Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater


Anbefalte innlegg

Tekstene i heftet har ikke akkurat tatt så veldig godt vare på titlen "framtida i mine hender", så jeg synes det ikke er så viktig å legge vekten på -mine hender-. Meningen er jo at man skal bli inspirert av tekstene i heftet, og siden de tekstene ligger så langt fra temaet (f.eks. teksten om språkutvikling) så har vi ganske bredt med valg, mener nå jeg.

 

Atir ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos språkutvikling kan man jo også skrive om hvordan globalisering bidrar til innføringen av engelsk i det norske språket. Et annet interessant moment er Kina som har hatt en formidabel økonomisk vekst de siste 10 år. Dette gjør at Kina gradvis vil integreres tettere sammen med resten av verden når det gjelder økonomi, men også kinesisk kultur vil også bli mer tydelig internasjonalt, ikke ulikt hva som har skjedde med USA da de ble verdens eneste supermakt. Kina er anslått til å overgå USA på befolkningstall, men man skal kanskje ikke se bort ifra at Kina også vil få en større innflytelse på den globale økonomien enn hva USA har. Etterhvert vil kanskje Kina også bli en supermakt slik som USA.

 

Man kan jo undres om kinesisk også vil bli til et slikt "verdensspråk" som engelsk har blitt. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Takk Zapzza, de linkene var til stor hjelp! Har fått mange ideer nå!

 

Men til selve teksten, jeg har tenkt til å sette det opp sånn. Hvert avsnitt i hoveddelen skal handle om litt om et spesefikt problem med henhold til klimaproblemer, og litt hva DU-personen kan hjelpe å løse dette. Er det også du har tenkt til? eller har du tenkt til å oppsumere alle løsningene tilslutten?

 

DB

Lenke til kommentar

har du skrevet om forskjellene? og hva har du skrevet om fremtiden, bare det du antar vil skje? Eller hva som forskere har "spådd" vil skje? Kanskje du kan skrive om fattigdommen, fortid,nåtid,fremtien? eller klimaproblemene? eller om som jeg har sagt før, at forskjellen mellom fattig/rik har blitt større og vil bare bli større(mener) jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har også fått utlever denne utrolige dumme oppgaven: "Fremtiden i mine hender". Jeg har tenkt litt rundt det og jeg vurdere å skrive et kåseri der jeg kan le litt rundt min fortid til nå og fortsette ut i det jeg TROR vil skje.

Hva synes dere? Kunne trengt litt hjelp her nå!

Lenke til kommentar
Hadde forbredelses dag på skolen i dag. Snakka en del med læreren ang. teamet "Framtiden i _MINE_ hender"

 

Det er egentlig et dårlig tema, når du tenker over det.

Skal du treffe innenfor temaet må du få alt under deg. Altså hva _du_ kan/vil gjøre for framtiden, hva du vil med den, skole, utdanning, miljø ect.

For temaet er jo ikke "framtiden i våre hender" men _mine_

 

Lærerne i denne regionen var usikkre på hvordan de skulle tolke temaet.

 

Hva tror dere?

8643188[/snapback]

Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv...

8643219[/snapback]

 

 

Hva slags sjanger blir det da? Leserinnlegg?

 

Det jeg er mest frustrert over er sjangervalget. Artikkel blir for rart i dette temaet, når man ikke kan spå. Å skrive et leserinnlegg om hva som kan skje i din framtid kan være litt for personlig.

 

Jeg tenker å skrive et leserinnlegg med tittelen "Fremtiden - et godt sted å være?". Der skal jeg ta for meg litt om ting som kan utvikle seg i negative retninger (CO2-utslipp og påvirkelse av klima, økende befolkningsutvikling, mangel ressurser og råvarer, økende redsel for terrorister, tyver og voldtektere, mangel på penger osv.) Deretter ta litt om hvordan -jeg- kan påvirke dette, og hvordan jeg kan hindre dette i skje - hvordan jeg alene kan utgjøre en stor forskjell, for å skape en fremgang mot en lysere framtid.

 

Hva synes dere?

8645894[/snapback]

 

 

Jeg mener det ikke er noen tvil om hvilken sjanger som er enklest å skrive i... Essay eller kåseri er de klart enkleste sjangrene her, der du kan ta opp egne meninger og tanker om et tema..

Lenke til kommentar

Dette er altså ein oppgåve om Framtida i MINE hender. Eg tenker på å skrive ein argumenterende artikkel om miljøproblemer og korleis eg som person kan påvirke min generasjon i Noreg og verda om at det er vi som har ansvar for framtida. F.eks vi må bruke meir kollektivtransport og bruke olja med omhu mens vi har han.

Lenke til kommentar
Hadde forbredelses dag på skolen i dag. Snakka en del med læreren ang. teamet "Framtiden i _MINE_ hender"

 

Det er egentlig et dårlig tema, når du tenker over det.

Skal du treffe innenfor temaet må du få alt under deg. Altså hva _du_ kan/vil gjøre for framtiden, hva du vil med den, skole, utdanning, miljø ect.

For temaet er jo ikke "framtiden i våre hender" men _mine_

 

Lærerne i denne regionen var usikkre på hvordan de skulle tolke temaet.

 

Hva tror dere?

8643188[/snapback]

Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv...

8643219[/snapback]

 

 

Hva slags sjanger blir det da? Leserinnlegg?

 

Det jeg er mest frustrert over er sjangervalget. Artikkel blir for rart i dette temaet, når man ikke kan spå. Å skrive et leserinnlegg om hva som kan skje i din framtid kan være litt for personlig.

 

Jeg tenker å skrive et leserinnlegg med tittelen "Fremtiden - et godt sted å være?". Der skal jeg ta for meg litt om ting som kan utvikle seg i negative retninger (CO2-utslipp og påvirkelse av klima, økende befolkningsutvikling, mangel ressurser og råvarer, økende redsel for terrorister, tyver og voldtektere, mangel på penger osv.) Deretter ta litt om hvordan -jeg- kan påvirke dette, og hvordan jeg kan hindre dette i skje - hvordan jeg alene kan utgjøre en stor forskjell, for å skape en fremgang mot en lysere framtid.

 

Hva synes dere?

8645894[/snapback]

Hvis man skriver en tanketekst, blir det under sjangeren Essay ;) Endret av Lasyk
Lenke til kommentar
Dette er altså ein oppgåve om Framtida i MINE hender. Eg tenker på å skrive ein argumenterende artikkel om miljøproblemer og korleis eg som person kan påvirke min generasjon i Noreg og verda om at det er vi som har ansvar for framtida. F.eks vi må bruke meir kollektivtransport og bruke olja med omhu mens vi har han.

8660850[/snapback]

 

jeg tenkte jeg skulle fortelle verden at vi må legge hele veinettet under jorda, og bygge store haller, store som World trade center, som vi kan lede all co2 til med vifter... da vil all co2 samles i haller, og ikke slippes ut i lufta.

Lenke til kommentar

Hei :D

Jeg har tenkt å skrive åssen livet på jorda blir i fremtiden...

Skrive om hva som kan skje liksom; ny istid, ny dyrearter (kansje ny dinosaur tid),

 

Man vet at solen ikke kan varme jorda i all evighet så hva gjør vi når den slukner, hvor skal vi bo da?

 

Jeg har tenkt å skrive det først (hva som kan skje), så hva vi bør gjøre osv. -->

f.eks. forbrede oss på å flytte til en annen planet osv..

 

 

Høres dette bra ut ? råd til sjangere ?

Endret av flashridah
Lenke til kommentar
Dette er altså ein oppgåve om Framtida i MINE hender. Eg tenker på å skrive ein argumenterende artikkel om miljøproblemer og korleis eg som person kan påvirke min generasjon i Noreg og verda om at det er vi som har ansvar for framtida. F.eks vi må bruke meir kollektivtransport og bruke olja med omhu mens vi har han.

8660850[/snapback]

 

jeg tenkte jeg skulle fortelle verden at vi må legge hele veinettet under jorda, og bygge store haller, store som World trade center, som vi kan lede all co2 til med vifter... da vil all co2 samles i haller, og ikke slippes ut i lufta.

8660865[/snapback]

Hvis en av disse hallene blir ødelagt og all Co2`en slipper ut i en massiv bølge. Hva skjer da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...