Gå til innhold

Vannkjøling lakk; PCen har oppført seg meget rart.


Aderlig

Anbefalte innlegg

Jeg bygget meg vannkjøling for litt siden, med noen stive PVC-slanger, problemet var da at jeg slangene var så mye større enn niplene på vannblokka, og dum som jeg var, så brukte jeg sikaflex for å tette... :oops:

Dette fungerte temmelig bra, helt til jeg skrudde ut hovedkort (med vannblokk på), for å voltmodde.

Da strekte jeg slangene, og det piplet litt vann og frostveske ned på hovedkortet rundt CPU-sokkelen og nedover mot nordbroen...

 

Jeg tok fatt i dassrullen og tørket av det aller værste, og la hovedkortet til tørk over skjermen i noen dager. Da så det helt reint ut, og ingen tegn til skader.

 

Så kommer problemene:

Hovedkortet poster BIOS uten problemer, og det går greit å laste windows dersom jeg ikke har innstallert skjermkortdrivere.

 

Men når bruker skjermkortdriverne, så henger PCen seg under "Windows is starting, loading your personal settings" osv.

Grafikken og teksten er helt fukka, noen vinduer kommer ikke fult opp, bare tekst. Eller bare det grafiske.

Dersom jeg kommer helt inn i windows. Så kan jeg ikke starte programmer som er tyngre enn opera. Dette får PCen til å henge seg.

Jeg får startet mIRC, men underveis så "blingser" skjermen. Skjermen "blingser" også dersom jeg skifter mellom vinduer (alt+tab).

Startmenyen er helt svart, sammen med noe av oppgavelinja.

Endel av det grafiske er ødelagt i windows.

Dersom jeg prøver å komme inn på diskene, så blingser skjermen flere ganger, og tilslutt, så henger PCen seg.

 

Virker det som om det er hovedkortet som trenger en oppgradering? Eller kan det vare andre ting som kan være ødelagt?

Jeg har testet skjermkort og rambrikker, og de funker.

Har også prøvd å starte med CPU/FSB på aller laveste fart.

 

Har merket av vannpumpa (akvariepumpe) gir ifra seg meget stor elektromagnetisk stråling (rister i skjermen dersom jeg setter den ved siden av)

 

Min generelle maskinvare:

Abit KX7-333, uten raid.

Athlon XP 1800-2200 som fikk seg en rar "opplåsning" (skiftet multiplier)

POV GF4-ti4200SE

256 MB PC2100 og 256 MB PC2700

300 W addtronics

Windows 2000

 

Jeg trenger seriøst hjelp til dette, og jeg håper noen svarer her.

Har ikke så lyst til å bruke "julefortjenesten" på nytt hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. ikke at jeg har så mye peiling på det da.. men det høres jo ut som om at hvis ikke grafikk-kortet har tatt kvelden, så virker det jo litt mer sannsynlig at kanskje slot'en. du sklir skjermkortet inn i kan ha fucka seg da.. beklager at jeg ikke ër helt med men jeg har akkurat våkna. og detta var den første posten jeg så.. men det kan jo hende jeg treffer rett på detta blindskuddet. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Selv om HK ser helt rent og tørt ut, kan det faktisk ligge igjen rester av frostvesken som ikke synes. Som du kansje vet leder ikke vann strøm, så vann er forsåvidt uproblematisk. Glycol derimot, og andre innholdstoffer i frostvesken, kan lede strøm, selv når det har tørket. Prøv å fukt en q-tips eller lignende i rent vann og vask hovedkortet der du sølte vannet. Gjør dette flere ganger til du er sikker på at det er helt rent. La kortet tørke (har du dårlig tid, bruk en hårføner) og prøv å starte maskinen på nytt. Har hatt god erfaring med denne metoden på andre elektroniske duppedingser etter at folk har sølt øl og cola i dem (sånn er det å være musiker ute blant feststemte folk). Husk forresten at du bør være jordet når du gjør dette slik at ikke statisk elektrisitet knekker kortet.

 

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Hei

 

Selv om HK ser helt rent og tørt ut, kan det faktisk ligge igjen rester av frostvesken som ikke synes. Som du kansje vet leder ikke vann strøm, så vann er forsåvidt uproblematisk. Glycol derimot, og andre innholdstoffer i frostvesken, kan lede strøm, selv når det har tørket. Prøv å fukt en q-tips eller lignende i rent vann og vask hovedkortet der du sølte vannet. Gjør dette flere ganger til du er sikker på at det er helt rent. La kortet tørke (har du dårlig tid, bruk en hårføner) og prøv å starte maskinen på nytt. Har hatt god erfaring med denne metoden på andre elektroniske duppedingser etter at folk har sølt øl og cola i dem (sånn er det å være musiker ute blant feststemte folk). Husk forresten at du bør være jordet når du gjør dette slik at ikke statisk elektrisitet knekker kortet.  

 

Lykke til :wink:

 

Vann leder forresten strøm.

Lenke til kommentar

Skal vi se:

Skjermkortet funket bra i en annen maskin, bade standard og overklokket.

Det er nok bare hovedkortet det kan være noe galt med.

Var god ide det med q-tipsen, men hva med det vannet/frostveska som lurte seg under nordbroen? Det er vel der feilen ligger?

 

Noen andre ideer på hvordan jeg kan få "vasket" hovedkortet? Hvis jeg kjøper ispropanol, og "vasker/bader" hovedkortet i det, vil det funka bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...