Gå til innhold

Finnes det annen måte å slette mapper på enn Del?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Geirgrusom: litt dårlig forklart menmen...

bare delete: rett i papirkurven

SHift + delete den hopper over papirkurven og sletter det fra pc'n med en gang. du slipper å "tømme papirkurven"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte jeg får ta en "rask" gjennomgang av hvordan man gir administrator rettigheter til en fil eller mappe

Først logger man inn som administrator (hvis administratorbrukeren ikke er å finne, tror jeg man skal trykke escape eller ALT+CTRL+DELETE X antall ganger til vanlig login skjermen dukker opp) Man kan også logge in Safety mode (sikkermodus) ved å trykke F6 som en helt når Windows skal til å boote.

Deretter, når systemet er i gang, må du først og fremst skru av Simple File Sharing.

Simple File Sharing er en funksjon som av en eller annen idiotisk grunn er på som standard, dette gjør at vSikkerhetsfanen ikke dukker opp på egenskapene til filer og mapper.

Simple file sharing kan skrues av ved å starte et explorer vindu (My Computer) og deretter velger Tools menyen->Folder options->View taben

Og deretter let frem Simple File Sharing i listen

Dersom du har Norsk Windows, ser det slik ut:

Verktøy->Mappe alternativer->Visning->Enkel fildeling (Anbefalt)

Eventuell hake må taes bort.

Nå er du klar for å gi administrator ownership

Høyereklikk på den aktuelle filen eller mappen, og velg Properties (Egenskaper)

Trykk på Security (Sikkerhet) fanen

Her vil du se to listbokser, Users and groups og Permissions

Foreløpig lar vi denne være, og trykker på Advanced (avansert) og deretter velg "Owner" fanen.

Trykk på Administrator og velg "Replace owners on subcontainers and objects.

Trykk deretter på OK

Nå er du tilbake til skjermen med Permissions og slikt, vbelg Administrator i Users and groups.

Deretter trykker du på "Full control" i "Allow" kolonnen.

Trykk OK

Nå skal du kunne slette filen eller mappen, hvis ikke den er i bruk.

Skrevet

Er det masse data i den ? Flytt mappa over på ein diskett og kast den i bosset (eller papirkurven!) Får du flytta den til ein minnepinne kanskje? også formatere heile pinnen, eller får du ikkje flytta den mellom stajoner kanskje.

Skrevet
Delete flytter til papirkurven, Shift+Delete sletter.

Men uansett; en feilmeldig hadde vært fint, jeg tror fint lite på at "overflødig CPU" er grunnen til at dette ikke fungerer.

Jeg gjetter at:

- Filen mappen er i bruk av et program (move on boot skal fikse det)

- Du ikke har rettigheter til å slette den (logg inn som administrator, og gi admin rettigheter til filen/mappen, og slett den)

9259676[/snapback]

Feilmelding 1: Kan ikke slette MessangerStorers: Datafeil (Sirkulerende overflødighetskontroll, CRC)

Feilmelding 2: Kan ikke slette fil: Kan ikke lese fra kildefilen eller kildedisken.

Move boot er prøvd og jeg er bestandig logget inn som admin.

Skrevet
Er det masse data i den ? Flytt mappa over på ein diskett og kast den i bosset (eller papirkurven!) Får du flytta den til ein minnepinne kanskje? også formatere heile pinnen, eller får du ikkje flytta den mellom stajoner kanskje.

9260665[/snapback]

Får ikke flytta den til andre disker :no:

Skrevet

Aha! da skjønner jeg hvorfor du får flyttet den, men ikke slettet den

Feilmeldinger er en bra ting.

Cyclic Redundancy Check er en metode å sjekke at data er det den skal være, ved at en CRC algoritme lager en såkalt checksum av dataene, som etterpå kan brukes til å sjekke om det man får tilbake er riktig.

Hvis CRC feiler, betyr det at det er skade på disken, kjør checkdisk.

Høyereklikk på harddisken som mappen ligger på, og velg Tools fanen.

Trykk Error Checking, og huk av begge alternativene, og trykk Start

Det er mulig du må restarte, for at Windows skal gjøre det før disken blir tatt i bruk.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vet ikke om det faktisk hjelper.

Dette kan være fysiske feil på disken, og chkdsk vil markere disse som ubrukelige, og de vil ikke lenger kunne bli allokert.

Grunnen til at man får flyttet filene rundt på disken, er at når man flytter en fil, blir bare oppføringen i allocation tabellen bli endret, mens dataene blir liggende der de er.

Så hvis du har en annen harddisk, eller CD-brenner, får du neppe kopiert eller flyttet filene over til den, og du vil igjen få melding om at CRC feilet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...