Gå til innhold

500 DG Super blits fungerer ikke optimalt...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en Sigma EF 500 DG Super blits på mitt 300D.

 

Jeg har følgende problemer når jeg bruker de manuelle programmene:

 

1. Blitzen slår seg ikke alltid på. Jeg trykker på blits-knappen, men det er ikke alltid blitzen reagerer. Jeg har ikke funnet noen logikk i når den kommer og ikke. Tror ikke jeg venter på at den blir klar, for den varierer ofte i tid. Ofte når jeg tar flere bilder på rad så fyrer den bare på noen av de...den interne blitzen reagerer alltid når jeg ønsker.

 

 

2. Lysmåleren ser ikke ut til å ta hensyn til at jeg skal bruke blits. Derfor ender jeg opp med for treige lukkertider, eller for stor blenderåpning når jeg bruker andre programmer enn M. På M går det greit, men da er jeg avhengig av å ta flere bilder for å finne rette innstillinger.

 

 

3. Ved sollys bruker jeg ofte blits for å fjerne skygger. Men da får jeg ikke stilt lukkertiden til kortere enn 1/200 fordi den skal synkes med blitsen. Dette fører til tider til utbrente bilder, men det er vel ingen måter å komme rundt dette uten å justere ISO og blender evt. å droppe blits?

 

 

Noen gode råd?

 

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i innstillingene på blitsen enda. Manualen virker gresk foreløpig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oceanborn: Jeg tror ikke det er blitsen som er treg å lade seg opp. For noen ganger reagerer den ikke selvom den har fått lang tid til å lade seg opp, mens andre ganger reagerer den meget raskt.

 

Patrol: Jada, har prøvd å se i bruksanvisningen, men den er ikke særlig god. Punkt 1 mistenker jeg at er en feil, og jeg finner ikke noe i bruksanvisningen.

 

Punkt 2 finner jeg ikke noe om i bruksanvisningen.

 

Punkt 3 står det faktisk noe om, så der skal jeg teste ut seinere. Men, jeg tenkte ikke på å se etter en slik funksjon før Kristallo tipset meg! ;)

Lenke til kommentar

har testet litt nå:

 

1. kan kanskje være ladingen på blitsen som er treg allikevel...for den fungerer så snart det røde lyset lyser...skal prøve med nye batterier seinere og se om det løser problemet...

 

2. lysmåleren endrer seg litt når jeg slår på blits, men tror den rett og slett har for liten tro på blitsen... ;)

 

3. FP/High speed sync gjorde susen. Måtte riktignok velge lukkertid før jeg slo på blitsen for å klare å slå på FP. Hvis ikke så låste den seg på maks 1/200.

 

 

takker for svar så langt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...