Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internet stopper, router må restartes


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et problem vedrørende Internet-tilkoblingen(e) mine. Både hjemme i min egen leilighet og hos mine foreldre (begge Telenor-kunder), så stopper plutselig Internet å virke, hvorpå jeg må restarte routeren for å få fart på det igjen. Det virker da så og si umiddelbart, men jeg skjønner ikke hva dette kan skyldes. Det er to ulike routere som står på de forskjellige stedene, jeg har opplevd problemet på 4 forskjellige maskiner, og jeg finner ikke noe sammenheng mellom tidspunktene det skjer på. Jeg har dessverre ikke så mye teknisk info, da jeg ikke egentlig vet helt hvor jeg skal begynne å lete enda, men tenkte kanskje at noen hadde vært borti noe lignende, og at det kanskje fantes en veldig enkel løsning. Sitter her nå og prøver å laste ned noen filer, men det er like før det klikker for meg, da jeg har blitt avbrutt 6 ganger den siste timen... For ordens skyld kan jeg nevne at jeg bor på østlandet, mens mine foreldre er på vestlandet, så det er ingen sammenheng der.

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det jo tydeligvis noen innstillinger et sted. Plugget kabelen direkte i maskinen nå, og da funker det fint, men hele poenget med et trådløst nettverk er jo nettopp det å slippe alle kablene, så det er jo langt ifra en holdbar løsning. Jeg kan bare ikke skjønne hva det skal være, med tanke på at linjen virker ok, og dette skjer på to vidt forskjellige routere... Håper noen med litt peiling kan komme med noen oppklarende ord... ;)

Lenke til kommentar

Høres ut som problemet ligger i ruteren og ikke på selve linjen.

 

Det kan være vanskelig å feilsøke fram til nøyaktig hva som er feilkilden. Det enkleste og mest effektive er sansynligvis å ta en resett på ruteren. Da fikser det ihvertfall de fleste ting som ikke er fysiske defekter i ruteren.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ridefort: Jeg har to PC'er som jeg har brukt begge steder, og det skjer med begge dem. I tillegg har pappa en han bruker her hjemme, og min samboer en hu bruker hjemme hos oss. Det skjer med alle sammen. Mye tyder vel derfor på at det er routerne og ikke linjen eller maskinene det er noe i veien med, men jeg synes likevel at det er merkelig at det begge skjer med to helt forskjellige routere på hver sin kant av landet. Godt mulig at det er en innstilling eller noe som ikke helt stemmer overens, men hvordan finner jeg ut at de er på samme kanal, og hvis de ikke er det, skulle det da ha virket i det hele tatt?

 

Roy: Jeg er ingen kløpper på dette, så jeg har det ikke i hodet, men jeg vet at den som er her hvor jeg er nå er en D-Link, mens den hjemme er en Asus. Jeg har ikke kjøpt noen av dem selv, så jeg er litt usikker på alle spesifikasjoner. Har ikke sjekket om jeg har siste firmware nei, hvor sjekker jeg det? Begge linjene er ca 3mb fra Telenor.

 

Stigma: Dersom jeg resetter routeren. Må jeg da sette opp hele nettverket på nytt? (Som dere sikkert skjønner har jeg ikke gjort dette selv, så da må jeg få hjelp igjen)

 

Takk for all hjelp foreløpig :)

Lenke til kommentar

wabby: Trekke strømmen gjør jeg hele tiden. På den jeg sitter på nå bruker jeg BitComet til nedlasting. Har også lurt på om det kan være noe av grunnen, men bruker DC++ på den andre min, og de to siste driver ikke med nedlasting.

 

Jeg skjønner jo at kabling vil gjøre det mer stabilt, men det kan umulig være nødvendig for å kunne få en grei linje trådløst. Så bra må vel dagens routere være?

 

la7dfa: Stemmer forsåvidt at jeg kjører BitTorrent nå ja, men hvorfor skal dette skape noe mer problemer enn alt annen trafikk? Hadde satt pris på en god forklaring her, da jeg kanskje skjønner mer hva som ligger bak. Uansett så er det jo også slik at dette skjer med jevne mellomrom (dog ikke så ofte), når jeg bare surfer vanlig på nettet.

Lenke til kommentar
wabby: Trekke strømmen gjør jeg hele tiden. På den jeg sitter på nå bruker jeg BitComet til nedlasting. Har også lurt på om det kan være noe av grunnen, men bruker DC++ på den andre min, og de to siste driver ikke med nedlasting.

 

Jeg skjønner jo at kabling vil gjøre det mer stabilt, men det kan umulig være nødvendig for å kunne få en grei linje trådløst. Så bra må vel dagens routere være?

 

la7dfa: Stemmer forsåvidt at jeg kjører BitTorrent nå ja, men hvorfor skal dette skape noe mer problemer enn alt annen trafikk? Hadde satt pris på en god forklaring her, da jeg kanskje skjønner mer hva som ligger bak. Uansett så er det jo også slik at dette skjer med jevne mellomrom (dog ikke så ofte), når jeg bare surfer vanlig på nettet.

8646164[/snapback]

 

 

Firmwaren sjekker du ved å se i oppsettet til boksen, dersom du ikke har erfaring, få noen å hjelpe deg med eventuelt å oppgradere firmwaren.

 

Ja noen rutere kan ha problem når de blir belastet mye, dersom det ikke nytter med å oppgradere firmware, forsøk å teste en nyere ruter.

 

Har ikke noen anbefaling på merke, Finnes mye forskjellig der ute, Dlink, Linksys, Trendnet, SMC osv....

Lenke til kommentar

Bittorrent skaper veldig mange forbindelser mot internett. Hvis du har for mange slike forbindelser pr sekund vil prosessoren i router bli overbelastet. Dette fører så til at den enten krasjer eller går i sirup. Det er svært få routere som takler f.eks 200 forbindelser, allikevel er dette som oftest default verdi som bittorrentprogrammene er satt opp med. Dermed blir det masse problemer for de aller fleste som bruker bittorrent uten å ha kjøpt spesiell bra hardware som kan takle mye trafikk.

 

Se her så ser du at routere ikke tåler uendelig belastning:

http://www.smallnetbuilder.com/component/o...,189/chart,124/

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med trådløst brudd og stabil kabel. Har 12 mb linje fra Telenor og bruker Apples Airport Extreme (n-standard). Eneste måte å få igang den trødløse forbindelsen er enten å slå av-på den trådløse forbindelsen eller å skru av-på strømmen på Airporten.

Har byttet til kanal 6 på Airporten, skrudd på forstyrrelsesvern og stengt for alle andre enn MAC-adressene til de to Macene som kjører trådløst.

Bruker ikke bittorrentprogram, men dattera er mye inne på MyFace o.l. steder. Kan disse skape problemer?

Endret av leikvik
Lenke til kommentar

Hmmm.. Det virker jo som om stor trafikk kanskje kan være problemet her, men er det da noen som kan anbefale en trådløs router som tåler både nedlasting, to maskiner på samme nettverk og som likevel ikke dør hele tiden..

 

Eventuelt som har forslag til hvordan jeg kan løse dette uten å måte gå til anskaffelse av nytt utstyr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...