Gå til innhold

Skal ha ny telefon trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Funksjoner:

Skal ha ny telefon:

-kalender: ja, 'Helst' litt avansert (men ikke et krav)

-GPRS: Ja

'EDGE: Hels, men ikke et krav

3G: Helst. men ikke et krav

 

Form:

- 'Helst' klapp, men vanlig går bra

Vekt: Ikke tyngre enn min k750i

Trenger ikke være støtt sikker

 

Skjerm:

- ' farge skjerm!

Litt større skjerm

 

Pris:

Med abm, maks 3000

 

Diverse:

Kamera: 3mpx, med et bedre «fotolys» / blitz enn k750i

'Symbian: Helst / eller samme egentlig

Bluetooth

Minnekort: Ja

Mp3: Ikke så viktig, men helst ja

Radio: En fordel

Batteritid: Helst like bra eller bedrer enn k750i

Lommelykt funksjon (kamera lyset eller.no)

Tidsur / stoppeklokke

Kalkulator

Alarm (bruker den mye)

Stillemodus (er vell en selvfølge? )

Holdbar joystick

Plass til mange sms (flere en k750i)

Koble til pc for evnt surfing

Regne ark

Mulighet til å skifte "tema" / utsende på knapper osv

 

 

Har sett på disse:

Nokia n73

Nokia 93/93i (for dyr så bare aktuell som brukt vare...)

Se k810i

 

 

Bruker telefonen til å ringe en god del, sende sms. Tar tid, skrive opp ting i kalender, og huskelapper. Tar ellers en del bilder med telefon så kamera er viktig. Har mp3 spiller som jeg bruker til den slags, så mp3 funksjonen er ikke viktig. Men batteri tid synes jeg er viktig, har ikke lyst å lade telefonen hver dag. Er fornøyd med k750i, men joysticken har tatt kvelden, batteri tid tilsvarende eller bedre synes jeg står sterkt.

 

Oppdatert 29.Mai !

Endret av danif49
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nokia 6233  :thumbup:

8626243[/snapback]

 

6233 har for dårlig kamera, har k750i og vil gjerne ha et som er hakket bedre...

 

n73 er så absolutt en av de jeg vurderer sterkt, men den har fått en del kritikk for hastighet / respons.. Vurderer også n93/n93i men den er jo så dyr.

 

Når det kommer til k800/810 liker jeg den gode batteri kvaliteten, men den er jo ikke en "smarttelefon"

 

Er også veldig nysgjerrig på samsung SGH-Z720 og SGH-Z710.

 

EDIT: Har funnet ut at samsung'ene ikke har blitz, så da er de utelukket.

Sitter nå igjen med k800i, n93/n93i, Nokia 7390, n73.

Endret av danif49
Lenke til kommentar

Jeg har hatt både K700i og K800i i ca et år hver (fikk ha min k800i i 9 mnd før den ble stjålet) Joysticken på min K700 er litt treg, brukt mye (snart 2 år gammel mobil) bruker den for tiden før jeg får min k810i i posten, Min k800i som jeg brukte hver eneste dag i 9 mnd funka like bra til den dagen jeg fikk den frastjålet, joysticken ble ikke sløv i det heletatt.

 

Så etter min erfaring fungerer joysticken utmerket.

Lenke til kommentar

Det skal sies at min k750i var bra det første året, og man kan vell ikke forvente at en telefon er like bra i 2år. Men uansett valget står nå mellom k810i og n73.

 

k810i er vell bedre på:

Batteri tid

Blitz ?

 

N73:

Smarttelefon

bedre på nyttefunksjoner generelt?

 

Det som det står på er vell egentlig, hvem tar egentlig best bilder ? (innendørs med litt lav belysning). Hvem som er raskest ?

Lenke til kommentar
Har hørt at N73 sitt kamera er bedre til spesielle forhold, mens K8**i er bedre når det gjelder normale/spesielle forhold. Noe jeg har lest på forumet her, en K810 Vs N73 tråd eller no sånt

8634237[/snapback]

 

Klarer bare ikke å bestemme meg, står vell litt på om k810i er mye raskere, og om jeg har behov for symbian i det hele tatt?

Veldig usikker..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

angående kamerakvaliteten så er disse i mine inlegg, vet ikke om dere mente noen av disse 2:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

fra første post:

test av n73, kamera og underholdning

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

fra testen:

 

"Sammenligner vi bildene N73 tar med andre mobilbilder, så er det ingen tvil om at N73 stiller i en helt egen klasse. Konturene er klare og jevne, fargene naturtro og korrekte og vi slipper støy. Sammenlignet med kameraet i K800i tar kameraet i N73 på mange måter bedre bilder.

 

Men; kameraet har sine skyggesider også. Blant annet sliter N73 veldig med overgang mellom lys og mørke. Lyse overflater overlapper ofte de mørke, og bilder med store kontraster får ofte helt hvite flater uten noen som helst konturer. For eksempel opplevde vi ofte at himmelen på mange bilder ble helt hvit, i stedet for blå med skyer.

 

Vi opplevde også sjeldne tilfeller med tønne-effekt, der bildene blir uskarpe i kantene. "

 

 

"Mange stusser sikkert på hvilket kamera som er best av det i N73 og Sony Ericsson Cybershot-telefon K800i. Ettersom søkeren i N73 er tregere og mindre brukervennlig, K800i har bedre blits og N73 sliter med kontrasten i bildene, vil K800i gi en bedre kameraopplevelse. MMen hvis du er mer opptatt av bildekvaliteten, og heller ønsker bedre farger, finere konturer og i mange tilfeller bedre bilder, så vil N73 være et bedre kjøp."

----------------------

 

her står det både at n73 har både dårlig og god kontrast iforhold til k800 avhengig av forhold. det står også at n73 har bedre blits. n73 har ikke blits(!)

jeg tror det står at, hvis man vet hva man gjør, og gjør det på rikig sted og riktig tid, så kan man få ut på mange måter bedre bilder enn med k800. men n73 er mer kresen.

jeg vil ikke komme med et poeng, men prøver å lage en oversikt.  :)

8306815[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

og om den ledlampen, jeg vet ikke hvor sterk den er eller iforhold til k810, og jeg sier ikke at den har en svak ledlampe utropstegn.

 

når man skal ta bra bilder inne og ute i fart har k810 vs n73 en stor fordel.

men er du ikke sikker på om du skal gå for symbian eller SEs eget?

har du testet begge?

har ikke lest tråden så nøye, oppdaterer trolig posten.

 

du kan iallefall teste k810 her, (men det er nesten ingen forandringer fra k750).

 

tilfeldig tanker jeg vil dele som kanskje kan se ut som de har et budskap men har egentlig ikke det:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det som stopper meg ifra å handle k810i er:

1. ikke smarttelefon (kjekt å kunne finne egeneprogrammer osv)

2. Joystick (har ikke gode erfaringer fra k750i)

3. Den har ikke edge

8633281[/snapback]

det at det er forskjell i uvalget og "avansertgraden" av programmer er sant, men det er jo noen nyttige til k810. du må finne ut hva slags programmer du vil ha da.. kontorprogrammer osv.. vet ikke sånt, har ikke hatt en tlf med s.60 enda, for jeg har ikke for mye penger til å kjøpe annet enn den tlftypen jeg trenger mest, en tlf som fungerer bra på basic ting, altså SE menyer.

 

hvis du kjøpte k750 veldig sent, så var det en gummihette som skal gjøre det vanskeligere for smuss å ødelegge for joysticken, derfor kjøpte jeg min k750 igjen.

 

det at den ideheletatt har 3g uten å ha hsdpa synes jeg er en ulempe. 3g er i praksis ca like tregt som edge,(og det er når man har 3gdekning idetheletatt) og de kunne sikkert fått den mindre eller noe hvis de tok bort 3g.. men fordelene er kanskje at selv om hastigheten er den samme så støtter den 3gtjenester som tv eller videotelefoni og det der..

 

lommelyktfunksjon har k810 ikke, men det finnes en torchsom gjør at man kan bruke det røde lyset ved siden av flashen til å lyse hele tiden, men jeg tipper at det ikke er noe særlig brukbart lys man får ut av det.. men jeg vet ikke.. så der har n73 en fordel..

jeg bruker lyset på k750 ofte..

 

jeg kunne kommentert en masse, men orker ikke mer idag tror jeg..

 

du må finne ut hva du trenger og om mulig prøve ut en venns tlf.. om det er mulig.. :shrug:

Endret av megaloman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...