Gå til innhold

Tips og triks ved fotografering av fugler


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Her kan vi poste alle mulige tips og triks, og diskutere måter å få knipset dyret på best mulig måte.

 

Vi kan sette opp noen såkalte "golden rules" ved fuglefotografering. Jeg kan begynne med én. (Jeg oppdaterer selvfølgelig førsteposten så snart dere kommer med flere innspill og hovedpoenger ved fulgefotografi. :) )

 

Det er alltid viktig at man ikke forstyrrer dyret. Noen fugler er veldig sky, og hvis du beveger deg brått og virker truende ovenfor fuglen, vil den fly sin vei. Da får man ikke tatt gode bilder.

 

Jeg legger også ved noen linker til gode fuglefoto-sider..

 

http://www.birdphoto.fi/

http://fugler.net

 

(Kom gjerne med innspill på flere linker)

 

Ehmm, selv har jeg noen spørsmål. Ikke så langt herfra finnes det et par hegrer, jeg vet ikke hvor mange, men jeg har ved ulike anledninger sett hegrer fly høyt, høyt over havet. De er veldig sky, og det jeg lurer på, er hvordan man får tatt bilder av disse. Selv ved brennvidde 500mm. Jeg kan vel si at jeg er i samme situasjon som han fyren her, og trenger tips og råd til hvordan å lokke fuglene så nærme at jeg kan ta brukbare bilder av de. Her finner du utallige bilder av hegrer, av lik type jeg har observert ikke langt herfra. Utrolig fine bilder, og jeg er overbevist om at det finnes en måte å lokke disse sky dyrene nærmere seg.

 

Greit nok at man skal gjemme seg i skogen, men det observerer jo fuglene enkelt. Til og med måkene flyr avgårde når man nærmer seg så lydløst man bare kan. Er lokkemat tingen? Hva spiser disse fuglene? Har hørt at man kan bruke lokkelyder til å tiltrekke seg fuglene. Hvordan spiller man høyt nok til at fuglen hører det? Det holder vel ikke med mobilen? Helt alene på en øde øy, med masse biff og en boomblaster? Er det det som skal til?

 

Hvordan gjelder dette for andre fugletyper, som ørn? Er det noenlunde likt? Han her tar jo bilder ved 300mm, håndholdt fra båten sin, og likevel klarer han å fange en flygende ørn?

 

Kom gjerne med tips og triks innen fuglefotografering. Det trenger ikke ha noe med spørsmålet mitt å gjøre. Har du andre spørsmål, kom gjerne med dem, så skal vi alle prøve å svare så godt vi kan. :)

 

Skriv gjerne også en liten "guide" på hvordan du kommer nærme nok dyret, uten å forstyrre den, men samtidig kommer nærme nok til å ta et godt bilde.

 

Og sist, men ikke minst; Hold dere unna spam! :)

 

Red.: Selvfølgelig noen skrivefeil.. :innocent:

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få klarer å lokke til seg hegrer. De som tar bilde av ørn fra båt burker fisk som åte. For å være "sikker" på å få bilde av hegrer må man finne plassen de holder til om dagene og gå dit om natten, å sette seg i skjul. Man klarer ikke å nærme seg hegrer så mye som trengs... Fåtallet iallefall...

 

Fuglefotogarfering er tålmodighet, tålmidghet og atter tålmodighet.

 

Til slutt venter man ikke forgjeves. Selv sto jeg i 2 timer å skikket mot et tre for å få øye på en fugl. Til slutt kommer den, men man må vente lenge.

Lenke til kommentar
Få klarer å lokke til seg hegrer. De som tar bilde av ørn fra båt burker fisk som åte. For å være "sikker" på å få bilde av hegrer må man finne plassen de holder til om dagene og gå dit om natten, å sette seg i skjul. Man klarer ikke å nærme seg hegrer så mye som trengs... Fåtallet iallefall...

 

Fuglefotogarfering er tålmodighet, tålmidghet og atter tålmodighet.

 

Til slutt venter man ikke forgjeves. Selv sto jeg i 2 timer å skikket mot et tre for å få øye på en fugl. Til slutt kommer den, men man må vente lenge.

8620829[/snapback]

Joda, du har så riktig, så riktig og atter riktig.. :)

 

Er hegrer vanskeligere å knipse enn ørn? Jeg kan godt skaffe noen kilo fisk, kjøre ut i båten, og sitte der i 8 timer for å få ta slike bilder som Stian Holmen. Sjekk hans 2 siste ørnbilder. Helt utrolig! Greit nok at han har 10 ganger så avansert utstyr, man bare å få en sånn ørn i sikte, gir meg håp for 5 måneder fremover.

 

Når jeg sammenligner Stians ørnbilder med mine måkebilder, får det meg til å vurdere å slutte totalt med fotografering. Hvis Stian har tatt to slike bilder på to dager, og jeg bruker 2 timer på et ta 200 bilder av en måke, hvor kanskje 3 blir brukbare, men likevel på motsatt planet som Stians ørnbilder. All kodus til gode fuglefotografer!

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ta utfordingen å ta Havørn bilder enn Hegre bilder.

8621384[/snapback]

Hehe, ja..

 

Fant ut nå at det er havørn her i Bergen også. Kanskje jeg skal være litt på utkikk, og se om jeg får øye på noen? Hvor skal jeg "lete"? Hva skal jeg se etter?

 

Kanskje jeg kan gi opp hegrene, og fokusere på havørn, slik Stian har gjort. Hvis hegrer er vanskeligere å fotografere, og havørnen lettere lar seg tiltrekke av lokkemat og lokkelyder, satser jeg på havørnen.. :) Ingen tvil.. ;)

 

Flere fra Bergen eller området rundt som har sett havørn? Hvor? :innocent:

Lenke til kommentar
for å ta bilete av hegrene kan det vere lurt å begege seg mot hegra i motvind, altso slik at hegra ikkje kan lukte at du kjem.

8621661[/snapback]

Genialt.. :love:

 

Vandrefalken er jo ikke så sjelden, vel? Mulig jeg kan få tatt noen bilder av den også.. :)

8621795[/snapback]

 

Ikke sjelden, men sky...

8627176[/snapback]

Ja, du har riktig.

 

Hvordan få fuglene til å venne seg til deg, væremåten din og ikke minst kameraet ditt? Har hørt mange tar bilder fra båt. Da "avslører" man seg jo veldig lett. Fuglene ser at du er der, og holder seg vel vanligvis unna?

 

Flere tips og triks er hjertelig velkomne.. :)

Lenke til kommentar
Jeg kan vel si at jeg er i samme situasjon som han fyren her, og trenger tips og råd til hvordan å lokke fuglene så nærme at jeg kan ta brukbare bilder av de.

8620597[/snapback]

Han fyren er meg, og jeg har kommet meg hit. Ikke det beste bildet fra serien, teknisk, men det viser at jeg faktisk var svært nær.

 

Nøkkelen er tålmodighet. Tålmodighet og atferdsstudier. Jeg oppdaga etter hvert at flo og fjære var nøkkelen for denne flokken sitt atferdsmønster. Og da ble det plankekjør. Hadde mange bomturer fortsatt, siden de ikke var regelmessige. I tillegg så ble de en rekke ganger skremt av noen tjuvfiskere, bikkjer som bada osv. Men til slutt lyktes jeg (sånn noenlunde da (-; )

En helt ubeskrivelig følelse.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Åh, visste ikke du var registret her.. :)

 

Fint bilde, og jeg ser at du har vært farlig nærmt. Kan du fortelle litt mer om hvordan dyrere beveger seg i forhold til vannstanden? :D

8630707[/snapback]

Det kommer litt ann på hva hegra jakter etter. I min plaskedam, som er et elveos, så er den der på fjære sjø. Ved flo tror jeg den søker til ferskvann, gjerne på jakt etter frosk. Så det jeg gjorde var å lokalisere fiskeplassen. Så var det "bare" å gjemme seg å vente. Når den kom, omtrent på maks fjære, så var det mer venting. Etter hvert som tidevannet kom innover så trakk den etter. Fikk den være i fred, så var det omtrent 50& sjanser for at den havna på den plassen jeg hadde valgt ut. Men så var det bare tjuvfiskerne da. Som jaga den mange ganger før den kom så langt. Da var det bare å pakke sammen.

 

Om denne oppskrifta fungeer for deg, er avhengig av de lokale forholdene. Men det gir deg i hvert fall litt innsikt i måten å tenke på. Forsøk å tenke som ei hegre ;-)

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT: Det å forsøke å tenke som objektet tror jeg er lurt i det meste av dyrefoto.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Gissan. Du har nettopp åpnet en annen tråd om fuglefotografering der du forteller en historie og viser noen bilder https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=768383&s=akam.no

 

Jeg skrev et svar, men tenkte at det kanskje like gjerne hører hjemme her.

---------

 

Beklager Gissan, men jeg liker ikke historien. Å følge etter en hegre som har tatt på flukt er ikke akkurat noe sjakktrekk. Det er en grunn til at den tok på vingene. Gjett hva. Ganske riktig. Dere.

 

Så ved å følge etter oppnår dere to ting.

 

Dere stresser fuglen unødig, uten å få noe særlig igjen for det. En fugl som flykter bruker tid på det i stedet for en annen livsnødvendighet, nemlig å få i seg mat. Sannsynligvis ikke noe stort problem, men en unødig sjanse å ta. Særlig tatt i betrakning av at dere i realiteten var sjanseløse når det gjelder å få til skikkelige bilder.

 

Videre så oppnår dere å gjøre fuglen mere sky, slik at den blir enda mer vanskelig å komme inn på neste gang.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hei Gissan.

 

Du lurte på om det fantes ørn i Bergensområdet. Svaret er ja... Jeg har sett ørn i området rundt Gullfjellet, senest for en måneds tid siden.

I tillegg er det ørn i nordhordlandsområdet. Hadde en flott opplevelse for ca 15 år siden. Var og fisket med en kompis utenfor Gulen (i nærheten av Holmengrå fyr). Vi hadde fått såpass mye at vi kastet en de småpale på sjøen. Masse måker kom selvfølgelig, men plutselig forsvant de. Da stuper en ørn ned mot en av palene som flyter på sjøen 40-50 m unna båten og snapper den opp. En fantastisk Opplevelse! Ikke hadde jeg med meg kamera, og jeg tror ikke jeg hadde klart å fange ørnen hvis jeg hadde prøvd... Men vi klarte hvert fall å lokke til oss en ørn. Absolutt mer flaks enn dyktighet :yes:

Hegre er faktisk relativt vanlig langs mange vann og elver. Du vil nok slite med å lokke den til deg. Det tror jeg nok funker bedre med arter som spiser åtsler, og fugler som kommer på fuglebrett.

 

For øvrig er jeg helt enig med Fototim, å jage en hegre for å prøve å få tatt et bilde virker mot sin hensikt.

 

Hvis du er villig til å stå opp tidlig (eller sove ute) kan du jo prøve å få tatt bilde av noen av orrfuglene som leiker på Løvstakken i disse tider. Jeg har ikke sett dem selv (under leik altså) men har venner som har overnattet ute for å få med seg leiken. Jeg har bare støkket dem når jeg har vært på tur utenfor allfarvei på løvstakken om høsten. Løvstakken har mye hjort også...

 

Lykke til med fotograferingen!

 

mvh Øystein (som nettopp har kjøpt kamera og derfor ikke har så mange tips og triks å komme med...)

Lenke til kommentar

Hei,

 

angående ørn så er det i nordhordaland ja. Nærmere bestemt så vet jeg at det er et 'par' som har brukt å hekke i noen 'fjell/hauger' i nærheten av ***.

 

Men nøyaktig HVOR på ***, det vet jeg ikke.

Har ikke sett de i år enda, men såg de i fjor.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Stedsnavn fjernet etter reaksjoner i innleggene under.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
La ørner som hekker være i fred. Om amn oppholder seg ved reirplassen vil de ikke komme ned og mate ungene, noe som kan få fatale følger. Ikke stress fuglene unødvendig i hekketiden.

8699756[/snapback]

Enig.. De kan også forlate hekkeplassen for alltid, hvis de blir ordentlig skremt..

Lenke til kommentar
Enig.. De kan også forlate hekkeplassen for alltid, hvis de blir ordentlig skremt..

8700850[/snapback]

 

Det skal litt til før de forlater hekkeplasser. Husk at havørn unger blir tatt ut av reiret for å merkes og så legges tilbake igjen uten at det tar skade. Men om ungene er små trenger de mat oftere og om folk gjør slik at Ørna ikke tør å lande kan ungen få for lite mat. Dette gjelder tidlig i hekkingen, men bør være noe alle tenker på når de besøker steder hvor Havørna hekker.

 

Ikke oppsøk stedet ofte for å få bilder, og dere må/bør heller ikke spre ooplysninger om hvor de hekker. Å fortelle det til en kan ofte innebære at han forteller det vidre til noen som forteller det vidre til noen og til slutt er det daglig fotografer på hekkelokaliteten for å få bilde. Lokaliteten til hekking av rovfugler er noe jeg syns alle bør holde for seg selv.

 

Ørner bruker reiret så lenge som mulig om det ikke blir forstyrret, og det vil være leit om de må bygge nytt rede fordi det gamle ble for populært. Det er en grunn til at de fleste ørnereirene (Og alle andre fuglereir) ofte ligger gjemt inne i skogens mørke, få fuglearter liker og bli forstyrret, og spesielt dette for småfugler som blåmeis og kjøttmeis, som kan ha lett for å forlate ungene om de har mistanke om noen har vært i reiret/fuglekassen. Om besøker kassa 2 ganger i uka vil det ikke bli unger hoppende ut. Om dere har mistanke til hekking så sjekk en gang, og er det egg/fuglemor på eggene så IKKE besøk kassen før det har gått alvorlig lang tid.

 

Reirene bør forresten renskes for døde unger/egg rester, men dette trenger man ikke sjekke før godt utover sommeren. Enkelte ganger er noen fugler meget sent ute, så man trenger ikke stresse med det.

Lenke til kommentar
Enig.. De kan også forlate hekkeplassen for alltid, hvis de blir ordentlig skremt..

8700850[/snapback]

Det skal litt til før de forlater hekkeplasser. Husk at havørn unger blir tatt ut av reiret for å merkes og så legges tilbake igjen uten at det tar skade. Men om ungene er små trenger de mat oftere og om folk gjør slik at Ørna ikke tør å lande kan ungen få for lite mat. Dette gjelder tidlig i hekkingen, men bør være noe alle tenker på når de besøker steder hvor Havørna hekker.

Kanskje med havørn, ja, men med enkelte andre fuglearter er det faktisk slik at de kan forlate reiret / hekkeplassen for alltid hvis de blir for redd..

Lenke til kommentar
Enig.. De kan også forlate hekkeplassen for alltid, hvis de blir ordentlig skremt..

8700850[/snapback]

Det skal litt til før de forlater hekkeplasser. Husk at havørn unger blir tatt ut av reiret for å merkes og så legges tilbake igjen uten at det tar skade. Men om ungene er små trenger de mat oftere og om folk gjør slik at Ørna ikke tør å lande kan ungen få for lite mat. Dette gjelder tidlig i hekkingen, men bør være noe alle tenker på når de besøker steder hvor Havørna hekker.

Kanskje med havørn, ja, men med enkelte andre fuglearter er det faktisk slik at de kan forlate reiret / hekkeplassen for alltid hvis de blir for redd..

8702189[/snapback]

 

Les resten av posten min, så ser du at jeg sa det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...