Gå til innhold

Stativ til bil for laptop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er vel dette du leter etter:

http://www.tele-online.dk/product.asp?prod...21&sub=0&page=1

se også min gamle tråd om samme tema:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=592801

og så må du huske at du bør ikke gjøre dette dersom du ikke har en maskin med SSD-harddisk. en vanlig harddisk vil bli ødelagt i løpet av kort tid på grunn av vibrasjonene som finnes naturlig i en bil, for ikke å snakke om når du kjører over en hump. Dette vil også ødelegge harddisken fysisk slik at dataene mest sannsynlig ikke kan reddes. Dette er noe jeg selv har erfart, hadde samme drømmen som deg, men harddisken tok kvelden etter ca 15-20 minutter, og det er ikke sjanse for å redde det som er på den.

Det du kan gjøre, er å fjerne harddisken, og instille pc'en til å boote fra usb-disk (fx en slik) og plassere denne eksterne disken slik at den blir godt vibrasjonsdempet. En helt idiotsikker løsning vil være en flash-minnepenn (eller annet eksternt flashminne) på 8 eller 16GB som du booter fra og legger in OS på. Men for all del, IKKE monter en bærbar med vanlig harddisk på stativ i bilen.

Skrevet
og så må du huske at du bør ikke gjøre dette dersom du ikke har en maskin med SSD-harddisk. en vanlig harddisk vil bli ødelagt i løpet av kort tid på grunn av vibrasjonene som finnes naturlig i en bil, for ikke å snakke om når du kjører over en hump. Dette vil også ødelegge harddisken fysisk slik at dataene mest sannsynlig ikke kan reddes. Dette er noe jeg selv har erfart, hadde samme drømmen som deg, men harddisken tok kvelden etter ca 15-20 minutter, og det er ikke sjanse for å redde det som er på den.

8621050[/snapback]

Jeg har nå innstallert og brukt en helt vanlig pc bak i en Golf i 6mnd, med en 3.5" IBM DeathStar disk, har absolutt ikke opplevd de samme problemene som deg. Men sånn på generell basis synes jeg advarselen din er god. Jeg hadde jo fordelen av at jeg kunne montere harddisken på høykant noe som ikke går så greit med en laptop.

En annen ting, det er jo en god del som faktisk bruker slike stativer i jobben sin, og jeg kan ikke helt se for meg at dem kjører med SSD disker. 2.5" skal faktisk tåle endel, selv under drift. Mener macbook(eller var det Lenovo) har en "g-måler" som setter hodene i låst posisjon hvis den "merker" fall o.l

Skrevet

bevegelsessensoren som bla finnes i thinkpad-disker og noen toshiba-modeller merker fall og parkerer lesehodet før maskinen evt treffer bakken, jeg ville i hvertfall ikke stolt på at den klarer å parkere lesehodet før det treffer harddiskplaten (avstanden er vel noen få tusendels millimeter) når harddisken blir utsatt for støt.

Jeg skal imidlertid gå med på at du fjerner mye av risikoen når disken monteres på høykant, og dette er jo en mulighet om man bruker alternativet med ekstern harddisk som jeg foreslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...