Gå til innhold

Persia VS Pakistan


Anbefalte innlegg

Persia (Iran) VS Pakistan

 

Dette er min andre oppgave siden jeg fikk sekser på den første prøver jeg meg igjen med land fra midtøsten.

 

Hvilket land ville dere valgt å reise til?

 

Med Tanke På Kultur, Historie Teknologi....OSV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må korrigere deg slik at du ikke taper en sekser denne gangen. Iran ligger i midtøsten, men ikke Pakistan. Pakistan ligger i Asia. Hvis du skal sammenlikne land fra midtøsten bør du finne et annet land enn Pakistan.

 

Jeg hadde dratt til begge landene for de har unike kulturer og landskap som er helt forskjellige fra hverandre. :w00t:

 

Persia (Iran) VS Pakistan

 

Dette er min andre oppgave siden jeg fikk sekser på den første prøver jeg meg igjen med land fra midtøsten.

 

Hvilket land ville dere valgt å reise til?

 

Med Tanke På Kultur, Historie Teknologi....OSV

8639114[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg må korrigere deg slik at du ikke taper en sekser denne gangen. Iran ligger i midtøsten, men ikke Pakistan. Pakistan ligger i Asia. Hvis du skal sammenlikne land fra midtøsten bør du finne et annet land enn Pakistan.

 

Jeg hadde dratt til begge landene for de har unike kulturer og landskap som er helt forskjellige fra hverandre.  :w00t:

 

Persia (Iran) VS Pakistan

 

Dette er min andre oppgave siden jeg fikk sekser på den første prøver jeg meg igjen med land fra midtøsten.

 

Hvilket land ville dere valgt å reise til?

 

Med Tanke På Kultur, Historie Teknologi....OSV

8639114[/snapback]

8649341[/snapback]

 

 

Iran skal nok ligge i midtøsten, grunnen til at jeg tok med Pakistan var fordi Pakistan vant forrige konkurranse, jeg valgte Iran fordi jeg studerte litt om Midtøsten på Wikipedia og da kom det Iran.

Jeg valgte Iran siden det er det mest interresange lande der.

Leste masse spennende om Persia , og at det var verdens første og største rike.

Og denne Shahen eller var det Shah han var et av de største lederne i verden han fikk Persia "opp" moderniserte det og gjorde det til det mest avanserte og rikeste landet i hverden, skulle du kjøpe olje måtte du kjøpe det med persiske penger Iranske penger han kjøpte varer får 100% pris og solgte det for 40% av prisen økonomien var blomstrende og masse mer. Oljen i Iran var 70% billigere en de andre oljekompaniene helt til Shah eller sier man Shahen? ville selge oljen dyrere

og slutte med å importere varer og heller eksportere.

Dette ville true verdensøkonomien og da slo det Usa og England.

Hvi kaster ut Shah.

De diktet opp historier om at han torturerte folk og stjal penger fra dem.

Se Youtube for intervjuer.

Dette sa han klart NEI til .

Usa og England søkte hjelp.

 

Russland

Japan

China

EU

FN

Frankrike

Tyskland

Italia

Og noen andre land sammarbeidet med ENG og USA til de fikk lage opprør folk ble lurt (jævla tullinger) og Shahen dro fra Iran.

Islamistene tok kontroll over Iran og fikk støtte av Usa og England helt til de feiga.

 

Avtalen var Islamistene for kontroll over Iran.

Til Gjengjell skal Russland

Japan China EU FN Frankrike Tyskland Italia Og noen andre land få 90% av oljen til Iran.

 

Men tror dere de fikk det?

 

Disse landene som sviktet Iran og Shah så hva slags monstere de hadde skakpt og ville at Shah skulle komme tilbake.

 

Men

 

Han fikk kreft etter at han dro (han ville operere men Usa nektet han adgang til landet) Han øde dessverre.

 

Denne oppgaven ga meg et helt ny syn på Iran

Dette Visste jeg ikke og i hvertfall ikke at Persia var det første landet som ga Kvinner like rettigheter som menn og lagde de første menneske rettighetene

CYRUS CYLINDER.

 

Stakkars Iranere har altid trodd at iranere altid har vært terror folk.

Synd det med Shah Iran hadde nok ha vært et helt annet land om han ikke hadde blitt sviktet av vesten.

 

Før hatet jeg Iran

Nå liker jeg Iran og hater Usa Englad Frankrike Italia Tyskland Japan China og de andre landene som forredet han og Iran.

Jeg fikk faktisk lyst til å reise til Iran nå og besøke Persepolis og det syv stjerners hotelle i Kish tror den het The Flower Of The East.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært læreren din og du hadde presentert dette for meg, hadde jeg strøket deg. :-)

8649687[/snapback]

 

Det er ikke det jeg skal presentere da.

Dette har ikke noe med hva jeg skal presentere

Endret av AP
Lenke til kommentar

Hvis du skal sammenlikne Iran med andre land fra midtøsten kan du fjerne Pakistan, og erstatte det med et av følgende land:

 

Bahrain

Egypt

Forente arabiske emirater

Irak

Israel

Jordan

Kuwait

Kypros

Libanon

Oman

Palestina

Qatar

Syria

Saudi-Arabia

Tyrkia

Yemen

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Persia (Iran) VS Pakistan

 

Dette er min andre oppgave siden jeg fikk sekser på den første prøver jeg meg igjen med land fra midtøsten.

 

Hvilket land ville dere valgt å reise til?

 

Med Tanke På Kultur, Historie Teknologi....OSV

8639114[/snapback]

 

Vil bare si at det å plassere Pakistan i Midt-østen ikke er helt feil. De er i den arabiske kulturkrets, som ofte faller sammen med midt-østen, og også G8-landene definerer dem til å være innenfor "the greater middle-east" (Se wikipeidas side om Pakistan). Det var også noen her som sa at det ikke var midt-østen, for det lå i Asia, men nesten hele Midt-østen ligger i Asia?

 

Fagmessig innen områdestudier på høyere utdanning regnes også Pakistan som midt-østen. Tar du midt-østen-studier på universitetet, vil det blant annet inkludere land som Pakistan og Sudan (som tross alt ligger ganske langt fra Israel)...

Lenke til kommentar

Det er helt feil å blande inn et land fra Asia inn i midtøsten. Pakistan er ikke i midtøsten og jeg kommer med kilder fra bla. Wikipedia som bekrefter dette fakta :

The Middle East is home to numerous ethnic groups, including Amhara, Arabs, Armenians, Bahraini, Egyptians, Berbers, Africans, Assyrians, Azeris, Druze, Georgians, Greeks, Jews, Kurds, Persians, Turks, Turkmen and the Somali.

 

Afghanistan er heller ikke en del av midtøsten, for den ligger i sentral-asia.

 

Jeg kan ikke finne pakistanere i den listen fra Wikipedia. For 50 år siden eksisterte ikke Pakistan og var en del av Hindustan.

Hindustan som kommer inn i subkontinentet dagens India, Pakistan og Bangladesh er der Asia grenser med sentral Asia og midtøsten som er dagens Iran.

 

Følgende land er i midtøsten:

 

Bahrain

Egypt

Forente arabiske emirater

Irak

Israel

Jordan

Kuwait

Kypros

Libanon

Oman

Palestina

Qatar

Syria

Saudi-Arabia

Tyrkia

Yemen

 

Jeg har også lest historiebøker på universitetsnivå og har venner som har tatt doktorgrad i statsvitenskap. Har aldri hørt så teit argument at Pakistan er i midtøsten. Det viser hvor lite fakta kunnskap folk har om verden rundt seg. Ikke kom her og si at Afghanistan ligger også i midtøsten for da vil jeg få latterkrampe :dribble:

Lenke til kommentar
Det er helt feil å blande inn et land fra Asia inn i midtøsten. Pakistan er ikke i midtøsten og jeg kommer med kilder fra bla. Wikipedia som bekrefter dette fakta :

The Middle East is home to numerous ethnic groups, including Amhara, Arabs, Armenians, Bahraini, Egyptians, Berbers, Africans, Assyrians, Azeris, Druze, Georgians, Greeks, Jews, Kurds, Persians, Turks, Turkmen and the Somali.

 

Afghanistan er heller ikke en del av midtøsten, for den ligger i sentral-asia.

 

Jeg kan ikke finne pakistanere i den listen fra Wikipedia. For 50 år siden eksisterte ikke Pakistan og var en del av Hindustan.

Hindustan som kommer inn i subkontinentet dagens India, Pakistan og Bangladesh er der Asia grenser med sentral Asia og midtøsten som er dagens Iran.

 

Følgende land er i midtøsten:

 

Bahrain

Egypt

Forente arabiske emirater

Irak

Israel

Jordan

Kuwait

Kypros

Libanon

Oman

Palestina

Qatar

Syria

Saudi-Arabia

Tyrkia

Yemen

 

Jeg har også lest historiebøker på universitetsnivå og har venner som har tatt doktorgrad i statsvitenskap. Har aldri hørt så teit argument at Pakistan er i midtøsten. Det viser hvor lite fakta kunnskap folk har om verden rundt seg. Ikke kom her og si at Afghanistan ligger også i midtøsten for da vil jeg få latterkrampe  :dribble:

8654724[/snapback]

 

Dette er et definisjonsspørsmål, og alt jeg sa var at bl.a. G8, og flere norske universiteter, definerer Pakistan innenfor midt-østen. Og å si at et land som ligger i Asia ikke kan ligge i midt-østen, er det rareste jeg har hørt. Følgende land du nevner som i midt-østen, ligger også i Asia:

 

 

Bahrain

Forente arabiske emirater

Irak

Israel

Jordan

Kuwait

Libanon

Oman

Palestina

Qatar

Syria

Saudi-Arabia

Tyrkia (deler av Tyrkia ligger i Europa)

Yemen

Lenke til kommentar
Fagmessig innen områdestudier på høyere utdanning regnes også Pakistan som midt-østen. Tar du midt-østen-studier på universitetet, vil det blant annet inkludere land som Pakistan og Sudan (som tross alt ligger ganske langt fra Israel)...8652845[/snapback]
Ikkje i faget oversikt over Midtaustens historie (HIM101) ved Universitetet i Bergen. Sudan vert nemnt, men lite fokusert på, ettersom det ikkje er med i deira definisjon av Midtausten. Pakistan vert ikkje nemnt i det heile. Sistnemnte er ikkje ein del av Midtausten, vil eg seie.

 

Men so er det ulike meiningar om kva Midtausten er. Ved UiB reknar ein Maghreb (Marokko, Algerie, Tunisia og Libya) som ein del av Midtausten, ved UiO gjer ein ikkje det, og i namnet på studiet heiter det difor Midtausten og Nord-Afrika.

 

I tillegg til Maghreb, vert Egypt, Tyrkia, Iran, den Arabiske halvøy og Mashriq rekna til Midtausten (ved UiB), om eg hugser rett.

 

Det er helt feil å blande inn et land fra Asia inn i midtøsten.
Som Henrik Salthe har nemnt, so er dette eit litt rart utsagn. Over halvparten av Midtausten (nesten heile, om ein bruker UiO sin definisjon) ligg jo i Asia ...
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

midtausten var jo opprinnelig bare en definisjon på land som lå i en sirkel med en viss omkrets, dvs ikke på grunn av noen kulturelle eller geografiske særtrekk.

Denne definisjonen (midtausten) ser jo ut til å ha utvidet seg til å dekke flere muslimske land og litt div, men ikke til europeiske, så jeg vil ikke si at det er galt å ta med pakistan i den definisjonen hvis denne trenden fortsetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...