Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan kiropraktor skrive sykemelding?


Ozwald

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er usikker, men jeg antar at en kiropraktor kan skrive en slags melding om hva som feiler deg, om det feiler deg noe. Det er en grunn til at leger ofte henviser til kiropraktorer og jeg vil da anta at kiropraktoren kan skrive en sykemelding hvis tilstanden din tilsier det.

Lenke til kommentar
Kiropraktorer har (dessverre) rett til å sykemelde i inntil 8 uker.

8659847[/snapback]

 

Dessverre?

8660062[/snapback]

For det første så har ikke kiropraktorer (nødvendigvis) allmennbehandlingsutdanning, så jeg har problemer med å se på hvilket grunnlag en kiropraktor skal kunne sykemelde en person. Vedtaket om at kiropraktorer skal kunne sykemelde i inntil 8 uker er også kritisert fra legehold.

 

For det andre så har jeg svært liten tro på kiropraktikkens virkning. Det er svært svakt vitenskaplig materiale som taler for kiropraktikk. De fleste undersøkelser har vist at kiropraktikk gir liten til ingen effekt. Men det er en digresjon og hører hjemme i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
For det første så har ikke kiropraktorer (nødvendigvis) allmennbehandlingsutdanning, så jeg har problemer med å se på hvilket grunnlag en kiropraktor skal kunne sykemelde en person. Vedtaket om at kiropraktorer skal kunne sykemelde i inntil 8 uker er også kritisert fra legehold.

 

For det andre så har jeg svært liten tro på kiropraktikkens virkning. Det er svært svakt vitenskaplig materiale som taler for kiropraktikk. De fleste undersøkelser har vist at kiropraktikk gir liten til ingen effekt.  Men det er en digresjon og hører hjemme i en annen tråd.

8666614[/snapback]

 

En kiropraktor er på lang vei kompetent nok til å kunne sykemelde et individ, også i situasjoner der legen ikke ser hvorfor. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker kiropraktikk i tvil heller, men jeg antar at du har liten eller ingen erfaring med det. Det siste utsagnet du kommer med ser jeg på som direkte feil, spesielt når du ikke backer det opp med kilder.

Lenke til kommentar

Til forsvar, må jeg nevne at det ligger i utdannelsen.

Legen har en bredere sykdoms kunnskap og en opptrent helsekompentase som ingen andre har...

 

Med din logikk, så kan tom. sykesøster skrive ut sykemelding.

 

Det er også grunnen hvorfor kiroprakt ikke kan skrive ut resepter...

(Eller har de lov i år og? ;) )

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Til forsvar, må jeg nevne at det ligger i utdannelsen.

Legen har en bredere sykdomms kunnskap og en opptrent helsekompentase som ingen andre har...

 

Med din logikk, så kan tom. sykesøster skrive ut sykemelding.

 

Det er også grunnen hvorfor kiroprakt ikke kan skrive ut resepter...

(Eller har de lov i år og? ;) )

8667795[/snapback]

 

Leger har generelt sett ikke peiling på ting som for eksempel idrettsskader. Det er ganske kjent at leger har en tendens til å feilinformere når det gjelder slike ting, noe som er forståelig med tanke på at langt i fra er orakler. Kiropraktorer er mye bedre på sitt felt enn leger og med tanke på at 80% (jepp) av alle nordmenn før eller siden får problemer med ryggen er det selvsagt at kiropraktikk er en stor ressurs for samfunnet og hvis ikke en kiropraktor som både kan diagnosere og behandle, kan skrive sykemelding på noe en lege kanskje aldri hadde oppdaget, så jobber helsetjenesten mot seg selv.

Lenke til kommentar
Leger har generelt sett ikke peiling på ting som for eksempel idrettsskader. Det er ganske kjent at leger har en tendens til å feilinformere når det gjelder slike ting, noe som er forståelig med tanke på at langt i fra er orakler. Kiropraktorer er mye bedre på sitt felt enn leger og med tanke på at 80% (jepp) av alle nordmenn før eller siden får problemer med ryggen er det selvsagt at kiropraktikk er en stor ressurs for samfunnet og hvis ikke en kiropraktor som både kan diagnosere og behandle, kan skrive sykemelding på noe en lege kanskje aldri hadde oppdaget, så jobber helsetjenesten mot seg selv.

8669423[/snapback]

 

 

mange jeg kjenner som har vært hos kiropraktor, ingen av de som har blitt friske fra plagene, det en kiropraktor derimot er flink til er å utsette plagene. det at en kiropraktor kan skrive ut en så lang sykemelding er jo bare helt idiotisk. 4-5 dager max, med krav om at man går til lege ved forlenging hadde vært mye mer naturlig. og da hatt et bedre samarbeid mellom de to instansene. skal vedde på at det er minst like mye om ikke mer dritt snakk fra kiropraktorer om leger som det er andre veien.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
En kiropraktor er på lang vei kompetent nok til å kunne sykemelde et individ, også i situasjoner der legen ikke ser hvorfor. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker kiropraktikk i tvil heller, men jeg antar at du har liten eller ingen erfaring med det. Det siste utsagnet du kommer med ser jeg på som direkte feil, spesielt når du ikke backer det opp med kilder.

8667464[/snapback]

Vanlige fastleger har vel ikke akkurat noen spesiell ekspertise, men de kan litt om alt. Omtrent hver eneste gang jeg er hos fastlegen blir jeg skrevet videre til spesialist, fastlegen er bare et ekstra ledd. De gangene det stopper hos fastlegen er om man har fått kraftige hjernerystelser, halsbetennelser, omgangssjuke som trenger legeerklæring osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
mange jeg kjenner som har vært hos kiropraktor, ingen av de som har blitt friske fra plagene, det en kiropraktor derimot er flink til er å utsette plagene. det at en kiropraktor kan skrive ut en så lang sykemelding er jo bare helt idiotisk. 4-5 dager max, med krav om at man går til lege ved forlenging hadde vært mye mer naturlig. og da hatt et bedre samarbeid mellom de to instansene. skal vedde på at det er minst like mye om ikke mer dritt snakk fra kiropraktorer om leger som det er andre veien.

8670327[/snapback]

 

Og du baserer dine meninger kun på vennene dine? Hvis du får nakkesleng og verken lege eller tid kan hjelpe deg, går du ikke til kiropraktor da? Kiropraktor funker, det er derfor det er en godkjent behandlingsmetode i Norge og det er derfor man får statlig støtte ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...