Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geometri - konstruksjon av figurer....


Anbefalte innlegg

Hei jeg er en 14 ( 8.klasse) år gutt som ikke skjønner hvordan å konstruere et rektangel, kvadrat

eller et parallelogram ut av å bare få oppgitt diagonalen eller diagonalen og side-lengde...

 

Eks: Konstruer rektangelet; Diagonalene er 8,5cm og lengden er 7cm...

 

Det er en av oppgavene jeg ikke greier...

 

Det står ikke noe om konstruksjon av en rekke geometriske figurer ut av bare diagonalene, så plis hjelp meg.. Må bli ferdig med matteleksene i dag ;)

 

Takk på forhånd... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eks: Konstruer rektangelet; Diagonalene er 8,5cm og lengden er 7cm...

 

Det er en av oppgavene jeg ikke greier...

8653327[/snapback]

 

Du kan begynne med å trekke en strek som er 7 cm lang, som altså blir grunnlinjen. Du markerer linjen med A og B på hvert ytterpunkt. Og siden du vet at du skal lage en rektangel så må sidene være 90 grader. Du legger passerspissen på A og lager en 90 gradersvinkel. Du slår en lang strek for du vet ikke hvor lang 90-gradersstreken skal være. Så tar du og drar passerspissen og "passerblyanen" fra hverandre slik at avstander blir 8,5 cm mellom dem. deretter legger du passerspissen i B og og slår en bue. Der buen treffer 90 graderslinja fra A, skal D være. Nå vet du hvor høy rektangelet er (avstanden fra A og D), og da skaper du den samme høyden i B i en 90-gradersvinkel, der det skapes C. Deretter trekker du en linja fra C til D. Og voilla, du har konstruert rektangel!

 

(Veldig vanskelig å forklare over nettet, og unskylder meg for mang av skrivefeil)

Endret av Atir_
Lenke til kommentar

Du kan begynne med å trekke en strek som er 7 cm lang, som altså blir grunnlinjen.

8653843[/snapback]

 

Syns du bør heller trekke en lang nok strek (over 7 cm) også bruke passer på linjen til å få 2 punker 7 cm fra hvreandre. Ikke akkurat feil å "tegne" en 7 cm strek, men han skulle jo konstruere.

 

Du kan også bruke pytagoras regelen til å sjekke om du har regnet riktig.

 

Hypotenus ^ 2 = Katet ^ 2 + Katet ^ 2

 

8,5 ^ 2 = 7 ^ 2 + x ^ 2

 

72,25 - 49 = x ^ 2

 

x = ca 4.8218253804964774978800155237163

 

N.B. Hvis oppgaven er å konstruere så bør du ikke regne ut på denne metoden og deretter tegne det :) Gjør som Atir sier, bare greit å få sjekket om man har konstruert "riktig" hvis man kan regne det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...