Gå til innhold

[Løst] Vista/XP på hver sin HD

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har nettopp bygd meg en ny PC og innstalert Vista Ultimate.

Da min gamle PC kun har en OEM-ver uten CD fra Dell, så håper jeg det er mulig å flytte disken inn som disk 2 i den nye maskinen. Deretter å kunne kjøre dual boot mellom Vista/XP.

Er dette mulig ??

En annen sak er at Disk 1 vil være en S-ATA disk, mens disk 2 vil være en IDE disk. Kan dette skape problemer for maskinen ??

Endret av brg
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjører også XP på en harddisk og Vista på en annen. Ikke noe problem det, bare å gå inn i BIOS å velge hvilken HDD den skal se etter OS på først.

Men det som kommer til å bli problemet ditt er at XP vil ikke starte, pga at XPen som er på den andre harddisken din er lagt inn sammen med en helt annen maskinvare enn det du har i den nye PCen din. Derfor er du nødt til å formatere XP også skal du få det til å fungere. Og du MÅ formatere, å reparere fungerer desverre heller ikke.

Endret av KjQttkak
Skrevet

Det er desverre ikke en mulighet. Ettersom Dell leverte XP uten CD.

Hovedkortet er vel det kritiske her. Hva med å legge inn driverne for dette på den gamle maskinen, stenge den og flytte HD, slik at den starter opp med nye dirivere på den nye maskinen.

Skrevet

Du vil få problemer tror jeg.

Men det du kan gjøre, før du kaster deg i det, se på linken her Linken

Linken er funnet her på forumet og var postet fra andre.

Hvis du klarer å lage en WinCd, og du tester at det funker, så har du mulighet å reparere, hvis og når det går galt.

Men uansett må du arbeide litt med denne disken, før du kan boote med den på den ny Pc.en din.

Men først prøve å lage en CD.

(om du har skjulte partisjoner på disken kan du selfølgelig forasndre på det slik at du ser hva det er og hvordan det er på denne Dell disk.)

Skrevet

Hei

Takker for svar, fikk laget meg en innstalasjons cd ved hjelp av linken til wiberos, men så viste det seg at jeg hadde SP1 ver av XP.

Fikk startet opp innstalasjonen og alt så greit ut, men straks XP starter opp så fant Windows ikke DVD'en lengre. Antakelig pga. manglene S-ATA støtte i Windows SP1.

Venter nå på en CD med SP2, så får vi se om det ordner seg. Skal prøve å sette opp XP i Virtual PC, får å se om mitt litt spesielle arkiveringsprogram virker der. Hvis ikke får jeg bruke bruksanvisningen til myhken2 for å sette den opp i dualboot.

Skrevet

XP og Vista i dualboot er veldig enkelt dersom du først installerer/har installert XP, deretter installerer Vista. Hvis du bare passer på å installere Vista på en annen partisjon gjennom et valg i setup, ordner alt seg automagisk...

Skrevet

Det folk ser ut til å ha glemt her er at Windows som følger med Dell-maskiner er en OEM-lisens. Den lisensen er knyttet til maskinen den først ble aktivert på. Dermed vil du ikke få den aktivert på en ny maskin.

Skrevet

Du kan også sjekke ut min blogg: http://blog.myhken.com/?p=203

Jeg bruker et program som heter VistaBootPro og det fungerer bra. Litt knot, men ikke alt for mye. Ser ut som det er like ye knot med linken over....

8709538[/snapback]

Takk til myhken2 og SNap*89 for linkene :thumbup: . Jeg måtte krype til korset og bruke dualboot :mad: . Det viste seg at Virtual PC ikke støtter USB :thumbdown:, så jeg fikk ikke kontakt med multifunksjons skriveren, og da var hele vitsen borte.

Brukte blogen til myhken 2 som utgangspunkt, men fikk en feilmelding ved oopstart av XP etter installasjon. Fant svar på denne i linken fra SNap*89.

Så håper jeg at HP får ut fingern og lager ordentlige drivere for Vista til min HP Color Laserjet 2840 og at Papermaster kommer med Vista versjon slik de har lovet i løpet av 3 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...