Gå til innhold

Tips og triks ved fotografering av fugler


Anbefalte innlegg

Det er godt og se at fuglenes ved og vel blir diskutert her. Etter mitt syn en svært nyttig debatt.

Også godt å se at Gissan gir utrykk for et mer modent syn på problemstillingene enn det jeg fikk inntrykk av fra hegrehistorien hans. Godt å se at du nå tenker i slike baner ;-)

 

Selv så bruker jeg stort sett kamuflasje og venting som teknikk framfor krypjakt. Det er tre grunner til det. For det første så opplever jeg det som mest effektivt, for det andre så lærer jeg mest av dette, fordi det krever mye observasjon. Både i forkant, når kamuflasjen plasseres, og mens jeg sitter å venter. Den siste grunnen er rett og slett at jeg setter pris på den roen jeg får i sjela av å sitte der og gjøre ingen verdens ting. Deilig :)

 

Men tilbake til plassering av kamuflasje. Ofte tar vi utgangspunkt i hvor fuglene finner mat. Da kan det være viktig at vi er litt beviste i forhold til hvor nær matfatet vi sitter. Sitter vi for nær, så kan vi risikere at vi hindrer fuglen i å finne mat. Spesielt hvis vi bruker en permanent kamuflasje. Det tar nemlig tid før de vender seg til det nye som står i skogen eller i fjæra. Og under denne tilvendingen holder de seg på respektfull avstand. Jeg mener ikke at dette alltid er like dødsviktig, men det kan være greit å ha det i bakhodet.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tenke jeg kunne vekke denne tråden til live igjen og fortelle om mine siste opplevelser på fuglefronten.

Nå for tida har jeg brukt mye energi på å fotografere noen Storlom som jeg har at skulle holde til i et vann. Lomene er ganske sky, og er utvilsomt sårbare på denne tida av året. Grunnen til det er at de legger 1-3 egg, og sjelden lykkes med å få fram mer enn en unge. Så her bør man fare varsomt, svært varsomt.

 

Det jeg har gjort er at jeg har lagt meg noen netter i telt, mest for å studere fuglene på avstand. Jeg har nå oppdaga ganske klare mønstre for når de oppholder seg i dette vannet. Det er på ettermiddagen og kvelden. Ok. Da vet jeg mye. Jeg har og oppdaga et klart mønster for bevegelsene deres i vannet. Midt i vannet er det kraftig strøm. Den bruker de til å seile fra den ene enden av vannet til den andre. Så svømmer de inn til land, for så å bevege seg langsomt tilbake til utgangspunktet. Dette gjentar seg runde på runde. Virkelig fasinerende å studere.

 

Så nå er planen å legge meg langs land på den sida de svømmer tilbake. Der akter jeg å ligge, godt kamuflert, med rikelig med kaffe, litt lesestoff og pisseflaske. I starten legger jeg meg et stykke fra vannkanten. For å se om de reagerer på meg. Hvis de gjør det, så gir jeg meg på hele prosjektet, før jeg har gjort noe skade.

 

Hvis ikke, vil jeg forsøke å legge meg nærmere vannkanten, i håp om de store blinkskudddene. Uansett hva som skjer, står respekten for dyra høyere enn lysta på blinkskudd.

 

Poenget med hele dette innlegget er å vise at målretta arbeid oftest gir resultater. Foreløpig har jeg oppnådd å ta brukbare dokumentsjonsbilder, ikke mere. Men forventningene er ganske store til at det vil komme noe mer.

 

Og underveis har jeg altså lært mye om disse fuglene. Pluss at jeg har hatt noen strålende naturopplevelser. Jeg padla bla. langs land og kom innpå ei strandsnipe. Der dukker det plutselig opp en mink, som er klar til å ta denne. Men så får den øye på meg, og nysgjerrig som den er, glemte den hele snipa. Så steika flyr, og minken står dum igjen ;)

Et kostelig syn.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Veldig bra Tim.

 

Hva bruker du som kamuflasje? Siden du tenker på å bevege deg nærmere vannkanten hvis fuglene ikke reagerer? Det må jo være noe flyttbart.. :)

8843573[/snapback]

Jeg har faktisk bevilga meg en Jerven Fjellduken Multimate https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/ med avtagbart for. Varmt, regn og vindtett og god kamuflasje. Så da er jeg forberdt på det meste, kan sitte komfortabelt i timevis, og det eneste som synes er frontelementet på objektivet. Jeg kan faktisk tre den over meg når jeg går i terrenget og, men da er jeg selvfølgelig ikke like godt kamuflert.

 

Den dobler eventuelt som sovepose. Koster flesk, men er en investering for livet.

Et rimeligere alternativ er forsvaret sine kamuduker. Men da er du utsatt for vær og vind, og må lett bruke tilsvarende summer på klær. For komfort er viktig. Fryser du, så går det fort av moroa.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...