Gå til innhold

Framtidsvisjon: dele pc- trådløst?


Anbefalte innlegg

Nå som utviklingen går mot bruk av pc i hele huset...så har jeg en framtidsvisjon:

 

"at man kabelfritt med hjelp av tynne klienter kan koble seg til i hvilket som helst rom i huset, med en skjerm og et tastatur/mus, og nyte godt av det vertspc-en har å by på."

 

Og i denne drømmen så er dette mulig med god skjermoppløsning (minst 1600x1200), god lyd, og med samme opplevelse som man har idag når man jobber direkte mot sin stasjonære pc (ingen forsinkelser). Bakgrunnen for denne drømmen er at jeg ikke er så glad i viftestøy som dagens pcer genererer (være seg både bærbare og stasjonære). Og grunnen til at jeg ser for meg at denne drømmen går over trådløst nett, er at det er ikke så lett å trekke kabler i murhus fra 1950....

 

Er dette noe som kommer ?

 

Jeg har sjekket dagens muligheter, og funnet Officestation Tynn klient, som dessverre får dårlige testresultater, og har lavere skjermoppløsning enn det jeg ønsker, men greier seg kun med en nettverkskabel når det gjelder kablingen :-)

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er langtifra umulig. Du har jo allerede egentlig muligheten til dette via remote-desktop type programmer.

 

Det største hinderet er at du trenger en enorm båndbredde til å overføre lossless bilde med samme antall oppdateringer.

 

F.eks. om du skulle spille et spill eller se på en video over et nettverk, så måtte du f.eks. overføre 1920x1200 pixler 60 ganger pr. sekund.

 

Nå kan jeg sikkert ikke gjøre nøyaktig matten her, men la oss si at du bruker 32-bit farger. Da inneholder hver pixel 32bit med informasjon.

32bit x (1920x1200) * 60 = ca 527MB/sekund med data som må overføres bare for å bære bildet. Lyd og andre instruksjoner (som bevegelse av mus og tastetrykk) er peanuts sammenlignet, så la oss si det kanskje tar 600MB/sec for å overføre alt sammen uten noe hakking eller slowdowns.

 

1 Gigabit nettverk som er det raskeste som vanlige forbrukere normalt har tilgang til nå er til sammenligning ca 128MB/sec. Realistisk sett et sted mellom 60-80% av det pga. overhead osv. La oss ca 100MB/sec over ideelle forhold for arguements sake.

 

mao. trenger du vel over 6gigabit båndbredde for å overføre alt i realtime lossless. Det går seff ann å komprimere informasjonen for transport, men da ender du igjen opp med forsinkelser, og du trenger en sterk CPU på klienten osv.

 

Alt i alt, så er båndbredden problemkilden, men det kommer helt sikekrt til å bli en realitet. 2gigabit nettverkadaptere er allerede i salg, og at det vil nå 6gigabit om ikek ås alt for lenge over kabel har jeg ingen tvil om. Om du vil kunne nå 6gigabit på TRÅDLØST derimot (i den nærmeste fremtid) står jeg derimot skeptisk til.

 

Fram til da må du nøye deg med ting som kan brukes over komprimert overføring i remot-edesktop type applikasjoner. Skal du f.eks. jobbe i word eller excel eller surfe osv. så kan du jo fint gjøre det allerde med remote-dektop type prgrammer. Det er 100% lossless video og grafikk som er problemet da det trenger utrolig mye mer båndbredde.

 

Så alt i alt, ja, jeg tror dette vil komme innen et par år på kablet nettverk, eller ihverfall at det vil komme software som lar deg lage en slik løsning. For trådløst derimot vil det nok ta mye lengre tid før overføringskapasiteten er god nok. Hvor lenge det tar er anyone's guess.

 

Men... når båndbreddeproblemet er overvunnet, så er skulel det ikke være problem med å ha en super-minimalistisk maskin som i praksis bare er en skjerm med tastatur og mus, samt et meget avansert nettverksadapter, og så kan alt det faktiske arbeidet gjøres på server-siden. Det er en meget spennende idè, spesiellt i jobbsammenheng når du da kan ha èn server-cluster som du passer på. Klientene ville jo da også være mye mye billigere å produsere enn dagens PCer pga. du i praksis fjerner 80% av innmaten.

 

Jeg vil gjerne spesifisere at alle tall osv. her er ballpark estimater og jeg tar ingne annsvar for evt. feil, men jeg tror det skal være noenlunde nøyaktig og demonstrerer hvor problematikken med slik type overføring ligger :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...