Gå til innhold

Hvordan kan man automatisk bli lokal administrator


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når brukere i nettverket logger seg på en ny PC, så er de jo default ikke lokal administartor!

Jeg lurer på hvor man kan sette at når man logger seg på en PC skal man automatisk bli lokal administrator.

Tenker på GPO eller no slikt :hmm:

 

Takk for alle svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet
det spørs hvordan nettverket er satt opp. bruker du lokale profiler må dette gjøres lokalt mens med roaming profiles gjøres dette sentralt fra.

8619934[/snapback]

Viss du hadde gitt meg en løsning til begge så hadde det vært helt topp :thumbup:

Skrevet

Det du er ute etter er "Restricted groups". Det er en GPO setting som kontrollerer lokale grupper på maskinene i domenet. Angi 'Domain users' i 'Administrators'.

 

Googler du etter' Restricted groups' finner du nok det du trenger.

Skrevet
Det du er ute etter er "Restricted groups". Det er en GPO setting som kontrollerer lokale grupper på maskinene i domenet. Angi 'Domain users' i 'Administrators'.

 

Googler du etter' Restricted groups' finner du nok det du trenger.

8624264[/snapback]

Jeg har jo ikke lyst til å legge til Domain Users i Administrators....har jeg det!? :ermm:

 

Det med Restricted groups skjønte jeg ikke helt da...de som legges til her...blir de automatisk lokal administrator på den PCen de logger seg på i nettverket?! :hmm:

  • 2 uker senere...
Skrevet
Det du er ute etter er "Restricted groups". Det er en GPO setting som kontrollerer lokale grupper på maskinene i domenet. Angi 'Domain users' i 'Administrators'.

 

Googler du etter' Restricted groups' finner du nok det du trenger.

8624264[/snapback]

Jeg har jo ikke lyst til å legge til Domain Users i Administrators....har jeg det!? :ermm:

 

Det med Restricted groups skjønte jeg ikke helt da...de som legges til her...blir de automatisk lokal administrator på den PCen de logger seg på i nettverket?! :hmm:

8624334[/snapback]

Vet ikke åssen det gikk til, men fant ut av det til slutt....og det lille du skrev hjalp meg faktisk å komme i mål :thumbup:

  • 2 uker senere...
Skrevet

Ooops. Glemte av tråden. Regnet med at du ville komme i mål med litt googling om så. Men for andre som lurer:

Restricted groups er de *lokale gruppene på klienten*. Så om du legger 'domain users' inn i 'administrators' betyr det bare at alle domenebrukere vil får lokale administrator-rettigheter.

Skrevet
Ooops. Glemte av tråden. Regnet med at du ville komme i mål med litt googling om så. Men for andre som lurer:

Restricted groups er de *lokale gruppene på klienten*. Så om du legger 'domain users' inn i 'administrators' betyr det bare at alle domenebrukere vil får lokale administrator-rettigheter.

8846407[/snapback]

:thumbup: Akkurat det jeg fant ut...

Takk for hjelpen...

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

:nei:

 

Kanskje ikke så lurt å legge til "Domain Users" i lokal admin gruppa. Da kan jo alle brukere mappe opp lokale disker på alle PC'er i nettverket å snoke i lokale filer...

 

(idette gjelder allefall dersom "File and printer sharing for microsoft networks" er aktivert for nettverksadapteret, som jo er default i Windows XP)

 

 

Ikke lurt hvis brukerne deres lagrer lokalt, f.eks på bærbare PC'er

 

Dessuten, hvis en bruker får virus, etc, har han jo admin rettigheter på alle andre PC'er i nettverket også...Da skal det ikke mye til før det sprer seg som ild i tørt gress...

 

;)

Endret av Grim_Fandango

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...