Gå til innhold

Forslag til bærbar pc med følgende specs?


Anbefalte innlegg

Zeptoen er en utmerket maskin. Jeg synes likevel at grafikkortet kanskje er litt i overkant kraftig når du i utgangspunktet ikke har tenkt å bruke den til spilling i nevneverdig grad. Kraftig skjermkort betyr kort batteritid og zeptoen gir max 2t 45m batteritid.

 

Zeptoen er først og fremst en maskin for hjemmebrukere. Om du tenker å bruke din maskin til arbeid, bør du også legge vekt på momenter som sikkerhetsfunksjoner og byggekvalitet. Uansett hvor dyr maskinen er, er den neppe så dyr som dataene den inneholder.

 

Hjemme har jeg en XPS M1710. Den brukes kun til private formål og brukes ikke til jobb Dersom denne detter i bakken eller jeg er så uheldig å miste kaffekoppen i tastaturet, mister jeg ikke annet enn nytteprogrammer og spill som jeg uansett kan innstallere på ny.

 

Men når jeg skal ha en maskin til jobben, ser jeg etter noe helt annet. Da er det viktig at dataene den inneholder er godt beskyttet. Til slik bruk er HP's Compaq-maskiner, Fujitsu Siemens Lifebook-serien, Lenovo Thinpad sierien og Dell's Latitude og Precision noe å vurdere.

 

Om du ser nærmere på hvordan en Lenovo T61 er bygget forstår du sikkert hva jeg mener. T61 har en innebygd sikkerhetsfunksjon som oppdager dersom maskinen faller eller blir utsatt for en rask bevegelse hvoretter lesehodet på harddisken parkeres for å unngå skade. I tillegg er komponentene sikret med et "roll cage" i aluminimum som skal sikre dataene mot fallskader. Så selv om kabinettet knuses i et fall, er dataene fortsatt i behold. På samme måte er skjermen sikret. Selve skjermlokket er laget av lett plast for å sikre god forbindelse til trådløse nettverk, men skjermen er likevel sikret med et rammeverk i aluminimum. I tillegg er tastaturet sikret mot væskesøl ved at all væske ledes ut på undersiden gjennom dreneringskanaler. Når du til alt dette legger fingeravtrykksleser, Trusted Platform Module og en rekke nytteprogrammer som gjør deg bedre i stand til å ivareta sikkerheten, står man ovenfor en maskin som er egnet til å besitte data av stor verdi. Med hensyn til Thinkpad-serien bør det også nevnes at den er velsignet med markedets beste tastatur.

 

Det fremgår ikke av dine poster hvorvidt du skal bruke maskinen til jobb eller ikke. Men dersom du er opptatt av å sikre dataene dine, bør du se på mer enn kun komponentene når du velger en maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jon_o,

 

Takker for nyttige og grundige opplysninger!

 

Nei, skal ikke bruke den i jobbsammenheng annet enn å lage powerpointpresentasjoner. Hovedformålet er digital billedredigering, spes når den stasjonære ikke er tilgjengelig. Sekundært komponere musikk (f.eks med Cubase).

Lenke til kommentar
Men du kan stille ned kraften på grafikkortet til zeptoen, slik at den ikke drar like mye strøm.

8678511[/snapback]

 

Uten at jeg kan bekrefte det, vil jeg anta at man har gjort det når man har maktet å skvise 2t og 45m av batteriet. Tror ikke det er så mye mere å hente her.

Lenke til kommentar
2 timer og 45 min er da slett ikke så verst, spes hvis en bruker tunge applikasjoner.

8685872[/snapback]

 

Nei, men du får aldri den batteritiden ved bruk av tunge applikasjoner.

 

Jeg har hentet denne informasjonen fra Netshops hjemmeside:

 

Ved minimum belastning:

6 Cell batteri 2 timer og 45 minutter

 

Ved max belastning (3D og CPU):

6 Cell batteri 1 time og 25 minutter

Lenke til kommentar

Setter de ikke maskina på laveste lysstyrke og lar den stå urørt når de skal finne maks batteritid, eller er de pålagt å ha en viss aktivitet på maskina under slike tester.

 

OT: ga jon_o en pen karakter på posten over her. Fortsett med slike poster jon_o, det hever kvaliteten på forumet her :)

Lenke til kommentar
Setter de ikke maskina på laveste lysstyrke og lar den stå urørt når de skal finne maks batteritid, eller er de pålagt å ha en viss aktivitet på maskina under slike tester.

 

OT: ga jon_o en pen karakter på posten over her. Fortsett med slike poster jon_o, det hever kvaliteten på forumet her  :)

8689330[/snapback]

 

Takker og bukker :)

Lenke til kommentar

Ser at både HEL80 og Z-note 6625 har blitt vurdert. Her er oppfølgeren til HEL80 og en nær konkurrent til 6625: IFL90. Det blir egentlig mye en smaksak hvilken av de to man liker best...

 

Mitt intrykk er at IFL90 kanskje har noe bedre batteritid (hvis sammenligner på batterier med like mange celler), mens 6625 har noen tilkoblinger og noen småting som IFL90 ikke har. Ytelsesmessig vil jeg tro de er ganske like.

 

Mer info om IFL90 her.

 

Når det gjelder byggekvalitet og Compal (HEL80 / IFL90) så er de kjent for å ha en god holdbarhet/kvalitet. IBM er vel kjent for å ha veldig bra byggekvalitet på sine bærbare PCer? Det jeg har lest er at Compal er bittelitt under IBM, men rett under. Altså veldig bra kvalitet :)

 

EDIT: Angående multicom: Tenker du reint teknisk på å handle der? Veldig enkelt og greit.

 

Har hatt en retursak med de, og den gikk i alle fall fint :)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Ser at både HEL80 og Z-note 6625 har blitt vurdert. Her er oppfølgeren til HEL80 og en nær konkurrent til 6625: IFL90. Det blir egentlig mye en smaksak hvilken av de to man liker best...

 

Mitt intrykk er at IFL90 kanskje har noe bedre batteritid (hvis sammenligner på batterier med like mange celler), mens 6625 har noen tilkoblinger og noen småting som IFL90 ikke har. Ytelsesmessig vil jeg tro de er ganske like.

 

Mer info om IFL90 her.

 

Når det gjelder byggekvalitet og Compal (HEL80 / IFL90) så er de kjent for å ha en god holdbarhet/kvalitet. IBM er vel kjent for å ha veldig bra byggekvalitet på sine bærbare PCer? Det jeg har lest er at Compal er bittelitt under IBM, men rett under. Altså veldig bra kvalitet :)

 

EDIT: Angående multicom: Tenker du reint teknisk på å handle der? Veldig enkelt og greit.

 

Har hatt en retursak med de, og den gikk i alle fall fint :)

 

- Amund

8708102[/snapback]

 

Ser ut som en verdig kandidat mot Zepto 6625WD. Har laget en egen tråd vedr dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...