimalt teoretisk lydtrykk, enhver decibel ekstra man klarer å tyne ut etter signalet har forlatt forsterkeren er kun en utnytting av lydtrykk som ellers ville gått tapt, man tryller det ikke frem fra ingensteds ;)

Lenke til kommentar
En 1,5-liter er da også bortkastede penger ettersom man fint slukker tørsten med en 0,5 ;)

 

Å ha tilstrekkelig headroom er såklart en fordel, men ærlig talt... trenger man virkelig mer enn et par hundre watt dersom man samtidig skal kunne sitte i bilen? Folk har gått helt av skaftet med watt-dilla, og tror man trenger over 1000 watt for å få nok trøkk  :roll:

8678589[/snapback]

 

Jammenmeg mye gullkorn ute å går her :p

 

Watt er jo en meget liten faktor om et element spiller høyt eller ikke, mye annet som spiller inn!

8678730[/snapback]

 

Jepp, RMS RMS RMS RMS :tease:

Lenke til kommentar
En 1,5-liter er da også bortkastede penger ettersom man fint slukker tørsten med en 0,5 ;)

 

Å ha tilstrekkelig headroom er såklart en fordel, men ærlig talt... trenger man virkelig mer enn et par hundre watt dersom man samtidig skal kunne sitte i bilen? Folk har gått helt av skaftet med watt-dilla, og tror man trenger over 1000 watt for å få nok trøkk  :roll:

8678589[/snapback]

 

Jammenmeg mye gullkorn ute å går her :p

 

Watt er jo en meget liten faktor om et element spiller høyt eller ikke, mye annet som spiller inn!

8678730[/snapback]

 

Jepp, RMS RMS RMS RMS :tease:

8679552[/snapback]

 

 

 

men hadde dette så mye med rms watt og gjøre hadde det bare gått på watten hadde jeg jo tatt det største. men er derfår jeg spør?

Lenke til kommentar

Sabre International

 

Jeg ville nok anbefalt Beymaen ettersom den både er enklere å få tak i og sannsynligvis vil passe deg bedre. Volt lager svært bra elementer, men noe dypbassen er ofret til fordel for musikalitet, trøkk og detaljer lengre opp i bassen. Til en high-end hjemmehøyttaler ville de vært helt utmerket, men som subbass til bil vil du nok savne litt. Jeg tok den egentlig bare med fordi chassiet er så stilig :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...