Gå til innhold

Hvordan mounte windows partisjon i Linux


SciBirg

Anbefalte innlegg

Har en god del filmer (.avi) som er på en Windows partisjon. Dessverre er Windows blitt så ustabilt grunnet virus etc, at det er nesten ubrukelig. Har Linux Mandrake 9.0 installert også men trenger råd og vink for hvordan mounte katalogen med filmene i Linux.

 

Skal jeg bruke VMware eller Wine? Og hva skal jeg skrive inn i så fall? Kan katalogen jeg mounter bli permanent mountet eller må jeg repetere kommandoene for hver gang?

 

 

Hilsen

 

SciBirg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du hvite hvilke partisjoner disse filmene ligger på, og hva disse partisjonene heter i Linux.

For vanlige IDE disker vil dette trolig være /dev/hdxX (f.eks /dev/hda1 for første partisjon på første disk)

 

Så trenger du en plass og mounte denne partisjonen.

du f.eks bruke "mkdir /mnt/divx" for å lage en katalog som heter divx i /mnt.

For å mounte må du så bruke en kommando som heter "mount". ( :roll: )

For bruker windows FAT partisjoner må du bruke "mount -t vfat /dev/hdxX /mnt/divx" og bruker du NTFS blir det "mount -t ntfs /dev/hdxX /mnt/divx"

 

Noen ganger er ikke NTFS støtte bygd inn i kjerna, og jeg har aldri prøvd Mandrake, men det finner du nok fort ut av. du kan også få problemer med å skrive til NTFS da det er ustabilt i Linux, noe som resulterer i at du stort sett bare for lese tilgang til NTFS partisjoner.

 

Good Lux!

Lenke til kommentar

Prøv

 

mount /dev/hdxn /mnt

 

der /hdxn er den x'te ide disken i systemet ditt (controller 1 master =a, controller 1 slave =b, osv), og n er partisjonsnummeret på disken. Det kan hende at du også må spesifisere partisjonstypen, som gis med -t ntfs/vfat etc.

Hvis du vil at disse skal mountes hver gang maskinen starter, så må du legge til en linje i filen /etc/fstab.

Se evt man mount og fstab for mer info.

 

-TunK-

 

Har en god del filmer (.avi) som er på en Windows partisjon. Dessverre er Windows blitt så ustabilt grunnet virus etc, at det er nesten ubrukelig. Har Linux Mandrake 9.0 installert også men trenger råd og vink for hvordan mounte katalogen med filmene i Linux.

 

Skal jeg bruke VMware eller Wine? Og hva skal jeg skrive inn i så fall? Kan katalogen jeg mounter bli permanent mountet eller må jeg repetere kommandoene for hver gang?

 

 

Hilsen

 

SciBirg

Lenke til kommentar

Selv har jeg gjort dette lenge på min maskin, og jeg er redd for å repetere de andre. Skal svare på noe de andre ikke har gjort:

 

For å ha den mounted hele tiden, etter reboot og slikt så må du, ihvertfall jeg, legge den inn i en fil som heter /etc/fstab . Er ganske usikker på om den er i mandrake, ettersom jeg bruker Gentoo.

 

Her er min fstab:

 

# Windows Partitions

/dev/hda1 /mnt/disk-c ntfs ro,auto,users,umask=022 0 0

/dev/hda5 /mnt/disk-d vfat auto,users 0 0

/dev/hda6 /mnt/disk-e ntfs ro,auto,users,umask=022 0 0

 

Ganske enkelt å sette opp, og om du er usikker så er det bare å se på de andre som står over der, om du har en slik fil i din /etc/ mappe ;)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ja, nå ble jeg lettet!! Jeg hadde lagt merke til at det var mulig å mounte hdd i kontrollpanelet men trodde at det kun gjaldt "nye" harddisker.

 

Ok, kontrakten min på jobb ble ikke fornyet så jeg får nok litt tid til å eksperimentere..... :cry:

 

Er det noen som trenger en stakkars Helpdesk medarbeider?

 

 

Hilsen

 

SciBirg

Lenke til kommentar

Vit at NTFS-driveren i Linux ikke er til å stole på. Du bør _ikke_ skrive til NTFS-partisjoner fra Linux. Skal du permanent dele partisjoner mellom Windows og Linux er det fat32 som gjelder.

 

Ny jobb kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Hvis du omskolerer deg til sykepleier kommer du sikkert ikke til å mangle arbeid de neste 50 årene.

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...