Gå til innhold

8800gts 320MB eller 640? eller slenge på 8800gtx?


Anbefalte innlegg

Noen vil si at 320MB versjonen holder til 1280x1024 oppløsningi alle spill, jeg vil nok selv si det er BS.

Skal du først ha ett av 8800GTS kortene, gå for 640MB versjonen eller GTX kortet.

 

Grunn: Prøv og spill spill som Oblivion med ett kort med mindre enn 512MB RAM....

8654665[/snapback]

 

Det var vel strengt tatt du som dro samtalen over på oblivion.

 

Men herregud, selv om jeg kjører det knirkefritt moddet til pokker i 1280x1024, så vil ikke det si at andre mennesker her på forumet UTEN 8800gts 320 vil være enige i at det går an.

 

Skal strekke meg langt for å unngå å bruke uttrykket idioter her, men påståelige tullinger lar jeg passere.

 

:thumbdown:

 

I tillegg gjør de fleste fabrikkoverklokkede versjoner av 320serien det strengt tatt en god del bedre enn 640versjonen på 1280x1024 og NESTEN like bra i 1600x1200 (Evga superclocked, Msi OC, Xfx xxx), og det til en vesentlig lavere pris.

 

Men for all del, bruk pengene på ingenting, og kjøp 640.

 

Linky: http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2953

 

320 OC vs GTX

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp 640MB versjonen hvis du har rådt til det, styr unna GTX og heller øverklokk GTS versjonen din. Nyere spill som kommer blir meget minne intesetivt og du kan allerede se stor forskjell i spill som serius sam 2 og ghost reacon / las vegas.

 

320MB versjonen er ikke å anbefale pga pris forskjellen er så liten nå til dags.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg vet iallefall at jeg leste en test (Tror det var Guru3D) hvor 320MB versjonen ramlet helt mellom 2 stoler i Ghost Recon grunnet for lite RAM. Og det er jo bare en indikasjon på hvordan det kanskje blir fremover.

 

Man kan vel kanskje si at majoriteten av dagens spill går like fint på 320MB versjonen som på 640MB versjonen med unntak av noen spill. Men jeg er temmelig sikker på at dette kommer til å endre seg ikke så veldig langt frem i tid. Tenker da veldig på DX10 spillene. Og hvis prisforkjellen mellom 320MB versjonen og 640MB versjonen er rundt 500,- Kroner så er det jo mye mer fornuftig å gå for sistnevnte.

 

En gang i tiden kom det en overgang hvor 128MB ble for lite og 256MB nærmest ble et krav på moderne spill. Og nå har vi vært lenge i den fasen hvor 256MB/320MB holder, så overgangen til at 512/640/768 blir et krav er veldig nær tror jeg.

 

Men for all del, om man kjøper 320MB versjonen så betyr ikke det at man er skakkjørt om et halvt år, det betyr kanskje bare at man må redusere oppløsning/detaljer i noen spill.

 

Og forresten, i Oblivion om man bruker Quarls Texture pack 3 eller hva den heter, så går det hakkete selv med 8800GTX. Men det har vel med Disk loading å gjøre.

 

Oblivion er forøvrig ødelagt av Frame skipping buggen. Nemlig at bildet ikke vil synkronisere seg med spillet. Slik at det ser ut som hakking uansett hvor mange FPS man har.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Er det nokon spesiell grunn til at du ikkje vurderer å kjøpe grafikkortet som er like dyrt som GTS 640 og som per i dag ligg midt mellom GTS 640 og GTX i ytelse ? Ytelsen til kortet vil mest sannsynleg også auke ganske mykje meir ettersom det kjem nye drivere.

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar

8800gts (320mb) koster billigst 2400, pluss på 600 så har du 8800gts (640mb). Til samme pris finner man HD 2900 XT som med den nyeste driveren yter i snitt mellom 10-15% høyere enn 8800gts (640mb). Har tro på at den i fremtiden kan yte enda endel bedre pga stort potensiale i drivere (ytelsen har økt ca 20% siden lansering). Test av HD 2900 XT med nyeste driver finner du her:

http://www.hkepc.com/bbs/hwdb.php?tid=7908...-HIS&rid=790821

 

Baksidene er høyere effektforbruk og dermed noe mer støy i 3D-modus

 

*alle priser er funnet i prisguiden

Lenke til kommentar
Har du prøvd? Så harde påstander så du kommer med så håper jeg virkelig det...

Om jeg har prøvd? Har fiksa og triksa med Oblivion helt siden det kom ut, så ja, jeg har prøvd ;)

Og min erfaring er at ingen kort med under 512MB klarer og dra de mngrer av teksturer osv som lett kommer i Oblivion.

8655373[/snapback]

 

 

Jaha? Jeg kjører oblivion HELT MAX (ultra) med 256MB minne i skjermkortet mitt, har ett overclocka 7800gs så tviler på at du trenger 512!

Lenke til kommentar
Har du prøvd? Så harde påstander så du kommer med så håper jeg virkelig det...

Om jeg har prøvd? Har fiksa og triksa med Oblivion helt siden det kom ut, så ja, jeg har prøvd ;)

Og min erfaring er at ingen kort med under 512MB klarer og dra de mngrer av teksturer osv som lett kommer i Oblivion.

8655373[/snapback]

 

 

Jaha? Jeg kjører oblivion HELT MAX (ultra) med 256MB minne i skjermkortet mitt, har ett overclocka 7800gs så tviler på at du trenger 512!

8675215[/snapback]

 

Jeg tror du får problemer om du bruker Texture pakker med 4096x4096 texturer. Quake4 er et bra eksempel på et spill du ikke kan kjøre med et kort som bare har 256MB RAM dersom du bruker Ultra High quality.

Lenke til kommentar
Har du prøvd? Så harde påstander så du kommer med så håper jeg virkelig det...

Om jeg har prøvd? Har fiksa og triksa med Oblivion helt siden det kom ut, så ja, jeg har prøvd ;)

Og min erfaring er at ingen kort med under 512MB klarer og dra de mngrer av teksturer osv som lett kommer i Oblivion.

8655373[/snapback]

 

 

Jaha? Jeg kjører oblivion HELT MAX (ultra) med 256MB minne i skjermkortet mitt, har ett overclocka 7800gs så tviler på at du trenger 512!

8675215[/snapback]

 

Jeg tror du får problemer om du bruker Texture pakker med 4096x4096 texturer. Quake4 er et bra eksempel på et spill du ikke kan kjøre med et kort som bare har 256MB RAM dersom du bruker Ultra High quality.

8675319[/snapback]

 

Lol! Quake4 kjører jeg lett som bare faen, har aldri hatt noe som i heletatt ligner på hakking (lagg) i det spillet! Altså på max grafikk!

 

EDIT: Skall installere spillet nå for å se om jeg har rett, noen måneder siden jeg har spillt spillet, men jeg mener jeg kjørte det på Ultra High.

 

EDIT2: Så kom jeg på at jeg har disablet DVD-spilleren med fordel for GPU vifta..

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
Har du prøvd? Så harde påstander så du kommer med så håper jeg virkelig det...

Om jeg har prøvd? Har fiksa og triksa med Oblivion helt siden det kom ut, så ja, jeg har prøvd ;)

Og min erfaring er at ingen kort med under 512MB klarer og dra de mngrer av teksturer osv som lett kommer i Oblivion.

8655373[/snapback]

 

 

Jaha? Jeg kjører oblivion HELT MAX (ultra) med 256MB minne i skjermkortet mitt, har ett overclocka 7800gs så tviler på at du trenger 512!

8675215[/snapback]

 

Jeg tror du får problemer om du bruker Texture pakker med 4096x4096 texturer. Quake4 er et bra eksempel på et spill du ikke kan kjøre med et kort som bare har 256MB RAM dersom du bruker Ultra High quality.

8675319[/snapback]

 

Lol! Quake4 kjører jeg lett som bare faen, har aldri hatt noe som i heletatt ligner på hakking (lagg) i det spillet! Altså på max grafikk!

 

EDIT: Skall installere spillet nå for å se om jeg har rett, noen måneder siden jeg har spillt spillet, men jeg mener jeg kjørte det på Ultra High.

8675755[/snapback]

 

Jeg mener å ha testet dette med et 7800GTX 256MB og siden texturer på Ultra High quality ikke fikk plass i skjermkortets minne gikk det tregt. Men mulig jeg husker feil. Doom3 derimot gikk greit på Ultra

Lenke til kommentar

En kan jo selv tenke seg minnebruken ved f. eks DX10 som støtter 8192x8192 (altså fire ganger høyere enn DX9)

 

I oblivion med AA og 1280x1024 + texture mod, så overskrider minnebruken faktisk 512MB. Det gjør ikke veldig mye om den overskrider litt, men 320MB versjonen ville nok slitet en del.

DX10 vil gjøre problemet større.

 

Nei, jeg ville absolutt ha gått for 640MB versjonen om man har råd.

Lenke til kommentar
Jeg har spilt Oblivion siden det kom ut, og spiller det enda, så jeg snakke nok ikke BS lilel venn ;)

Quoter meg selv...

 

Merk at dette er med Vanilla Oblivion, altså spillet UTEN noen som helst form for ekstra teksturer eller noe.

 

Med disse teksturene blir tallene noe helt annet, og har du Oblivion på Pc er mods ett

MUST HAVE

8660602[/snapback]

 

mulig du bruker mods. men er ikke no must. om du kan ikke sammenligne ytelse da. da må man ta oblivion uten mods.

Lenke til kommentar

Skal du spille R6: Vegas, så får du fint utnyttet 8800GTX med 1280x1024 og 2xAA/4xAA. (spillet krever helt enormt av skjermkortet)

 

mulig du bruker mods. men er ikke no must. om du kan ikke sammenligne ytelse da. da må man ta oblivion uten mods.

Det er gjerne 1 -2 modder som står for 95% av den ekstra minnebruken, så det skal ikke være altfor vanskelig å sammenligne.

Forskjellen i grafikk kan også bli som natt og dag.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...